۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۵۶۶۸۷۲
حجت الاسلام صادقی واعظ:

انتقام جویی سبب افزایش جرایم می شود

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: اگر افراد کینه توزی کرده و دنبال انتقام جویی باشند آمار فساد و جرم در جامعه بالا رفته و افزون بر این دشمن در جامعه ای که اختلافاتش زیاد باشد به آسانی نفوذ می کند.
صادقی واعظ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ در جشن میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) که در حسینیه اباعبدالله(ع) برگزار شد، با اشاره به این که کرامت نقطه مقابل لئامت و پستی است، گفت: کرامت نشانه عظمت ظرف وجودی انسان است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که پیامبراکرم(ص) فرمودند «خداوند کریم است و کرامت را دوست می دارد»، اظهار داشت: در این ماه مبارک باید متخلق به اخلاق کریمان شویم تا مورد حب الهی قرار بگیریم.

وی با اشاره به این که لازمه کریم شدن این است که به اخلاق کریمان توجه کنیم، ابراز کرد: نخستین ویژگی انسان کریم از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) این است که این شخص خدمت کردن و خیر رساندن به دیگران را وظیفه خود می شمارد و برای کارهای خیری که انجام می دهد، هیچ گونه منتی بر دیگران نمی گذارد.

حجت الاسلام صادقی واعظ خاطرنشان کرد: انسان ها نباید به سبب کارهای خیری که انجام می دهند دچار عجب و غرور شوند، زیرا این امر سبب از بین رفتن ثواب کارهای خیر می شود.

استاد حوزه ثمره روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان را رسیدن به تقوا معرفی کرد و بیان داشت: ما در این ماه مبارک بخاطر خداوند از برخی کارها در طول روز پرهیز می کنیم؛ این در حقیقت نوعی تمرین است که ما بیاموزیم در سایر ماه های سال نیز بخاطر خداوند از برخی امور که مورد رضایت خداوند نیستند مانند نگاه حرام، روزی حرام و مواردی از این دست خودداری کنیم.

وی با اشاره به این که خَیِّر بودن مبتنی بر ثروتمند بودن نیست، افزود: نباید پنداشته شود که برای انجام کار خیر حتماً باید پولدار باشیم، بلکه باید دانست همین که کاری کنیم تا از جانب ما به دیگران شر نرسد سبب می شود تا در زمره نیکوکاران وارد شویم، زیرا گاهی یک دروغ و یا تهمت سبب می شود افراد ضرر و زیان های بسیاری ببینند.

حجت الاسلام صادقی واعظ دومین ویژگی کریمان را این گونه توصیف کرد: اگر به شخص کریم ظلمی روا داشته شود نه تنها درصدد انتقام جویی بر نمی آید، بلکه آن بدی را با خوبی پاسخ می دهد؛ در جامعه ای که چنین رفتاری نهادینه شده باشد بی تردید فسادها و جرایم رو به کاهش می رود، اما در نقطه مقابل اگر افراد کینه توزی کرده و دنبال انتقام جویی باشند آمار فساد و جرم در جامعه بالا رفته و افزون بر این دشمن در جامعه ای که اختلافاتش زیاد باشد به آسانی می تواند نفوذ کند.

استاد حوزه علمیه قم سومین ویژگی انسان کریم را قدردانی از خدمات هرچند کم دیگران دانست و یادآور شد: شخصی که کریم باشد خوبی ها را هر چقدر هم که کم باشد می بیند و از آن قدردانی می کند و بدی ها را هرچقدر هم بزرگ باشد به فراموشی می سپارد؛ امروزه این صفت در جامعه رو به فراموشی است، زیرا افراد خوبی های دیگران را به عنوان وظیفه تلقی کرده و در قبال بدی ها هرچقدر هم که کوچک باشد سرسختانه برخورد می کنند و آن را برای دیگران افشا می سازند.

وی در پایان بر ضرورت برگزاری هر چه بیشتر جلسات مناجات خوانی تأکید کرد و ابراز داشت: در این ماه مبارک آن چه که بیش از سایر موضوع ها باید به آن توجه کرد بحث مناجات خوانی است./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات