۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۶۷۸۹۴
سال حمایت از کالای ایرانی؛

چالش های فرهنگی در مسیر "کار و تولید"

بدون برنامه‌ریزی برای حل مشکل اشتغال، نمی توان به توسعه و پیشرفتی مطلوب دست یافت، از طرف دیگر، حل معضل اشتغال با تحقق پیشرفت همه جانبه امکان پذیر است.
کلیدهای پیشرفت و توسعه اقتصادی

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در کتاب «کلیدهای پیشرفت» نوشته محمدحسن قدیری ابیانه عوامل و موانع فرهنگی کار، تولید و سرمایه بررسی شده است که به دلیل اهمیت این موضوع و ارتباط آن با مسأله اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، قسمتهایی مهم از این کتاب را در زیر می‌خوانیم.

قوتها و ضعف‌های فرهنگ کار

معضل بیکاری یکی از مهمترین چالشهایی است که جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه می باشد و در آینده چنانچه این موضوع حل نگردد، به مهمترین تهدید اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی تبدیل خواهد شد و اقتدار ملی را تضعیف خواهد کرد.

بدون برنامهریزی برای حل مشکل اشتغال، نمی توان به توسعه و پیشرفتی مطلوب دست یافت، از طرف دیگر، حل معضل اشتغال با تحقق پیشرفت همه جانبه امکان پذیر می باشد؛ به عبارت دیگر در برنامه ریزی جامع برای تحقق پیشرفت است که حل مشکل اشتغال و تقویت اقتدار ملی ممکن می گردد.

عامل فرهنگ عمومی، یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه و پیشرفت، اقتدار ملی و اشتغال است که در کنار سایر عوامل، نقشی تعیین کننده در موفقیت یا عدم موفقیت هر برنامه ای دارد.

تأثیر فرهنگ بر اشتغال

برای ایجاد میلیونها شغل مورد نیاز در جامعه امروز ایران به سرمایه گذاری و در نتیجه به سرمایه نیاز می باشد.

برای ایجاد هر فرصت شغلی جدید، بستگی به اینکه این شغل ها در کدام حوزه خدمات، کشاورزی یا صنایع باشند، میلیون ها تومان مورد نیاز می باشد.

حال این سؤال مطرح است که چنین سرمایه ای را از کجا می توان تأمین کرد، در پاسخ باید گفت که سرمایه، از طرق مختلف، از جمله از طرق زیر فراهم می گردد:

1 ـ افزایش کمی و کیفی تولیدات که از لوازم آن برخورداری از فرهنگ قوی کار و بهره وری می باشد.

2 ـ توسعه صادرات که لازمه آن برخورداری از فرهنگ صادرات است.

3 ـ صرفه جویی در مصرف که نیازمند فرهنگ مصرف صحیح و پرهیز از اسراف است.

4 ـ مالیات که لازمه اخذ آن، شناخت اهمیت پرداخت آن و برخورداری از فرهنگ بالای مالیاتی است.

5 ـ پس‌انداز که تحقق آن نیازمند برخورداری از فرهنگ پس‌انداز است که خود به نوعی ناشی از فرهنگ کار و مصرف می‌باشد.

مراحل تشکیل سرمایه تا حل مشکل اشتغال

۱) تشکیل سرمایه ۲) سرمایه گذاری در صنایع کشاورزی خدمات و...  ۳) ایجاد اشتغال . ۴) حل مشکل اشتغال

عوامل، موانع و راه های تشکیل سرمایه

افزایش تولیدات کمی و کیفی با استفاده از سرمایه‌های موجود

توصعه صادرات

صرفه‌جویی در مصرف

پرداخت مالیات

موانع فرهنگی تشکیل سرمایه

1ـ ضعف شدید فرهنگ و وجدان کاری و بهره وری

2ـ ضعف فرهنگ صادرات در صادر کنندگان و در عموم مردم

موانع قانونی

1ـ فرهنگ غلط مصرف در دستگاه‌های دولتی و نیز مردم

2ـ ضعف فرهنگ عمومی در ارتباط با مالیات

3ـ فساد در دستگاه‌های دولتی کسب مالیات‌ها

عوامل و موانع تبدیل سرمایه به سرمایه گذاری و راه‌های رسیدن به هدف

تربیت نیروهای کارآمد و کارآفرین

کاهش تصدی دولت

و اصلاح قوانین و مقررات

تقویت فرهنگ پس انداز و سرمایه گذاری

توطئه علیه فرهنگ پیشرفت

در حالی که غربی‌ها در کشور خود به تحکیم فرهنگ کار و انضباط اجتماعی و اداری می پرداختند، در ارتباط با کشورهای جهان سوم، به‌ویژه کشورهای اسلامی و به‌خصوص ایران در صدد تخریب فرهنگ عمومی بودند تا زمینه فرهنگی سلطه خویش را فراهم آورند.

توطئه ها علیه فرهنگ عمومی ملت ایران توسط انگلیس آغاز شد و سپس آمریکا و صهیونیسم نیز به آن پیوستند و مثلث شومی را در این ارتباط تشکیل دادند و باید اذعان نمود که در زمینه‌های گوناگون فرهنگی موفقیت‌هایی را بدست آوردند، موفقیت‌هایی که علی رغم پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش‌های طولانی فرهنگی برای زدودن آثار زیانبار آن، هنوز نمودهای مخرب آن توطئه‌ها مشهود است.

متأسفانه فرهنگ غلط کار، ضعف وجدان کاری، فرهنگ غلط مصرف و اسراف در مصرف که از موانع مهم پیشرفت می‌باشند، در زمینه های مختلف، آنچنان ریشه دوانده‌اند که اصلاح آن، کاری بسیار دشوار جلوه می کند.

توطئه های استعمار، در انحراف فرهنگی و تضعیف فرهنگ کار و تحریف باورهای اسلامی در این زمینه، نقش مهمی داشته است و البته نباید فقط توطئه های خارجی را تنها عامل مؤثر دانست و ضعف های خود را فراموش کرد، اما این امر نباید تلاش گسترده، تاریخی، مستمر و مؤثر استعمارگران را به فراموشی بسپارد.

کشور ایران، کشوری پهناور و در منطقه‌ای استراتژیک واقع شده است، وسعت ایران، بیش از مجموعه وسعت کشورهای انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا می باشد و از معادن غنی، به‌ویژه در نفت و گاز برخوردار است.

این کشور اسلامی از دیر باز، هدف توطئه استعمار بوده است، استعمار انگلستان که یک سوم خشکی های زمین را مستعمره خویش ساخته بود، ایران را عملا، اگر چه به طور غیر رسمی، تحت سلطه خویش در آورده و در صدد کامل کردن استیلای استعماری خویش بر این کشور اسلامی بوده است.

ابتدا از ایران برای درهم شکستن امپراتوری عثمانی سود جستند و سپس تلاش کردند تا جلوی حاکمیت دین ضد استعماری اسلام و از جمله بر ایران را بگیرند، جهت سیاست های انگلستان در ایران برای تأمین منافع نامشروع آن در زمینه گسترش حاکمیت استعمار بود.

ضعف ها و موانع موجود در زمینههای فرهنگی

ضعف سیستم در پرورش نیروهای کار آمد و کارآفرین

مقاومت کادرهای دولتی

موانع قانونی

تغییرات پی در پی مقررات و عدم اجرای آن

رواج فرهنگ مصرف گرایی

مخالفت های عملی فرهنگی با سرمایه گذاری

متأسفانه در ایران در تمام زمینه های فوق ضعف‌های عمیق فرهنگی وجود دارد که از موانع مهم توسعه و پیشرفت و حل معضل اشتغال می باشند و لزوما برای حل این معضلات، باید این ضعفها برطرف شوند.

در بررسی زمینه توسعه و پیشرفت هر کشوری، ابتدا باید ویژگی های فرهنگی آن کشور مورد بررسی قرار گیرد، همانطور که برای بررسی زمینه کشاورزی در یک منطقه، ابتدا باید اطلاعاتی در مورد میزان بارندگی و جو آب و هوایی آن بدست آورد؛ نقش فرهنگ در توسعه و پیشرفت، همچون نقش آب و هوا در کشاورزی، از اهمیت بالایی برخوردار است، طبیعتا از منطقه های کویری، نمی توان انتظار رشد و توسعه‌ای چون نقاط پرباران را داشت./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات