۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۴
کد خبر: ۵۶۷۵۳۹
آیت الله مکارم شیرازی:

یاد مرگ مانع از آلوده شدن انسان می شود

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که بزرگترین قدرت های عالم هم پایان دارد، گفت: مرگ را به عنوان واعظی خاموش هرگز نباید فراموش کرد تا انسان آلوده نشود.
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید پنجشنبه شب در بیست و دومین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان این که یکی از الطاف خفیه الهی این است که برای انسان ها واعظانی قرار داده است، گفت: این واعظان در مسیر زندگی به انسان اندرز و هشدار می دهند تا در مسیر زندگی دچار غفلت نشوند.

وی افزود: خواب غفلت بلای بزرگی برای انسان است که واعظان نسبت به آن هشدار می دهند، تعداد واعظان بسیار است و 7 واعظ را در آیات و روایات کشف کردیم و شاید منحصر به آن ها نباشد، گروهی از آن ها واعظان خاموش هستند و در عین خاموشی با صدای رسا موعظه می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که سخنان امیرمؤمنان بسیار عمیق و تأثیرگذار است، اظهار داشت: حضرت در خطبه 88 نهج البلاغه می فرماید همین یک واعظ برای انسان کفایت می کند که همه روز می بیند عزیزانی از بین آن ها می روند و آن ها را بدون این که اختیاری داشته باشند به سرای جاویدان می برند.

وی ادامه داد: امیرمؤمنان می فرماید بعد از این که افراد فوت می کنند انگار هیچگاه اهل این دنیا نبوده اند چون به سرعت فراموش می شوند، سرانجام همه انسان ها مرگ است، مشکل مهم این است که انسان بعد از مرگ نمی تواند پرونده زندگانی خود را تغییر دهد و نمی تواند از بدی ها کم کرده و بر خوبی ها بیفزایند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که انسان در دنیا می تواند با توبه حقیقی بر حسنات خود افزوده و به صورت پاک به آخرت برود، ابراز داشت: وقتی عمر انسان به پایان رسید پرونده انسان بسته می شود، این بیان امیرمؤمنان هشداری برای انسان است تا بداند نهایت کار مرگ است.

وی عنوان کرد: قرآن مجید درباره مرگ هیچ یک از پیامبران جز حضرت سلیمان صحبت نکرده است، حضرت سلیمان با آن قدرت و عظمت و اختیار داشتن لشکر جن و انس بالای قصر ایستاده بود و به جنب و جوش یاران نگاه می کرد و تکیه بر عصا داده بود و در همان حال فرمان رفتن ایشان از دنیا صادر شد یعنی در یک لحظه همه این قدرت و عظمت تمام شد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: قرآن از تمام پیامبران حضرت سلیمان را انتخاب کرده تا انسان بداند بزرگترین قدرت های عالم هم پایان دارد، آیا این درس عبرت برای انسان نیست؟ مرگ را به عنوان واعظی خاموش هرگز نباید فراموش کرد تا انسان آلوده نشود.

وی اضافه کرد: وقتی پرونده انسان پاک باشد انتقال انسان به آخرت مشکلی ایجاد نمی کند، شهیدان استقبال از شهادت کردند چون می دانستند شهید حیات جاویدان دارد، اگر افراد هم پرونده خود را پاک کنند می توانند مانند شهیدان به استقبال آخرت برود، عمر انسان باید با هوشیاری، بیداری و عزت باشد./1323/

ارسال نظرات