۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۶۶۸۶۰
حجت‌الاسلام مخدوم مطرح کرد؛

شناخت نیازهای اجتماعی رمز موفقیت در تبلیغ دینی

رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: مبلغان باید مطالعاتی در شناخت مسائل و آسیب‌های اجتماعی داشته باشند تا شناخت کافی نسبت به نیازهای جامعه کسب شود.
حجت الاسلام علی مخدوم علی مخدوم

حجت‌الاسلام علی مخدوم، رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اصول نگاه طلاب در مسائل اجتماعی نکاتی را بیان کرد و گفت: تبلیغ روحانیت بایستی به سمت حل مسائل و مشکلات جاری جامعه برود، اگر تصور شود که باید ذهنیت‌های مبلغان و نهادهای تبلیغی یا علمی و پژوهشی بدون هیچ‌گونه نیاز سنجی در جامعه مطرح شود، به نظر وظیفه تکلیفی به نحو شایسته انجام نشده و اثرگذاری مطلوب را نخواهد داشت.

عناصر تبلیغ پویا

وی در ادامه به تبیین مسائل ضروری در تبلیغ پرداخت و گفت: در تبلیغ پویا بایستی دو طرف را در نظر داشت؛ مبلغان باید مطالعاتی در شناخت مسائل و آسیب‌های اجتماعی داشته باشند تا شناخت کافی نسبت به نیازهای جامعه کسب شود، زیرا طیف گسترده‌ای از مشکلات اعتقادی گرفته تا مشکلات حوزه خانواده و مسائلی که به‌عنوان آسیب‌های اجتماعی شناخته‌ می‌شود، در جامعه وجود دارد.

رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی مطالعه دقیق را لازمه شناخت آسیب‌ها و مشکلات موجود در جامعه دانست و بیان کرد: شناخت این مسائل و در نظر گرفتن آنها مبتنی بر یکسری مطالعات است، مطالعات در حوزه شناخت جامعه و ابعاد آن یا میزان استفاده از نظر کارشناسان در این زمینه بسیار پر اهمیت است، از سوی دیگر ناظر بر مطالعات ودانشی که در حوزه آموخته است، تشخیص دهد که کدام دسته از مشکلات را می‌تواند برطرف کند.

ضروت شناخت نیازها همراه آمادگی پاسخ به آنها

وی ادامه داد: به هر دو طرف این مسأله باید توجه شود، یعنی شناخت نیازها بدون آمادگی برای آن نیازها، پاسخ‌گو نخواهد بود، مانند این‌که در حوزه خانواده مشکلات زیادی وجود دارد، اما بدون کسب دانش مورد نیاز در این زمینه نمی‌توان تبلیغ خود را بر این پایه استوار کرد، چراکه آثار و ثمرات مطلوبی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام مخدوم تأکید کرد: از سوی دیگر اگر بر اساس آموخته‌های خود و بدون هماهنگی با نیازهای محیطی صرفا نوعی آمادگی حاصل شود، در این صورت حتی اگر مبلغ سخنی ارزشمند را بیان کند، اثر مطلوبی مشاهده نخواهد شد، مانند این که نهالی را در محیطی که آب و هوای آن مناسب نیست، کاشته شود، روشن است که به دلیل عدم هماهنگی بین بذر و آب و هوا نتیجه‌ مورد انتظار حاصل نمی‌شود.

عدم شناخت مناسب جامعه نسبت به مسائل اعتقادی

رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی عدم شناخت مناسب جامعه نسبت به مسائل اعتقادی را علت بسیاری از آسیب‌های موجود در جامعه توصیف کرد و گفت: در حوزه چهارچوب‌های اعتقادی و حوزه شناخت آموزه‌ها و الگوهای دینی مانند ائمه هدی(ع) و شاگردان آنها، آسیب‌های جدی و زیادی در جامعه وجود دارد که بایستی با تدارک این مشکلات، راه حلی برای آنها اندیشیده شود.

وی با بیان این‌که بسیاری از مردم جامعه درگیر مسائل روزمره اجتماعی شده‌اند، گفت: به طور طبیعی نه تنها مشکلات حوزه خانواده فرصت یادآوری مشکلات موجود در ریشه‌های اعتقادی را نمی‌دهد که باعث پیچیده‌تر شدن آنها می‌شود، بنابراین بحث‌های اعتقادی و مسائل موجود در حوزه تربیت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

حجت‌الاسلام مخدوم در پایان اظهار داشت: در سطوح مختلف کشور مشکلاتی نسبت به کاستی‌ها و مسائل خانواده وجود دارد، البته بر اساس نظر کارشناسان اگر تلاش مضاعفی برای یادگیری آموزه‌های دینی و مهارت کافی برای تعامل با یکدیگر شود، این آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند، چنانکه آسیب عصبانیت‌هایی که در رفتار عموم مردم جلوه‌گری می‌کند، کاهش می‌یابد.

گفتنی است که بخش دوم این مصاحبه به زودی منتشر می‌شود./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات