۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۵
کد خبر: ۵۶۷۳۹۲
آیت الله مکارم شیرازی:

مسؤولان مطابق عهدنامه مالک اشتر عمل کنند|جامعه اسلامی نباید با نهج البلاغه فاصله داشته باشد

حضرت ‌آیت الله مکارم با بیان این که تمام ریزه کاری های حکومت، سیاست و مدیریت در عهدنامه مالک اشتر دیده می شود، گفت: مسؤولان کشور عهدنامه مالک اشتر را جلوی چشمان خود قرار دهند و مطابق آن عمل کنند.
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در بیست و یکمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان این که راه های زیادی برای شناختن مقامات امیرمؤمنان وجود دارد، گفت: یکی از بهترین راه ها آشنایی با نهج البلاغه مولا است.

وی افزود: تمام کلماتی که از صحابه جمع شده به اندازه یکی از خطبه های نهج البلاغه نمی شود و فاصله بسیار زیاد است، نهج البلاغه مرکب از سه بخش است که بخش نخست مربوط به خطبه ها می شود، حضرت 241 خطبه دارند که این خطبه ها بسیار متنوع هستند؛ در برخی خطبه ها دقیق ترین مسائل توحید و فلسفه خداشناسی بیان شده است، برخی خطبه ها کوبنده است و برخی از آن ها زیبایی های خلقت و عجایب آن را بیان می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انسان هرچه بخواهد در گنجینه نهج البلاغه وجود دارد، اظهار داشت: بخش دوم نهج البلاغه مربوط به نامه ها می شود که امروز 79 نامه از امیرمؤمنان در دسترس وجود دارد، البته نامه های دیگری هم بوده که بر اثر گذشت زمان و مخالفت دشمنان محو شده اما نامه های موجود مملو از درس ها است.

وی با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر ادامه داد: تمام ریزه کاری های حکومت، سیاست و مدیریت در عهدنامه مالک اشتر دیده می شود، تقریبا هزار و 400 سال از تاریخ این نامه می گذرد که علی القاعده باید کهنه باشد اما این نامه هنوز نو و تازه است،  این عهدنامه به زبان های مختلف ترجمه شده و در سازمان ملل مورد استفاده قرار گرفته است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که تمام درس های علم اخلاق در نامه امیرمؤمنان به امام مجتبی(ع) وجود دارد، ابراز داشت: این نامه یک مجموعه اخلاقی کامل است و نامه های دیگر نیز دارای پیام های بسیاری برای انسان ها است.

وی عنوان کرد: بخش سوم نهج البلاغه کلمات قصار امیرمؤمنان است که 480 جمله از حضرت وجود دارد و هر کدام از آن ها درس زندگی است، اگر ما با نهج البلاغه آشنا شویم استفاده های بسیاری خواهیم برد؛ ما بعد از تفسیر نمونه، نهج البلاغه را در 14 جلد تفسیر کردیم و دیدیم این کتاب گنجینه ای است که تاکنون به آن آشنا نبوده ایم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید نهج البلاغه در کتاب های درسی معرفی شود و چه خوب است که مسؤولان کشور عهدنامه مالک اشتر را جلوی چشمان خود قرار دهند و مطابق آن عمل کنند، چه خوب است کسانی که می خواهند راه سیر و سلوک را طی کنند و مراتبی قرب الهی برسند خطبه همام را مطالعه و عمل کنند.

وی اضافه کرد: حضرت در یکی از کلمات قصار می فرماید درس های عبرت بسیار اما عبرت گیرنده کم است، وقتی به اطراف نگاه می کنیم می بینیم که دنیا پر از درس عبرت است اما کم عبرت گرفته می شود، وقتی انسان به موزه ها می رود تنها نباید به آثار گذشتگان افتخار کند بلکه باید ببیند که شاهان چه چیز داشتند اما گذاشتند و رفتند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فرمایش دیگری از امیرمؤمنان گفت: حضرت فرمود اگر تهدیدها در آیات قرآن درباره معاصی نبود باید برای شکرگزاری از نعمت ها از خداوند اطاعت کنیم، شکر یک نعمت الهی کافی است که انسان در تمام عمر اطاعت کرده و معاصی را ترک کند.

وی افزود: امیرمؤمنان می فرماید سه گروه دوستان انسان هستند، گروه اول دوستان انسان هستند، گروه دوم دوستان دوستان بوده و گروه سوم دشمنان دشمنان هستند، همچنین فرمودند دشمنان انسان به سه دسته دشمنان، دشمنان دوستان و دوستان دشمنان تقسیم می شوند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: فاصله با نهج البلاغه باید کم شود تا امیرمؤمنان علی(ع) را بشناسیم و راه زندگی را پیدا کنیم، در صداوسیما، دانشگاه ها و مدارس باید فرمایشات امیرمؤمنان در نهج البلاغه بیش از پیش به چشم بخورد تا فرزندان و جوانان در سایه آن پرورش پیدا کنند./1323/

ارسال نظرات