۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۶۷۴۷۱
رای‌الیوم:

پادشاهی «بن‌سلمان» به معنای آغاز فروپاشی عربستان؛ او فلسطین را «قربانی می‌کند»

رای‌الیوم به نقل از یک کارشناس رسانه‌ای فلسطینی نوشت ولیعهد سعودی برای جلب حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی از حکومت‌داری وی، تلاش می‌‌کند قضیه فلسطین را قربانی کند و آرمان‌های فلسطینیان را نادیده بگیرد.
بن سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، یک کارشناس رسانه‌ای اظهار داشت شاهزاده «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی تمام مشروعیت‌ها را از دست داده و از کانال تل‌آویو، در پی مشروعیت آمریکایی است. بن‌سلمان همچنین تلاش می‌کند که قضیه فلسطین را هم‌زمان برای ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی قربانی کند.

«نشات الاقطش» استاد رسانه‌ای در دانشگاه «بیرزیت» فلسطین طی گفت‌وگویی تلویزیونی، خاطرنشان کرد که بن‌سلمان مواضع افراطی نسبت به «بنیامین نتانیاهو» و «آویگدور لیبرمن» نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اتخاذ می‌‌کند.

این کارشناس فلسطینی، که استاد رسانه‌ و روابط عمومی در دانشگاه بیرزیت است، افزود ولیعهد جوان و قدرت‌طلب عربستان سعودی برای این‌که به تاج و تخت برسد باید ایالات متحده آمریکا از او راضی باشد؛ در حالی‌که واشنگتن مطمئن نیست بن‌سلمان جایگزینی مناسب برای حکومتداری در عربستان سعودی باشد، با وجودی که این شاهزاده برای جلب رضایت آمریکایی‌ها مواضع افراط‌گرایانه‌ای اتخاد و میلیاردها دلار به آنها تقدیم کرده است.

الاقطش ابراز عقیده کرد که این شاهزاده جوان سعودی تکروی می‌کند و دیگر شاهزاده‌های سعودی اقدامات وی را قبول نمی‌کنند؛ در حالی‌که سیاست ریاض مبتنی بر شیوه دیپلماسی فعال است بن‌سلمان به شیوه‌ای غیرطبیعی از این خط‌مشی خارج شده است اهتمام زیادی به پرداختن به مسائل جهان عرب نشان نمی‌دهد.

افزون بر این، الاقطش گفت: «اگر به تاریخ مراجعه کنیم و اسناد مربوط به دهه سی قرن گذشته رهبران عربی و مواضع آنها درقبال طرح صهیونیستی را مورد بازنگری قرار دهیم، می‌توانیم تحولات کنونی در عربستان را درک کنیم.»

این کارشناس فلسطینی یادآور شد، طبق یادداشت‌های «سایروس ونس» زمانی‌که « انور سادات» رییس‌جمهور اسبق مصر عازم قدس شد حکام عرب با اجماع موافق صلح با رژیم اشغالگر بودند ولی رژیم صهیونیستی بود که با این صلح مخالفت کرد؛ برای این‌که آن از این رژیم‌های عربی به شیوه‌های مختلف خواه از طریق تامین مالی یا سرکوب ملت‌های عربی، بهره‌برداری می‌کند.

سایروس ونس، وکیل آمریکایی و وزیر خارجه دولت «جیمی کارتر» رییس‌جمهور اسبق این کشور بود. وی همچنین پیش از آن، به عنوان وزیر دفاع و معاون وزیر دفاع خدمت کرده بود.

این استاد دانشگاه فلسطینی تأکید کرد که «مرد قوی آمریکا» در عربستان سعودی «محمد بن‌نایف» محسوب می‌شود که قدرت خود در کنترل مرزها و مبارزه با به اصطلاح «تروریسم» را ثابت کرده بود. ولی چنبره زدن بن‌سلمان به قدرت آن هم‌ در اقدامی غافلگیر کننده پس از کنار زدن ولیعهد سابق، ایجاب می‌کند که وی امتیازهای بیشتری برای راضی کردن ایالات متحده بدهد.

وی اضافه کرد امت عرب اکنون متوجه یک واقعیت وحشتناک شده‌اند مبنی بر این‌که حکومت‌های متبوع‌شان، به اسم فلسطین شعار می‌دهند و ملت‌‌هایشان را به بهانه آزادسازی فسلطین سرکوب می‌کنند. در حالی‌که ما می‌بینیم که آنها اینک از قضیه فلسطین چشم می‌پوشند تا در قدرت باقی بمانند.

به گفته این استاد دانشگاه بیرزنت، محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی ممکن است پادشاه شود ولی عربستان دیگر عربستان سابق نخواهد شد و آغاز برای سقوط آن از اصول و مواضعش خواهد بود؛ همین امر سبب می‌شود معارضانی قدرتمند شکل بگیرند از جمله از میان شاهزاده‌هایی، که پیشتر بازداشت و سپس آزاد شدند.

نشات الاقطش در ادامه اظهار داشت که محمد بن‌سلمان حق دارد آن‌گونه که دلش می‌خواهد سیاست‌های کشورش را مدیریت کند و با طرف‌های مد نظرش روابط دیپلماتیک برقرار کند ولی او حق ندارد قضیه فلسطین را قربانی کند تا پادشاه شود همان‌گونه که قابل قبول نیست که او تماما آرمان‌ها و حقوق فلسطینیان را نادیده بگیرد./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات