۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۵۶۶۶۶۱
عضو شورای عالی پژوهش استان قم مطرح کرد:

غلبه رویکرد آموزش محوری بر پژوهش محوری در حوزه‌های علمیه

عضو شورای عالی پژوهش استان قم گفت: در حال حاضر رویکرد آموزش محوری بر پژوهش محوری در حوزه‌های علمیه غلبه دارد.
پژوهش

خانم حکیم زاده، مدیر دایره پژوهش جامعه الزهرا (س) و عضو شورای عالی پژوهش استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که در حال حاضر در حوزه علمیه خواهران قدم‌های اولیه‌ای برای کاربردی کردن پژوهش‌ها برداشته‌شده است، گفت: به دلیل تازه تأسیس بودن حوزه‌های علمیه خواهران نمی‌توان از آن‌ها در این زمینه انتظار زیادی داشت زیرا در ابتدای تأسیس حوزه‌های علمیه، مباحث آموزشی بر مباحث پژوهشی غلبه دارد و تاز مانی که مبحث آموزش طلاب به حد قابل قبولی نرسیده نمی‌توان از آن‌ها انتظار انجام پروژه‌های پژوهش محور را درخواست کرد.

وی افزود: غلبه روح آموزش محوری بر پژوهش محوری در حوزه‌های علمیه محسوس است و به دلیل طولانی بودن برنامه آموزشی و مدت‌زمان حضور طلاب در کلاس درس، فرصت طلاب برای انجام فعالیت‌های پژوهشی بسیار محدود است.

عضو شورای عالی پژوهش استان قم با بیان این که فعالیت‌های پژوهشی در جامعه الزهرا (س) از دهه 80 آغازشده و در حال حاضر پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: ارائه تألیفات متعدد، برگزاری کرسی‌ها و نشست‌های علمی پژوهش محور و تصویب پایان‌نامه‌های پژوهش محور و کاربردی نشان از گسترش فعالیت‌های پژوهشی در جامعه الزهرا (س) به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین مرکزی حوزوی خواهران در کشور دارد.

حکیم زاده با اشاره به این‌که در حال حاضر واحد کاروزی پژوهشی در جامعه الزهرا (س) فعال است، ادامه داد: 18 واحد آموزشی و پژوهشی در دروس طلاب گنجانده شد و با برگزاری برنامه‌های متنوعی سعی در جذب و حضور گسترده طلاب در فعالیت پژوهشی جامعه الزهرا (س) شده است.

استاد جامعه الزهرا (س) استفاده از نتایج و یافته‌های پژوهشی طلاب را در عرصه‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی کشور ضروری عنوان کرد و یادآور شد: اگر از نتایج و یافته‌های پژوهشی طلاب و سایر پژوهشگران مراکز و دانشگاه‌های مختلف در سطح کشور به‌خوبی استفاده شود به‌یقین بسیاری از مشکلات کشور برطرف خواهد شد./968/ت۳۰۲/ج

 

ارسال نظرات