۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۵۶۷۷۵۳

چند خبر کوتاه از جامعه الزهرا

اولین دوره نیمه‌حضوری تربیت مربی «نقد سلفیه با تأکید بر نقد وهابیت» از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه برگزار می‌شود.
جامعه الزهرا

به گزارش خبرگزاری رسا، ملیحه عرب خزائلی، مدیرکل امور طلاب و خانواده جامعه الزهرا(س) با اعلام این خبر گفت: ثبت‌نام اینترنتی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ویژه طلاب حضوری ایرانی و غیر ایرانی از ابتدای تیرماه آغاز می‌شود.

مدیرکل امور طلاب و خانواده اظهار داشت: طلاب حضوری جامعه‌الزهرا‌ سلام‌الله‌علیه جهت بهره‌مندی از تسهیلات و امکانات مرکز خدمات حوزه باید در سامانه سخا به نشانی https://service.csis.ir/ ثبت‌نام و کد مرکز خدمات حوزه را دریافت کنند.

عرب خزائلی بابیان اینکه کد مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به مدت یک سال فعال است، یادآور شد: طلابی که در سال‌های گذشته، کد مرکز خدمات حوزه‌های علمیه را دریافت کردند، هرسال باید این کد را فعال کنند.

وی تصریح کرد: بهره‌مندی از تمامی تسهیلات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه ازجمله بن معیشت، هدیه ممتازی، هدیه طرح وصال، هدیه طرح عطیه، اعطای وام، بیمه تکمیلی و غیره منوط به تشکیل پرونده در مرکز خدمات و دریافت و فعال‌سازی کد این مرکز است.

مدیرکل امور طلاب و خانواده بیان داشت: طلاب حضوری پس از تشکیل پرونده در این مرکز و دریافت کد مرکز خدمات می‌توانند جهت ثبت‌نام بیمه تکمیلی اقدام کنند.

عرب خزائلی بابیان اینکه ثبت‌نام اینترنتی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از ابتدای تیرماه آغاز می‌شود، گفت: طلاب جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه تا ۳۰ مهرماه فرصت دارند جهت ثبت‌نام تشکیل پرونده، دریافت و یا فعال‌سازی کد مرکز و بیمه تکمیلی اقدام کنند.

وی عنوان کرد: طلاب قبل از ثبت‌نام در سامانه سخا ضروری است که از تمام صفحات شناسنامه، کارت ملی، عکس سه در چهار و آخرین مدرک تحصیلی(حوزوی یا غیر حوزوی) اسکن گرفته و سپس برای ثبت‌نام اقدام کنند.

آغاز ثبت‌نام دوره تربیت مربی «نقد سلفیه با تأکید بر نقد وهابیت»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین تهرانی، معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) با اعلام این خبر گفت: اولین دوره نیمه‌حضوری تربیت مربی «نقد سلفیه با تأکید بر نقد وهابیت» از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف از برگزاری این دوره، آشنایی طلاب و مبلغان با مبانی فکری و باورهای غلط گروه‌های سلفی به‌ویژه وهابیّت و ارتقای توانمندی طلاب در پاسخگویی به سؤالات و شبهات بانوان جامعه اسلامی در موضوع مبانی فکری گروه‌های سلفی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی افزود: تربیت مبلغ و مدرس در موضوع تبیین معارف اسلامی با نگاه تقریب مذاهب اسلامی و نقد باورهای سلفیه از میان بانوان طلبه از دیگر اهداف برگزاری این دوره است.

وی یادآور شد: این دوره تحت اشراف حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

وی به شرایط پذیرش در این دوره اشاره کرد و گفت: ازآنجاکه این دوره به‌صورت نیمه‌حضوری برگزار می‌شود، طلاب و مبلغان فعالی که دارای مدرک سطح سه حوزه هستند و فرصت کافی برای مطالعه و پژوهش دارند، می‌توانند در این دوره ثبت‌نام کنند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه همچنین قبولی در مصاحبه را از دیگر شرایط پذیرش در این دوره برشمرد و ادامه داد: کتاب «آشنایی با عقاید وهابیان» اثر حضرت آیت‌الله سبحانی و کتاب «دروس فی العقائد الخاصه بالشیعه الامامیه» اثر دکتر مهدی فرمانیان به‌عنوان منابع مصاحبه در نظر گرفته‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی، زمان ثبت‌نام در این دوره را ۲۰ تا ۳۱ خردادماه عنوان کرد و اظهار داشت: علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام در این دوره می‌توانند به سامانه http://tabligh.jz.ac.ir مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: ثبت‌نام از ۳۰ تیرماه تا ۴ مردادماه برای مصاحبه دعوت می‌شوند که در صورت قبولی می‌توانند از ۲۰ مردادماه در این دوره حضور یابند.

آغاز فعالیت اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر جامعه‌الزهرا(س)

مریم اسماعیلی با اعلام این خبر عنوان کرد: اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر، پس از دریافت حکم از سوی مدیریت محترم جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه در تاریخ ۱۸ اردیبهشت سال جاری به‌صورت جدی کار خود را آغاز کرد.

رئیس اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه اظهار داشت: هدف از تشکیل این اداره، شناسایی و ساماندهی نخبگان و استعدادهای برتر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه در بعد آموزشی است.

اسماعیلی افزود: این اداره در راستای اهداف و سیاست‌های تعیین‌شده توسط مدیریت جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه و هیئت‌امنا و با در نظر گرفتن فعالیت‌ها و حمایت‌های راهبردی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، اقدام به تنظیم پیش‌نویس اساسنامه مرکز نخبگان و استعدادهای برتر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه و همچنین تهیه پیش‌نویس احراز استعداد برتر برای طلاب سطح یک تا ۴ و اساتید جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه نموده است.

وی تصریح کرد: در این مدت، این اداره پس از بررسی شرایط احراز نخبگی و استعداد برتر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران، اطلاعات و شرایط بیش از ۲۰ هزار نفر از طلاب را در ۴ سطح بررسی و از میان آن‌ها اسامی و اطلاعات واجدین شرایط را جهت تأیید و دعوت به مصاحبه و انجام سایر مراحل اداری و ارزیابی به مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه ارسال کرده است.

رئیس اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه ادامه داد: ادامه فرایند و نحوه اطلاع‌رسانی به واجدان شرایط و زمان‌بندی مصاحبه‌ها و تکمیل مدارک و اطلاعات در مراحل بعدی انجام می‌پذیرد که در فرصت‌های بعدی به مخاطبان اعلام می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت مدرسه علمیه کوثر در جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه، یادآور شد: مدرسه علمیه کوثر مربوط به طلاب گرایشی استعدادهای برتر سطح ۲ است که با انجام مصاحبه و شرکت در آزمون وارد این مدرسه می‌شوند، اما اداره نخبگان و استعدادهای برتر مربوط به طلاب سطح ۱ تا۴ و اساتید است که شرایط و شاخصه‌های آن متعاقباً اعلام می‌شود.

نشست علمی «تحلیل نحوه استفاده قرآن، روایات و کتب مرتبط با اعجاز از واژه معجزه» برگزار شد

نشست علمی «تحلیل نحوه استفاده قرآن، روایات و کتب مرتبط با اعجاز از واژه معجزه» از سوی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه در بخش حوزوی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

دکتر نجمه نجم در این نشست بابیان اینکه معجزه، در لغت از ريشه «عَجُزَ» به معني پايان و بن یک‌چیز است، گفت: در تعریف اصطلاحی، تعاریف علمای کلام و تفسیر و علوم قرآنی، متمرکز بر اثبات ادعای نبوت، تحدی، خارق‌العاده بودن و عجز بشر است و از منظر غالب آنان «اعجاز» کار شگفت‌انگیز و خارق‌العاده‌ای است که مدعی نبوت برای اثبات ادعای رسالتش همراه با دعوت به تحدی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ازجمله مباحث مهم پیرامون قرآن، بررسی اعجاز و شگفتی‌های آن است که هدف از آن، ایمان و یقین به صدق گفتار پیامبران هست، افزود: برای طرح این موضوع درآیات قرآن کریم از لفظ «اعجاز»، «معجزه» و حتی «خارق‌العاده» استفاده‌نشده است و قرآن کریم، برای معرفی علائم و نشانه حق گونه خود و بیان صحت ادعای پیامبران واله‌ی بودن آنان، از واژگان دیگری استفاده کرده است که مقصود را روشن‌تر می‌کنند؛ واژه‌هایی نظیر «آیه»، «آیات»، «بیّنه»، «حجت»، «برهان»، «سلطان» و«عجب»، که رویکرد معرفتی و توجه بندگان به نشانه‌های الهی را هدف قرار می‌دهد.

