۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۵۶۶۶۲۷
آیت الله فقیهی:

حضور رهبر در جامعه مانع فتنه انگیزی می شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: رهبر جامعه باید در کنار مردم باشد و همیشه حضور داشته باشد تا عرصه برای فتنه انگیزان باز نشود.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه 51 و 52 سوره بقره پرداخت و گفت: حضرت موسی(ع) برای اخذ تورات از جانب خداوند 40 شب از قوم بنی‌اسرائیل کناره‌گیری کرد و به کوه طور رفت و در آن جا مشغول عبادت شد؛ مردم در این مدت در آیین موسی(ع) شک کردند و دوباره به آیین قبلی‌ خود که گوساله‌پرستی بود بازگشتند.

وی افزود: در حقیقت این یک آزمایش برای قوم بنی‌اسرائیل بود که آثار بسیاری داشت؛ یکی از این آثار رسوا شدن فتنه انگیزان و منافقانی همچون سامری بود.

آیت‌الله فقیهی خاطرنشان کرد: هنگامی‌که حضرت موسی(ع) به قوم خود بازگشت و تورات را از جانب خداوند آورد، مردم دوباره از او پیروی کردند و خداوند آن‌ها را مورد عفو قرار داد؛ بر این اساس رهبر جامعه باید در کنار مردم باشد و همیشه حضور داشته باشد تا عرصه برای فتنه انگیزان باز نشود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این که انسان نان به نرخ روز خور باشد و مبنای محکمی نداشته باشد در حقیقت به خودش ظلم کرده است و بنی‌اسرائیل این‌چنین افرادی بودند و خداوند گرچه آن‌ها را مورد عفو قرار داد، اما آن‌ها را ظالم خطاب کرده است.

وی با اشاره به این که بنابر قول عارفان الهی عدد 40 یک ویژگی خاصی دارد، ابراز داشت: عرفا به انسان‌هایی که بخواهند متخلق به آداب شایسته شوند و یا بخواهند از برخی رذائل اخلاقی فاصله بگیرند توصیه می‌کنند که 40 روز آن عمل را انجام داده و یا از آن پرهیز کنند، زیرا این کار سبب می‌شود انجام یک عمل و یا ترک آن برای انسان به ملکه تبدیل شود.

آیت‌الله فقیهی با بیان این که شرک به دو نوع جلی و خفی تقسیم می‌شود، افزود: متأسفانه اکثر مردم به شرک خفی دچار هستند؛ به‌عنوان‌مثال برای برآورده شدن نیازهایشان بیشتر به دست مردم چشم می‌دوزند به جای این که به خداوند امیدوار باشند؛ بنابراین انسان در این ماه مبارک باید با خودسازی و تقواپیشگی قلب خود را از انواع شرک‌ها پاک کند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات