۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۵۶۶۶۳۷
در جلسه تفسیر قرآن تبیین شد؛

بدترین جایگاه جهنم مخصوص چه کسانی است

مدیر پژوهشگاه فقه نظام با بیان این که جهنم دارای مراتب و طبقات خاصی است، گفت: بدترین جایگاه جهنم اختصاص به کسانی دارد که سبب گمراهی مردم از صراط ولایت شده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم امروز در محفل ترتیل خوانی قرآن کریم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه بهشت و جهنم با اعمال انسان در همین دنیا ساخته می‌شود و انسان با اعمالش زمینه جهنمی شدن یا بهشتی شدن خود را فراهم می‌کند، گفت: آیات 43 و 44 سوره مبارکه حجر بیانگر اوصاف جهنم بوده و از جهنم به‌عنوان میعادگاه گناهکاران یاد می‌کنند.

وی جهنم را مانند سیاه‌چالی عنوان کرد که دارای مراتب و طبقات خاصی است و ادامه داد: بدترین جایگاه جهنم اختصاص به کسانی دارد که موجب گمراهی مردم از صراط ولایت شده‌اند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از اعمالی که برای انسان بهشت را به ارمغان می‌آورد، جهاد فی سبیل الله است، تصریح کرد: جهاد در راه خدا دری از درهای بهشت است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم بهشت را نتیجه حسنات و محاسبه اعمال عنوان کرد و افزود: کسی که در دنیا اعمال خود را محاسبه کرده و بر اصلاح اعمالش همت می‌کند بهشت را رزق و روزی خود می‌کند و چنین فردی قبل از اینکه فرشتگان اعمالش را محاسبه کنند خود به‌حساب اعمالش رسیدگی می‌کند.

وی با استناد به آیات قرآن بهشت را باغ‌هایی با نهرهای جاری توصیف کرد و گفت: بهشت محل اجابت اراده و خواسته‌های مؤمنان است درحالی‌که هیچ‌یک از اهل جهنم به خواسته‌های خود نرسیده و ثمره‌ای جز عذاب نخواهند داشت.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام تسلیم شدن در برابر قدرت بی‌انتهای خداوند را از ویژگی‌های ظالمان در هنگام قبض روح خواند و ابراز کرد: ظالمان در قیامت برای گناهان و ظلم‌های بی‌شماری که کرده‌اند دلایل مختلفی را عنوان می‌کنند که هیچ‌یک از دلایل آن‌ها پذیرفته نمی‌شود درحالی‌که مؤمنان به هنگام قبض روح با شادی و نشاط در بهشت برین الهی داخل می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: امام علی(ع) در روایتی از لحظه قبض روح شیعیان به‌عنوان لحظه‌ای یاد می‌کنند که مؤمن و شیعه به آل الله مشغول نوشیدن آب گوارای خنک در فصل تابستان است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آیه 77 سوره مبارکه نحل قیامت به ما بسیار نزدیک است، تصریح کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید تحقق قیامت به‌اندازه یک پلک بر هم زدن برای خداوند است و خداوند می‌تواند در یک‌لحظه قیامت را بر انسان‌ها وارد کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه بر اساس آیه 93 سوره مبارکه نحل در قیامت از تمام اعمال انسان سؤال می‌شود، گفت: در روایتی مطرح‌شده است که در روز قیامت از شیوه سپری کردن عمر، گذراندن دوران جوانی، روش درآمد و هزینه و میزان محبت انسان به اهل‌بیت (ع) سؤال می‌شود./968/پ202/ب1

ارسال نظرات