۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۵۶۷۴۷۷
ایران در رسانه‌های جهان عرب:

نتانیاهو در لبه پرتگاه؛ خروج ترامپ از برجام پشیمانی تاریخی به‌بار می‌آورد

واکنش ایران به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی، اذعان برخی رسانه‌های صهیونیست به اینکه ایران به‌دنبال جنگ نیست، اما به تجاوز این رژیم پاسخ می‌دهد و نیز موضوع توافق هسته‌ای مهم‌ترین محورهای شماره امروز برخی روزنامه‌های عرب از تحولات ایران به‌شمار می‌آید.
روزنامه های عربی

به گزارش خبرگزاری رسا، رسانه‌های عربی در پوشش اخبار مربوط به ایران از قوت گرفتن احتمال واکنش ایران به تجاوز نظامی اخیر رژیم صهیونیستی به پایگاه تیفور، موضوع توافق هسته‌ای و نگرانی‌های غرب و فضاسازی رژیم صهیونیستی بر سر این موضوع از جمله مهم‌ترین محورهایی است که رسانه‌های عربی در پوشش اخبار مربوط به ایران به آن پرداختند.

موضع دیگری که این روزنامه‌ها به آن پرداختند، دیدار قریب الوقوع بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و تمرکز محور گفت‌وگوهای آنان بر توافق هسته‌ای است.

در این ارتباط روزنامه رأی الیوم نوشت: منابع نظامی اسرائیل اعلام کردند، ایران در واکنش به حمله ماه گذشته به فرودگاه تیفور در سوریه که تهران عامل آن را اسرائیل می‌داند و جان باختن هفت مستشار ایرانی در این حمله در حال آماده کردن نقشه پرتاب موشک به‌سمت شمال فلسطین اشغالی است.

این منابع احتمال دادند حمله ایران محدود بوده و اهداف نظامی را در بر بگیرد، زیرا ایران تمایلی به تشدید اوضاع در این مرحله ندارد.

پایگاه خبری عربی21 در مطلبی با عنوان "منابع اسرائیلی: این نقشه قاسم سلیمانی برای انتقام از اسرائیل است" نوشت: پایگاه "المصدر" اسرائیل به‌نقل از منابعی که در مورد آن توضیحی نداد، از نقشه سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس برای انتقام از اسرائیل خبر داد و اعلام کرد، این نقشه مبتنی بر استفاده از طرف‌های داخلی مانند انصارالله در یمن و شبه‌نظامیان شیعه در عراق است بدون اینکه ایرانی‌ها بهای آن را بپردازند.

این رسانه نوشته  است سردار سلیمانی درصدد انتقام از عملیات انفجار در پایگاه تیفور بوده و در نظر دارد برای اجرای این نقشه از خاک سوریه به‌سمت اهداف مورد نظر موشک شلیک شود.

روزنامه الشرق الاوسط در مطلبی با عنوان "نتانیاهو به‌دنبال رویارویی فوری با ایران در آستانه دیدار با پوتین است" نوشت: نتانیاهو در آستانه دیدار با ولادیمیر پوتین در مسکو اعلام کرد کابینه او عزم خود را برای رویارویی فوری با ایران جزم کرده است.

این رسانه سعودی در مطلبی دیگر تحت عنوان "نظام ایران در دایره آتش" بر رؤیای خود برای شعله‌ور شدن آتش جنگ از سوی رژیم صهیونیستی مهر تأیید زد و نوشت: وقتی روزنامه‌های غربی و عربی مطالب زیادی درمورد احتمال رویارویی نظامی اسرائیل و ایران منتشر کردند، برخی فکر جنگ بین دو طرف را فقط گمانه‌زنی بی‌معنی دانسته اعلام کردند روسیه متحد هر دو طرف و دوست آنان است و تلاش خواهد کرد آتش بین این دو را سرد کند، اما تحولات بعدی حاکی از حتمی بودن جنگ بین اسرائیل و ایران است.

الشرق الاوسط در یک مطلب دیگر با این عنوان "سناریوهای برتر ایران پس از خروج ترامپ" نوشت: اولین تصویری که از اظهارات سیاستمداران ایران در مورد پاسخ به خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، به ذهن می‌رسد، تصویری مبهم و خشونت‌آمیز است.

این رسانه نوشت تهران به واشنگتن در مورد عواقب وخیم خروج از توافق هسته‌ای هشدار داده و محمد جواد ظریف وزیر خارجه در این خصوص پاسخی توأم با تهدید داشت و علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبری ایران نیز اظهاراتی مشابه داشت، اما حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه سقف تهدیدها را بالا برده گفت ایران از توافق هسته‌ای و ان.پی.تی. خارج می‌شود؛ اقدامی که بسیاری از سیاستمداران غرب از آن وحشت دارند.

