۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۶۶۷۴۸
ساحل کرامت؛

یادداشت | اینجا "دو دو تا" چهارتا نمی شود

سیره حضرات معصومین(ع) به خصوص امام حسن مجتبی(ع) به ما می آموزد که در نظام اقتصادی اسلام دو ضرب در دو، برابر چهار نمی شود! بلکه امور دیگری نیز در پیشرفت اقتصادی فرد و جامعه دخیل است.
امام حسن

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا،در کنار کرامت و دستگیری های فراوان، تنها دو بار بخشیدن نیمی از تمام اموال کافی بود تا از او سوال شود؛ چگونه است که هیچ گاه سائلی را رد نمی کنید؟

حتّی آن زمان که امام حسن مجتبی(علیه اسلام) در اعتکاف به سر می برد باز هم نسبت به رفع مسشکل مردم کوتاهی نمی کند،تا جایی که اعتکاف را رها کرده و موجب تعجب ابن عباس و سوال او می شود که؛یا ابن رسول الله!آیا فراموش کردی که در حال اعتکاف هستی!

راز این همه مهربانی چه بود؟

وقتی از ایشان سوال شد؛چگونه است که هیچ گاه سائلی را رد نمی کنید؟

حضرت پاسخ داد: من سائل درگاه خدا و راغب در پیشگاه اوهستم و من شرم دارم که خود درخواست کننده باشم و سائلی را رد کنم"(1)

به همین دلیل بود که وقتی در مسجد الحرام همراه ابن عباس معتکف و در حال طواف بود،طواف را رها کرده و برای رفع مشکل فردی که به ایشان مراجعه کرده بود،با او به راه افتاد.

ابن عباس که شاید تعجب کرده بود، سوال کرد: ای پسر پیامبر! گویی فراموش کردى که در حال اعتکاف هستى؟

فرمود:"فراموش نکردم، ولى از پدرم شنیدم که رسول خدا(صل الله علیه وآله) می‌فرمود:"هرکس نیاز برادر مومنش را برآورده کند مثل این است که نُه هزار سال خدا را بندگى کرده است،روزها را روزه گرفته و شب‌ها را[جهت عبادت خدا] بیدار مانده است"(2)

وجود این نگاه توحیدی بود که حضرت دوبار نیمی از تمام اموال خود را بخشید!(3)

کاش درک می کردیم!

نه تنها این گره گشایی ها و بخشندگی‌ها امام حسن مجتبی (علیه السلام)را فقیر نکرد، بلکه آن قدر خدا به ایشان داد تا با دستگیری های فراوان به مظهر کرامت در تاریخ بشریت تبدیل شود.

این ارزش افزوده همان وعده خدا در قرآن است که فرموده:"مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَريمٌ"؛كيست كه به خدا وام نيكو دهد(و از اموالى كه به او ارزانى داشته انفاق كند)تا خداوند آن را براى او چندين برابر كند؟و براى او پاداش پرارزشى است!(4)

چنین وعده ای شش بار در قرآن تکرار شده است. وعده ای از طرف مالک خزائن هستی. خدایی که امیرالمومنین علی(علیه السلام)درباره وعده اش در نهج البلاغه می فرماید:"خداوند از شما در خواست قرض كرده در حالى كه گنجهاى آسمان و زمين از آن او است و بى نياز و ستوده،(آرى اينها نه از جهت نياز او است)بلكه مى‏خواهد شما را بيازمايد كه كدام يك نيكوكارتريد"(5)

از امام مهربانی ها، بیاموزیم

سیره حضرات معصومین(علیهم السلام)خصوصا امام حسن مجتبی(علیه السلام) به ما می آموزد که در نظام اقتصادی اسلام دو ضرب در دو، برابر چهار نمی شود! بلکه امور دیگری نیز در پیشرفت اقتصادی فرد و جامعه دخیل است.

جامعه ای که داعیه  اسلامی بودن دارد؛ باید در تمامی عرصه ها فرهنگ اسلام را پیاده کند. مخصوصا عرصه اقتصادی که تاثیری مستقیم و فراوان بر فرهنگ دینی مردم دارد.

امّا متاسفانه نظام بانکی کشور که یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور است به یک نظام ربوی تبدیل شده و داد علما را بلند،اشک آنها را جاری و نفس مردم را تنگ کرده است.

یکی از دلایل آشفتگی اقتصاد خانواده ها همین نظام ربوی بانک ها است و باید دست اندر کاران امر با اقدامی عملی در سریع ترین زمان ممکن به اصلاح آن بپردازند.

از طرفی باید نهادهای مالی حاکمیتی همچون بانک ها نظام ربوی را برچینند و از طرفی نهاد های فرهنگی کشور با تبیین فرهنگ کرامت و قرض الحسنه اسلامی مردم را نسبت به آن ترغیب و نسبت به ربا بر حذر دارند.

به امید روزی که شاهد جنگ با خدا در کشور نباشیم./۸۴۱/ز۵۰۴/س

حجت الاسلام سید میلاد حسینی، مبلغ و پژوهشگر حوزه علمیه قم

 

پی نوشت

(1) نقل از کنز المدفون سیوطی، (چاپ بولاق)، ص 234 و نور الابصار شبلنجی، ص .111

(2) ابن فهد حلى، احمد بن محمد، عدة الداعی و نجاح الساعی‏، محقق، موحدى قمى، احمد، ص 192، بی‌جا، دار الکتب الإسلامی‏، چاپ اول، 1407ق‏.

(3) ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج 4، ص 14، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق

(4)سوره حدید/آیه11

(5) نهج البلاغه،بخش آخر خطبه 183

ارسال نظرات