این محقق و پژوهشگر دینی بابیان اینکه در روایات بسیار اندکی از لفظ معجزه استفاده‌شده است، تصریح کرد: با بررسی کلام اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در موضوع اعجاز، می‌توان گفتار آنان را به چند قسم تقسیم نمود که عبارت‌اند از: روایاتی که در قالب توصیف ویژگی‌های مختلف قرآن و وجوه قرآن بیان‌شده، روایاتی که توصیف قرآن با الفاظ آیه و بینه و حجه به‌کاررفته، روایاتی که با توجه به آیه و بینه بودن قرآن، اشاره به عجز بشر شده است، روایاتی که به عجز بشر از آوردن مثل قرآن اشاره‌کرده و روایاتی که در کنار لفظ آیه وبینه و حجه و علامه ...، لفظ معجزه هم ذکرشده است.

وی با اشاره به این‌که هر چه به فضای نزول نزدیک‌تر می‌شویم، استفاده از واژه اعجاز به‌ندرت یافت می‌شود، افزود: دوره‌های مربوط به استعمال واژه اعجاز و معجزه در کتب به این‌گونه است: عدم استعمال واژه‌های اعجاز و معجزه در معنای مصطلح کلامی تا حدود قرن سوم و استفاده از واژه‌ایه و بینه، استفاده از آیه و بینه و تأکید بر واژه‌های عجز و اشاره بر عاجز بودن، تولد واژگان اعجاز و معجزه  باهدف دفاع از شبهات، روند تدریجی استعمال این دو واژه بر محوریت مباحث نظم و بیان معانی قرآن و اثبات عجز بشر و شیوع تدریجی و ادامه روند تقلیدی استعمال واژگان اعجاز و معجزه و به‌تدریج عدم استفاده از استعمالات قرآنی.

نجم عنوان کرد: عدم استعمال قرآن از واژه اعجاز و معجزه مصطلح حتی یک‌بار بر اساس موارد ذکرشده حاوی نکته و پیامی باید باشد و این نکته تأمل و ضرورت دقت نظر در استعمال واژه‌ها را دوچندان می‌کند.

وی مطرح کرد: به نظر می‌رسد در شعر عرب تحدی وجود داشته و به همین دلیل از آیات قرآن مربوط به معارضه، تعبیر به تحدی شده است ازاین‌رو شاید اعجاز و معجزه هم در اشعار عرب و فرهنگ عرب برای توصیف تعجب و عدم توانمندیشان مرسوم بوده و درنتیجه هنگام مواجهه باقدرت قرآن، از آن استفاده کرده‌اند همچنین تنازع و بحث علمی میان علما برای بیان مدل و نوع ناتوانی انسان، موجب وضع و اشاعه همچون واژه‌ای در آن شرایط حساس بوده است.

این استاد حوزه بابیان اینکه عامل دیگری که تا حدودی بر بالندگی گفتمان کلامی و ادبی حول اعجاز قرآن تأثیرگذار بوده است، اختلاف شدید بر سر مخلوق بودن قرآن است، گفت: در برداشتی دیگر می¬توان گفت که خود متکلمان واقف بر عدم استعمال معجزه در قرآن بوده‌اند و شاید به هدف تفکیک مصادیق آیات خاص پیامبران در قرآن از سایر آیات الهی، به دنبال اصطلاح نوپدیدی بوده‌اند تا برای جلوگیری از خلط آن با سایر آیات، چاره‌ای اندیشیده باشند.

وی با اشاره به اینکه برخی از محققان فقط با طرح موضوع و فارغ از هرگونه موضع‌گیری یا تحلیلی در مورد آن، به این نکته توجه کرده‌اند که، معجزه مورد استعمال قرآن و اکثر روایات نیست، افزود: از طرف دیگر گروهی معتقدند واژه معجزه جزو استعمالات زمان نزول بوده است.

نجم تصریح کرد: دیدگاه دیگری معتقد به استعمال و مأنوس بودن عرب با مفهوم این واژگان است، عنوان کرد:  برخی معتقدند دلالت معنایی آیات الهی در قرآن بر جنبه خارق‌العاده بودن آن است و درنتیجه چون بار اصلی معنایی این آیات بر خرق عادت تأکید دارد، به همین دلیل در قرآن واژه معجزه استعمال نشده است

وی گفت: رویکرد روان‌شناسانه قرآن در بیان مطالب و استفاده از الفاظ مثبت با محتوای تأثیرگذار بر درک قدرت الهی، به‌جای تکیه‌بر الفاظ سرزنش‌آمیز و تمرکز بر ناتوانی و عجز مخاطب، حاکی از تمهیدات خداوند در هدف هدایتی و تربیتی اوست و مبین روش و کلام الهی بر توجه دادن بنده به بینه و آیت بودن قرآن-که حجت میان او و بندگان است بوده است.

این محقق افزود: ازآنجاکه «معجزه» فقط برای تبیین گونه خاصی از آیات الهی به‌کاررفته و به هدف خاص و طبق اقتضائات زمان و مکانی ویژه، توسط بشر وضع گردیده است و در اصول عقاید، خارق عادت طبیعت بوده و کارکرد آن در کلام اسلامی تصدیق مدعی نبوت و در الهیات یهودی و مسیحی، اثبات آموزه اصلی دین است، درنتیجه در اجزای تصوری و از حیث کارکرد با مفهوم قرآنی آیه تباین دارد.

وی ابراز کرد: پیش‌فرض حجیت الفاظ الهی، حکیمانه بودن سخن خداوند، تدبیر او در گزینش واژگان قرآن جهت بیان معارف و عقاید، برنامه‌ریزی الهی برای تربیت و هدایت بشر با رویکرد تکاملی، عدم استفاده قرآن از لفظ معجزه دارای پیام و نکته‌ای معرفتی و تربیتی است.

نجم گفت: ترویج واژه معجزه، شاید در زمان خود مفید و مؤثر و مناسب بوده است به هر ترتیب ادامه روند ترویجی اصطلاح معجزه با توجه به نیاز و اقتضائات فعلی، دارای اولویت نیست و مراد این نشست، حذف واژه اعجاز و معجزه نیست اما معتقدیم لازم است با عنایت به تأثیر الفاظ در اندیشه و عمل انسان‌ها، در جهت توجه و احیای واژگان منتسب به قرآن، گامی را در رشد اندیشه‌های قرآنی برداریم.

پیش‌دبستان پسرانه جامعه‌الزهرا(س) راه‌اندازی شد

ملیحه عرب خزائلی با اعلام خبر راه‌اندازی پیش‌دبستان پسرانه در مهدکودک شکوفه‌های بهار جامعه الزهرا(س) عنوان کرد: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بنا به درخواست برخی طلاب، اساتید و کارمندان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه، پیش‌دبستان پسرانه در مهدکودک شکوفه‌های بهار راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل امور طلاب و خانواده اظهار داشت: با توجه به اینکه مهدکودک شکوفه‌های بهار دارای مجوز تأسیس پیش‌دبستان است، اما به خاطر محدودیت فضایی با محدودیت پذیرش مواجه هستیم.

عرب خزائلی افزود: امسال به‌صورت آزمایشی ۲۰ کودک از فرزندان اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیه در پیش‌دبستان پسرانه شکوفه‌های بهار پذیرش می‌شوند.

وی بابیان اینکه ثبت‌نام پیش‌دبستان مهدکودک شکوفه‌های بهار آغازشده است، گفت: علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام می‌توانند تا ۳۰ خردادماه به‌صورت حضوری به مهدکودک مراجعه کنند./968/پ۲۰۴/ج

ارسال نظرات