روزنامه الحیات نیز مطلبی با این عنوان منتشر کرد: روحانی به ترامپ در مورد پشیمانی تاریخی هشدار می‌دهد، نتانیاهو: مهار ایران دیر یا زود انجام می‌شود.

الحیات در مطلب دیگری نوشت: شرق جهان عرب با دو اتفاق بزرگ روبه‌رو است؛ یکی به‌صدا در آمدن طبل جنگ بین اسرائیل و دیگری خروج ترامپ از توافق هسته‌ای.

این روزنامه در ذیل این عنوان از قوت گرفتن احتمال رویارویی نظامی بین رژیم صهیونیستی و ایران خبر داد.

روزنامه البیان امارات در مطلبی با عنوان هشدارهای روسیه و آلمان درباره نتایج پایان توافق هسته‌ای نوشت: چند روز مانده به اعلام تصمیم دونالد ترامپ در مورد توافق هسته‌ای با ایران، مسکو اعلام کرد، پایان این توافق به‌مثابه تهدید قانون بین الملل است و تهران نیز به واشنگتن هشدار داد در صورت خروج از توافق هسته‌ای پشیمانی تاریخی برایش به‌جا خواهد ماند.

آلمان نیز درباره نتایج نامعلوم خروج از توافق هسته‌ای هشدار داد.

روزنامه الریاض عربستان در مطلبی با این عنوان "ایران و توافق هسته‌ای .. آیا ترامپ آن را انجام خواهد داد؟" نوشت: ایران در انتظار تصمیم ترامپ نفس را در سینه حبس کرده است و با پیش‌بینی خروج ترامپ از توافق، واکنش‌هایی توأم با خشم و عصبانیت داشت که در اظهارات تهدیدآمیز روحانی نمود یافت مبنی بر اینکه اگر ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کند، پشیمان خواهد شد.

این درحالی است که نتانیاهو چندی پیش گفت رژیم صهیونیستی اطلاعات زیادی در مورد برنامه هسته‌ای پنهان ایران به دست آورده است.

روزنامه عکاظ سعودی هم در ادامه تبلیغ و پوشش تحرکات گروه‌های ضدانقلاب و جدایی‌طلب به‌ویژه گروهک تروریستی منافقین عامل ترور هزاران شهروند ایرانی در اشاره به برگزاری نشست این گروه‌ها در آمریکا تحت عنوان ادعایی "آزادی ایران برای تحقق حقوق بشر و دموکراسی" مدعی شد: مریم رجوی رییس شورای ملی مقاومت ایران (گروهک تروریستی منافقین) در پیامی به این نشست تأکید کرد ملت ایران در تلاش برای سرنگونی نظام حاکم است و از جامعه جهانی و به‌عبارت بهتر از غرب می‌خواهد از انتفاضه ایران برای سرنگونی نظام حمایت کنند.

روزنامه الاهرام مصر مطلبی با این عنوان منتشر کرد: نتانیاهو "رویارویی کنونی" با ایران را ترجیح می‌دهد.. روحانی ترامپ را به دستورات هسته‌ای و پشیمانی پس از خروج از توافق هسته‌ای تهدید کرد.

پایگاه خبری الجزیره قطر نیز در مطلبی با عنوان: نماینده سرشناس آمریکایی بر سر پرونده هسته‌ای با ترامپ مخالف است" نوشت: تورن بری رییس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از ترامپ خواست از توافق هسته‌ای که در سال 2015 با ایران امضا شده است، خارج نشود.

روزنامه العربی الجدید نیز با انتشار مطلبی با عنوان "ارزیابی‌های اسرائیل: ایران به حملات موشکی به پایگاه‌های نظامی پاسخ خواهد داد" نوشت: به‌نوشته روزنامه‌های اسرائیل ارزیابی‌های ارتش اسرائیل حاکی از این است که واکنش ایران به حملات چند ماه اخیر به مواضع این کشور در سوریه در چارچوب حملات موشکی به مواضع نظامی اسرائیل خواهد بود.

العربی الجدید در مطلبی دیگری با عنوان "نتانیاهو و حرکت در لبه پرتگاه" نوشت: موارد ادعایی نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای پنهان ایران بیشتر شبیه یک تئاتر درجه دوم بود تا تحلیل سیاسی مستند و مستدل و هدف از آن تقدیم دلایل ملموس به دونالد ترامپ برای توجیه خروج از توافق هسته‌ای در تاریخ 12 می بود./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات