۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۶۶۸۶۳
حجت الاسلام مخدوم:

حمایت از کالای ملی شعاری نشود | رفتار مدیران و مبلغان هم اصلاح شود

رییس مرکز ملی پاسخگویی گفت: در حمایت از کالای داخلی نباید به تشویق مردم اکتفا کرد؛ اینجا ضروری است در کنار تشویق و ترغیب مشتریان به حمایت از کالای داخلی، رفتار متولیان امر به ویژه مبلغان دینی نشان‌گر و نمایان‌گر حمایت از تولید ملی باشد.
حجت الاسلام مخدوم

حجت‌الاسلام علی مخدوم، رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین چگونگی بیان رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در تبلیغ اظهار داشت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب به عنوان یک مسأله نیست، بلکه بایستی به عنوان رهنمودهای عام تبلیغ و برنامه‌ریزی مبلغان قرار گیرد و در جامعه مطرح شود.

رهنمودهای رهبر انقلاب به منظور حل مشکلات کلان

رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی ادامه داد: به طور معمول وقتی رهبر انقلاب موضوع را مطرح می‌فرماید، به عنوان یک مشکل کوچک نیست، از این رو در هنر تبلیغ باید از جهت جنبه‌های کاربردی و عملیاتی، آن رهنمودها را در راستای حل مسائل موجود در جامعه پیاده کرد.

وی با بیان این‌که مصرف کالای ایرانی یک موضوع کلی است که باید آن را در شئون مختلف رعایت کرد، گفت: در حمایت از کالای داخلی نباید به تشویق مردم اکتفا کرد؛ اینجا ضروری است در کنار تشویق و ترغیب مشتریان به حمایت از کالای داخلی، رفتار متولیان امر به ویژه مبلغان دینی نشان‌گر و نمایان‌گر حمایت از تولید ملی باشد.

طرح مسائل کلان در فضای گفتمانی

حجت‌الاسلام مخدوم با تأکید بر ضرورت طرح مسائل کلان جامعه در فضای گفتمانی بیان کرد: باید مسائل اصلی یک جامعه مانند فقر، چالش‌های اعتقادی یا مشکلات موجود در حوزه خانواده خوب شناخته شود و در عین‌حال توجه داشت که چنین موضوعاتی در فضای گفتمانی مطرح شود و بعد رهنمون‌های رهبر معظم انقلاب در صدر و سپس راه‌کارها، عناوین کلی و رهنمودهایی را که مراجع تقلید و علما دارند، در حل مسائل پیاده‌سازی شود.

وی فرهنگ‌سازی عملی توسط طلاب و مبلغان را روشی جامع و کلیدی در تبلیغ رهنمودهای رهبر انقلاب عنوان و تصریح کرد: در خصوص سال جاری لازم است که مبلغان همت جدی خود را برای حمایت از کالای داخلی در عمل نشان دهند، یعنی سعی کنند که لوازم ساده مورد نیاز تا پیشرفته را از اجناس داخلی تهیه و ترویج کنند.

رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی ابراز داشت: در ماه مبارک رمضان، نذورات گسترده و فراوانی ارائه می‌شود و در خلال آن لوازم و ظروف زیادی به مصرف می‌رسد که می‌توان با شروع از همین قطعات کوچک و ارزش‌ آفرینی نسبت به کالای ایرانی، به صورت عملی پیاده‌سازی حمایت از کالای ایرانی را فرهنگ سازی کرد.

درک مناسب از شرایط مخاطب، لازمه اثرگذاری تبلیغ

وی تأکید کرد: درک مناسب از شرایط و مشکلات مخاطب، یکی از جنبه‌هایی است که کمک به‌سزایی در اثرگذاری تبلیغ دارد، هر مقدار که شرایط طرف مقابل بهتر درک شود، در سایه آن درک، کمک، نصیحت و حتی انتقاد نسبت به او هم برایش قابل هضم‌تر می‌شود، در درک شرایط لزومی برای موافقت یا مخالفت با او وجود ندارد.

حجت‌الاسلام مخدوم هشدار داد: اگر این اتفاق و این درک حاصل نشود و مبلغ نتواند خود را جای مخاطب قرار دهد، سبب بیان حرف‌هایی بر اساس ذهنیت‌های خودساخته از شرایط طرف مقابل شده که مورد پذیرش و پسند او واقع نشود.

وی در پایان بیان نکات تربیتی بدون شناخت از شرایط مخاطب را فاقد نتیجه و اثر مطلوب دانست و اظهار داشت: اگر مبلغان و طلاب فارغ از شناخت مسأله و درک درست از شرایط مخاطب بخواهند کسی را راهنمایی کنند، حتی بهترین راهنمایی‌ها و نکات تربیتی هم نتیجه قابل انتظار را نخواهد داشت، چراکه دوای درد و پاسخ متناسب با مشکل مخاطب نیست.

گفتنی است، چندی پیش بخش اول این مصاحبه با عنوان «شناخت نیازهای اجتماعی رمز موفقیت در تبلیغ دینی» در خبرگزاری رسا منتشر شد./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات