۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۵۶۷۳۲۱
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

تضرع در مناجات ناشی از معرفت انسان به خداوند است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تضرع در مناجات ناشی از معرفت انسان به خداوند است، گفت: لیلة القدر شب غمهای معنوی و شب تمنای غمهای زیبا است.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) گفت: عمر انسان در این دنیا با غم عجین است.

وی افزود: نمی‌شود انسان گاهی اوقات از برخی مشکلات دلش نگیرد زیرا مشکلات و سختی‌ها مبتلائاتی هستند که انسان در این دنیا با آنها مواجه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه انسان در حرکت به سوی خدا مدام با رنج و سختی همراه است، ابراز کرد: انسان باید کاری کند این سختی‌ها او را آزار ندهد و افسرده نشود، مومن نباید با مشکلاتی که در دنیا برای او پیش می‌آید ضربه ببیند و دلش بگیرد بنابراین انسان باید دل گرفتگی‌های خودش را برای خدا هزینه کند.

استاد حوزه علمیه در تبیین این مهم که غم معنوی برخلاف غم دنیوی خلاقیت انسان را نابود نمی‌کند، بیان داشت: انسان اگر نسبت به خدا معرفت داشته باشد اشکش در محضر حضرت حق جاری می‌شود بنابراین غصه معنوی انسان را از ناامید نمی‌کند و بسیار زیبا و لذت بخش است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هیچ لذتی به اندازه داشتن غم معنوی نیست، گفت: اولیای الهی اگر یک لحظه غم معنوی از دل آنان دور می‌شد به خداوند متعال عرضه می‌داشتند آیا با ما قهر هستی؛ غم معنوی در نایاب و گنج گم شده جامعه کنونی ما است.

وی افزود: گاهی برخی از روی حسادت این غم را انکار و یا مورد تمسخر قرار می‌دهند، لیلة القدر شب غمهای معنوی و شب تمنای غمهای زیبا است. اولیای الهی از مهربانی خداوند شرمنده هستند و دلشان برای خدا و صحبت با او تنگ می‌شود. غم معنوی نشان از معرفت به خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به روایات ائمه معصومین(ع)، اظهار داشت: در روایات آمده خداوند بندگی نشد مگر در غمگین بودن، غمی که از روی معرفت است. گریه قلب انسان را رقیق می‌کند، دو قطره در دنیا نزد خداوند بسیار عزیز و گران بها است نخست خون شهید و دیگر اشکی که در مناجات با خدا ریخته شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر کسی به دنبال حزن قلبش نباشد قاسی است، گفت: انسان اگر می‌خواهد به غم دنیا مبتلا نشود غم معنوی را باید در دلش ساکن کند. انسان اگر می‌خواهد از کسی نترسد ابتدا باید از خداوند بترسد، انسان اگر می‌خواهد ذلیل نشود باید خود را در محضر خداوند ذلیل کند، انسان اگر می‌خواهد مشکلاتش رفع شود بسیار نماز بخواند.

وی گریه بر غیبت امام زمان(عج) و مظلویمت مردم ستم کشیده را عاملی برای دور شدن از خودخواهی دانست و خاطرنشان کرد: غم برای مظلومیت امام حسین(ع) و غربت امام علی(ع) عالی‌ترین و بهترین غم است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات