۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۵۶۷۷۵۴
همراه با مشاور؛

چند تصور اشتباه در تربیت فرزند

کارشناس خانواده مرکز مشاوره حوزه علمیه قم به تبیین تفاوت‌های فرهنگ فرزندپروری صحیح و نادرست پرداخت و پیامدها و نکات مثبت هر دو جنبه را مورد بررسی قرار داد.
تربیت فرزند

حجت الاسلام جواد ترکاشوند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در ادامه تبیین مبانی‌های تربیت فرزند اظهار داشت: چون در فرهنگ فرزندپروری بر مبنای عبودیت، اصل کار کردن و طلب روزی حلال موضوعیت داشته و جنس و نوع کار مهم نیست، فرزند طلب روزی حلال را یاد می‌گیرد.

تفاوت فرهنگ عبودیت و سالارپروری

کارشناس خانواده مرکز مشاوره حوزه علمیه قم ادامه داد: در فرهنگ چنین فرزندی، کارگری با مهندسی و پزشکی تفاوتی نداشته و مهم درست کار کردن و طلب روزی حلال است، به‌خلاف فرهنگ سالارپروری که با این معنا متفاوت است و در آن پاک و حلال بودن درآمد مهم نبوده و تنها جایگاه، کلاس کاری و میزان درآمد اهمیت دارد.

وی با بیان این‌که فرهنگ عبودیت مورد تأیید دین است، گفت: البته در فهم این فرهنگ اشتباهاتی هم صورت گرفته است؛ مانند این‌که در گذشته برخی معتقد به تنبیه بدنی، تحقیر و بی احترامی در تربیت کودک خود بوده‌اند که برخی هنوز این تصور غلط را دارند که فرهنگ عبودیت همراه با تحقیر و بی‌احترامی است، درحالی که در دین اسلام برخلاف این تصور اشتباه، تنبیه و تحقیر ممنوع است.

حجت الاسلام ترکاشوند افزود: از طرف دیگر در فرهنگ تربیت کودک بر مبنای آقایی و سالارپروری طوری کودک را احترام می‌کنند که دارای جایگاه بزرگی باشد که این مطلب هم تصور اشتباه این دسته است؛ زیرا احترام به کودک و ارزشمند شمردن او، با تربیت کودک برای آینده کاملا متفاوت است، در فرهنگ عبودیت هم کودک محترم و ارزشمند است، اما در عین حال دارای ارزش‌‌های دینی است.

نمایان شدن فرهنگ سالارپروردی در قشرهای مذهبی

وی با بیان این‌که متأسفانه این فرهنگ سالارپروری در قشر مذهبی هم مشاهده می‌شود گفت: پیامد این دو نوع فرهنگ کاملا با یکدیگر متفاوت است، فردی که بر مبنای فرهنگ عبودیت رشد کرده است، در آینده اهل قناعت و روزی حلال است، چراکه دارای وجدانی بیدار بوده، خداوند را ناظر بر خود می‌بیند، متعهد به انجام کار صحیح بوده و توقع بیش از حد هم ندارد.

کارشناس خانواده مرکز مشاوره حوزه علمیه قم اضافه کرد: در فرهنگ سالارپروری این نگرش وجود نداشته و کودکان خود را برای تصاحب پست و مقام تربیت می‌کنند که این جایگاه برای دیگر افراد جامعه میسر نبوده و از مهمترین پیامدهای آن همین بیکاری‌های کاذب است که گریبان جامعه را گرفته است.

وی با اشاره به پیامدهای فرهنگ سالارپروری بیان کرد: متأسفانه این فرهنگ پیامد بدتری نیز دارد و آن هم کار نکردن بعد از تصاحب پست و جایگاه است؛ زیرا این‌گونه افراد به زندگی آسان و بدون زحمت عادت کرده و به‌دنبال خدمت به جامعه نیستند.

آگاه شدن، نیاز پنهان جامعه

حجت الاسلام ترکاشوند آگاهی بخشیدن به جامعه را اولین گام در حذف فرهنگ سالارپروری عنوان کرد و گفت: گام نخست برای حذف فرهنگ سالارپروری و نهادینه کردن فرهنگ عبودیت، آگاه کردن جامعه نسبت به پیامدهای این نوع فرهنگ است، چراکه فرهنگ سالارپروری دارای پشتوانه اشتباهی است که خانواده‌ها به اشتباه تصور خدمت به فرزندان خود و تربیت آنها را دارند، در حالی که همین فرزندانی که با چنین روحیه‌ای رشد کرده‌اند، در آینده به والدین خود پشت کرده و گرفتار مشکلات اخلاقی خواهند شد.

وی در پایان افزود: با فراهم کردن بستری برای آگاه شدن جامعه، حداقل خانواده‌های مذهبی نسبت به این نگرش، موضع و رفتار خود را تغییر می‌دهند، هرچند برخی از خانواده‌های متمول معتقدند که می‌توانند فرزندان خود را بر مبنای سیادت بزرگ کرده و این فضای مساعد را تا سنین بالا هم ادامه دهند./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات