۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۵۶۷۸۵۲
کارشناس دینی:

گناه موجب خشم الهی و مانع استجابت دعا است

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان این‌که گناه موجب خشم الهی و مانع اجابت دعا است، گفت: بایستی مراقب تخطی از دستورات خداوند باشیم و موجبات خشم الهی را فراهم نکنیم تا هنگام دعا و مناجات، مانعی برای استجابت دعایمان وجود نداشته باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی استاد حوزه علمیه قم و کارشناس دینی، در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که امروز در مسجد اعظم برگزار شد، در ادامه بحث استجابت دعا با اشاره به موانع استجابت دعا اظهار داشت: شرایط استجابت دعا نیاز به وجود مقتضی و نبود موانع آن است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: هرچند وعده الهی بر استجابت قطعی دعا است، اما موانعی برای اجابت وجود دارد که شرط استجابت از طرف خدا است، مانند این‌‌که بهترین بذر در زمین سنگلاخی کاشته شود، مسلم است که انتظار رویش از چنین زمینی را نمی‌توان داشت، چراکه زمین سنگی مانع آن است.

وی گناه و معصیت الهی را یکی موانع استجابت دعا توصیف و بیان کرد: هرچه در این عالم بخواهد محقق شود، طبق اراده الهی است، اگر می‌دانیم که استجابت دعا به دست خدا است، پس نباید کاری را برخلاف اطاعت و دستورات او انجام داد.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی افزود: هرچند انجام گناه و مخالفت به خدا یکی از موانع استجابت است، اما با وجود مخالفت‌های مکرر بندگان بازهم خداوند به دلیل رأفت و مهربانی بی‌انتهای خود، حاجات آنها را برآورده می‌کند.

وی با بیان این‌که راه برطرف کردن مانع، بازگشت به سوی فطرت و پاکی اعمال است، گفت: گناه اجابت را به تأخیر می‌اندازد تا فرد از گناه توبه کند یا این‌که باب اجابت به کلی بسته شود.

این کارشناس دینی توجه به سرای قبر و قیامت را کمک کننده به فرد در ترک گناهان توصیف و تأکید کرد: باید به زمان مرگ و سرای دیگر هم توجه داشت، زیرا کسی قادر به بردن چیزی از این دنیا نیست، برخی به خاطر طمع در دنیا به دنبال انجام دستورات الهی نبوده و دائما به اعمال خود رنگ ریا و دروغ‌گویی می‌زنند، حق‌تعالی چنین کسانی را که از حساب‌و کتاب نترسند، عقاب کرده و دعای آنها را مستجاب نمی‌کند.

وی با اشاره به روایتی بیان کرد: گناه موجب خشم الهی و مانع اجابت دعا است، فرشتگان کسی را که موجب خشم پروردگار شود، به دستور خداوند از استجابت دعا محروم می‌کنند، بنابراین بایستی مراقب تخطی از دستورات خداوند باشیم و موجبات خشم الهی را فراهم نکنیم تا هنگام دعا و مناجات، مانعی برای استجابت دعایمان وجود نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی در پایان افزود: برای رفع تمامی موانع و برآورده شدن خواسته‌ها باید در زندگی خود جستجو کرده و آنچه از معاصی برای فرد گناه‌کار عادی شده است را پیدا کرده و ترک کند تا نظر لطف خداوند شامل حال او شود و باید توجه داشت که طلب مغفرت الهی سبب بخشیده شدن از طرف خداوند می‌شود./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات