۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۶۷۸۴۲
آیت الله غروی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

نمود روشن تقوا، ایمان و احساس وظیفه در شخصیت حجت الاسلام احمدی

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به شخصیت علمی، اخلاقی و جامعیت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین احمدی گفت: مرحوم دکتر احمدی همواره حامی انقلاب و نظام اسلام بود.
آیت الله غروی آیت الله سید محمد غروی

آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی اظهار داشت: واقعا رحلت آقای دکتر احمدی یک ضایعه ای بزرگ هم برای دانشگاه و به گونه ای برای حوزه بود.

وی افزود: ایشان درس آموخته حوزه و دانشگاه بودند و سالیان سال از دروس امام راحل و مرحوم علامه طباطبایی(ره) و بزرگان دیگر استفاده کردند و هم تحصیلات دانشگاهی را از کارشناسی تا دکتری در درجه عالی داشتند ولی چیزی که در مرحله اول بسیار قابل حس بود این است که شخصیت ایشان را بزرگان و اساتید حوزوی ساخته بودند و به همین جهت واقعا همان روحیات معنوی و انسانی علامه طباطبایی و امام راحل بن مایه وجودی ایشان بود.

آیت الله غروی با بیان این که مرحوم دکتر احمدی اهل عبادت های واقعی بود، ابراز داشت: من چون در سفر و حضر با ایشان بودم بارها می دیدم که با حال و التهاب خاصی مشغول راز و نیاز با معبود است و از نظر خصوصیات اخلاقی فوق العادگی هایی داشت و خصوصیات انسانی بسیار ارزشمندی داشت که در نوع ارتباط علمی و غیر علمی ایشان محسوس بود.

وی تأکید کرد: حتی افرادی که در دانشگاه پایبند به مسائل اخلاقی نبودند ایشان را به عنوان فردی اخلاق مدار می‌ شناختند؛ همانطور که گفتیم جنبه های علمی ایشان نیز برکسی پوشیده نیست، چراکه در علوم مختلف حوزوی ورود داشت ولی در فلسفه اسلامی متمرکز شده بود، به فلسفه غرب احاطه داشتند، برخی فلسفه های جدید را به صورت کاملا می‌ شناخت و کتاب تاریخ فلسفه را هم ترجمه کرده بود است و زبان انگلیسی را هم به خوبی بلد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: ایشان نسبت به فلسفه غرب و فلسفه اسلامی جامعیت داشت ولی بازهم مهمتر از همه خصوصیات اخلاقی و اعتقادی بود که هیچگاه دست از آن مسائل برنمی داشت؛ مرحوم دکتر احمدی پاک زندگی کرد، ایشان به همان حقوق دانشگاهی از عضویت هیأت علمی بسنده کرده بود و در سازمان سمت که سال ها مسؤولیت تدوین کتب دانشگاهی را برعهده داشت با این که که وقت زیادی می‌ گذاشت ولی به هیچ وجه حقوقی برای خودشان از این نظر اختصاص نداد با این که در آن زمان دو شغله و سه شغله بودن عادی به شمار می‌ رفت.

وی با اشاره به دوره نمایندگی مجلس مرحوم حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: فراموش نمی کنیم در یک مقطعی که برخی اصرار کردند تا ایشان وارد مجلس شوند، ایشان نیز احساس وظیفه کرد و وارد مجلس شد و با این که ایشان از حزب خاصی نبود ولی وقتی احساس کرد طرفدران ایشان کج روی دارند تبری جست و این طور نبود چون عده ای از ایشان حمایت کرده اند حرفی نزند.

آیت الله غروی اضافه کرد: ایشان از همان ابتدا عضو ستاد انقلاب فرهنگی بود که از سال اول انقلاب شکل گرفت و بعدها با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در تمام ادوار عضویت فعال این شورا را داشت و به صورت جدی در جلسات شرکت می‌ کرد و سال ها نیز عضویت شورای تحول در علوم انسانی را هم برعهده داشت.

وی با اشاره به شخصیت جامع حجت الاسلام والمسلمین احمدی خاطرنشان کرد: او فردی بود که تا آخر عمر فعالیت علمی را رها نکرد و حتی تا دو سه روز آخر نیز در زمینه های علمی و اجرایی کار می‌ کرد و همواره در مسیر انقلاب و حمایت از امام و رهبری و نظام اسلامی تلاش های مضاعفی داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان ساخت: با توجه به شناخت چند ساله ای که از ایشان داشتیم می توانیم ایشان را انسانی باتقوا، دلسوز و عالم بدانیم حتی اگر اختلاف سلیقه هایی هم وجود داشت بزرگوارانه برخورد می‌ کرد، امیدواریم خداوند روح ایشان را در این ماه مبارک رمضان در جوار رسول گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) طاهرین ایشان قرار بدهد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات