۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۵۶۷۳۴۴
آیت الله سبحانی:

عمل انحرافی سقیفه منشأ همه انحرافات عالم اسلام است

حضرت آیت الله سبحانی عمل انحرافی سقیفه را منشأ انحرافات عالم اسلام دانست، گفت: مردم آن زمان امیرمؤمنان را نشناختند، چراکه اگر به ابعاد شخصیتی ایشان پی می بردند او را خانه نشین نمی کردند.
جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر امروز در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مدرسه حجتیه برگزار شد، به تفسیر آیه 29 سوره توبه پرداخت و گفت: خداوند متعال در رابطه با مشرکان می فرماید یا ایمان بیاورند و یا مسلمانان باید با آن ها به جنگ بپردازند، اما این سختگیری در رابطه با اهل کتاب به چشم نمی خورد، زیرا با همه نقاط ضعفی که در ایمانشان دارند، حداقل موحد هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اهل کتاب در ایمان خود 4 نقطه ضعف دارند، اظهار داشت: این نقاط ضعف عبارتند از که ایمان آنها به خداوند ناصحیح است، در اعتقاد به روز قیامت ضعف دارند، آنچه خداوند و انبیای الهی حرام می دانند را حلال می شمرند و به دین آسمانی معتقد نیستند؛ خداوند در این آیه شریفه ابتدا این نقاط ضعف را بیان می کند و سپس می فرماید مسلمانان باید با این دسته به جنگ بپردازند تا به جزیه دادن راضی شوند.

وی افزود: اهل کتاب باید جزیه بدهند، زیرا از همه برکات حکومت اسلامی همانند مسلمانان بهره مند می شوند و این ظلم نیست زیرا مقدار مالیاتی که مسلمانان می پردازند بسیار بیشتر از مقدار جزیه است؛ اهل کتاب هنگامی که ذمه را قبول کردند باید به احکام اسلامی احترام بگذارند و آشکارا خلاف آن را عمل نکنند.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با اشاره به شخصیت والای امیرمؤمنان(ع) ابراز کرد: حضرت علی(ع) شمس عالم آفرینش است و ما نمی توانیم ابعاد شخصیت والا و نورانی ایشان را به طور کامل بیان کنیم.

این مرجع تقلید به تبیین ویژگی های امیرمؤمنان(ع) از دیدگاه علمای شیعه و سنی پرداخت و مطرح کرد: حضرت علی(ع) شامل ویژگی هایی هستند که وجود آن خصوصیات در انسان های عادی غیر ممکن است؛ ایشان مظهر اضداد هستند، یعنی خصوصیاتی دارند که در ظاهر با یکدیگر کاملاً ضد بوده و منافات دارند؛ به عنوان مثال حضرت(ع) روحیه جنگاوری و قاطعی داشتند به طوری که در جنگ ها بسیار قاطعانه در برابر لشکریان کفر ایستادگی می کردند، اما در تاریخ مشاهده می کنیم که ایشان با این روحیه، هنگامی که در برابر یتیمان قرار می گرفتند بسیار متأثر و اندوهگین می شدند.

وی اضافه کرد: انسان هنگامی که خطبه همام امیرمؤمنان(ع) را مطالعه کند، احساس می کند گوینده این خطبه سال ها از متن جامعه دور بوده و در صحرا و بیابان ها به خودسازی مشغول بوده است، زیرا سراسر آن منور به نور اخلاق ناب است، در حالی که امیرمؤمنان(ع) این خطبه را در حالی بیان کرده اند که در متن جامعه بوده اند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به خطبه های کلامی امیرمؤمنان(ع) عنوان کرد: هنگامی که این خطبه ها را مطالعه کنیم می پنداریم حضرت(ع) سالیان سال در مراکز علمی و آموزشی مشغول تعلیم و تدریس این مطالب بوده اند؛ اما ایشان در طول عمر با برکت خودشان یا در میادین جنگ به سر می بردند و یا مشغول امور حکومت و پاسخ به سؤالات مردم بودند؛ این خصوصیات نشان می دهد که حضرت علی(ع) میوه این محیط دنیوی نیستند، بلکه تربیت یافته مکتب عالی و وحیانی هستند، زیرا محال است انسانی بدون ارتباط با آموزه های وحیانی این مقدار کمالات بی بدیل داشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انحرافی که روز سقیفه به وجود آمد سبب شد این حجم از انحرافات در عالم اسلام رخ دهد، تأکید کرد: مردم آن زمان حضرت علی(ع) را نشناختند، چراکه اگر به ابعاد شخصیتی ایشان پی می بردند او را خانه نشین نمی کردند و حکومت را به دستان با کفایت ایشان می سپردند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات