۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۵۶۶۴۳۶
گزارش رسا از دیدار فعالان قرآنی با مدیرکل ارشاد آذربایجان غربی؛

وعده حل مشکل مالی موسسه های قرآنی و واکنش به آمار غیرواقعی مؤسسات

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نسبت به آمار غیرواقعی موسسات قرآنی که تا به امروز ۱۷۰ باب اعلام می شد، واکنش نشان داد و گفت: در حال حاضر ۶۰ موسسه قرآنی در سطح استان وجود دارد و از این تعداد ۲۵ موسسه غیر فعال است.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، یازدهم رمضان، فعالان قرآنی آذربایجان غربی، میهمان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بودند.

برگزاری جلسه با فعالان قرآنی در نخستین ماه از انتصاب حجت الاسلام ناصر خدایاری به عنوان مدیرکل ارشاد استان، بارقه های امید را در دل فعالان قرآنی زنده کرد، خوش بین به این ضیافت افطاری، آنچه را که تاکنون بارها گفته بودند، مجدد گفتند شاید که خدایاری مرد عمل باشد و از وعده بپرهیزد بنابراین شروع کردند به گفتن از دردها و مشکلاتی که در نهایت حمایت مادی و معنوی دولتمردان علاج آنهاست.

فعالان قرانی خارج از گود توجه مسؤولان

مجید عیاری، به عنوان پیشکسوت قرآنی شهر ارومیه از دغدغه های مالی نگفت و  توجه مسوولان به جایگاه چهره های قرآنی را خواستار شد و افزود: انتظار داریم در برنامه های قرآنی که در استان و شهر ارومیه برگزار می شود از نکته نظرات فعالان قرآنی استفاده شود، متأسفانه فعالان قرآنی در اجرای برنامه های قرآنی خارج از گود و در حاشیه قرار می گیرند.

علی احباب وند، قاری و مدرس قرآنی آذربایجان غربی از بی توجهی مسؤولان به نظرات فعالان قرآنی در اجرای برنامه ها انتقاد کرد و گفت: تاکنون برگزاری اتاق فکر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نتیجه‌ای نداشته است که این امر قابل قبول نیست.

نقش کلیدی اداره کل ارشاد در پیشبرد برنامه های قرآنی

وحید وکیلی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در آذربایجان غربی به مباحث مالی نپرداخت و اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر و هماهنگ کننده شورای توسعه فعالیت های قرانی استان می تواند در فعال شدن کارگروههای سه گانه شورا و همچنین پیگیری و تسریع تدوین سند راهبردی توسعه فعالیت های قرآنی نقش مهمی را ایفا کند.

حکایت کهنه کمبود منابع مالی موسسه ها

رسول سلیمانی، از پیشکسوتان قرانی ارومیه و مدرس علوم قرآنی نسبت به تعطیلی بیشتر محافل انس با قرآن و جلسات سنتی به علت کمبود منابع مالی هشدار داد.

سعید کریم زاده، رییس اتحادیه موسسه های قرآنی آذربایجان‌غربی با اشاره به وجود ۱۷۰ موسسه قرآنی در سطح استان اذعان داشت: آذربایجان غربی به جهت فعالیت و عملکرد موسسه های قرانی بعد از تهران و مازندران در رتبه سوم کشور قرار دارد اما با این وجود امکاناتی در اختیار موسسات قرآنی استان نگرفته است.

غلامرضا علیزاده، عضو هیئت مدیره اتحادیه موسسه های قرآنی استان نیز تمرکز امکانات و توجهات به موسسه های مرکز استان را آسیب جدی خواند و افزود: برنامه ریزی برای فعالیت های قرآنی متمرکز در مرکز استان نشده و شهرستانهای مختلف در فعالیت های قرآنی سهیم شوند.

خدیجه خیری، مدیر موسسه قرآنی خیر‌النساء با اشاره به اینکه حمایت‌های دولت از موسسه های قرآنی کم‌رنگ شده است، گفت: موسسه ها حتی در پرداخت اجاره بهای ساختمان خود با مشکل مواجه اند و در آستانه تعطیلی هستند.

تعامل بین بخشی لازمه استمرار و تخصصی شدن فعالیت های قرآنی

زیبا پوری نعیم، استاد قرآن از استخدام افراد ناآشنا به امورات قرانی به عنوان مربی قرآن در آموزش و پرورش انتقاد و اظهار کرد: رایزنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارتخانه آموزش و پرورش در زمینه جذب اساتید و مربیان قرآن به عنوان معلم قرآن می تواند زمینه جذب اساتید قرآن در آموزش و پرورش را فراهم کند.

رضا عبدالحسین‌نژاد مدیر موسسه آل یاسین هادی(ع) پیشنهاد کرد اداره کل فرهنگ و ارشاد استان شرایط تعامل و همکاری موسسه های قرآنی با ادارات و دستگا‌های اجرایی را فراهم کند تا از ظرفیت طرفین بیشتر استفاده شود، برای مثال آموزش قرآن به ورزشکاران و در مقابل استفاده از امکانات ورزشی توسط قرآن آموزان می تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

غافل شدن از دانشگاه ها در برنامه های قرآنی آسیب زا است

جعفر نجف‌پور قاری و مدرس قرآن از مشکل دانشجویان در نحوه قرائت صحیح قرآن کریم گفت و افزود: این موضوع زنگ خطری برای مسؤولان کشور است؛ فعالیت های قرآنی باید به محیط های آموزش عالی کشانده شده و به شبهات قرآنی پاسخ داده شود.

وی همچنین خواستار حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه نشر کتب علوم قرآنی شد.

وعده حل مشکل مالی موسسه های قرآنی و واکنش به ارائه آمارهای غیرواقعی موسسه های قرآنی

حجت الاسلام ناصر خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز در این دیدار پس از شنیدن دغدغه های فعالان قرآنی، نسبت به آمار غیرواقعی موسسات قرآنی که تا به امروز 170 باب اعلام میشد، واکنش نشان داد و گفت: برخی افراد با اعلام تعداد بیشتر موسسات قرآنی سعی در آمارسازی دارند در حالی که اگر تعداد موسسه ها به طور واقعی ارائه شود ضعف و کم‌کاری‌ها مشخص شده و به خوبی می‌توان برای رفع آنها برنامه‌ریزی کرد.

وی گفت: در حال حاضر ۶۰ موسسه قرآنی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۲۵ موسسه غیر فعال است، در  شهرستان ارومیه نیز۱۶ موسسه قرآنی وجود دارد که فقط هشت فقره از آنها فعال است.

حجت الاسلام خدایاری با وجود اینکه معتقد است با بودجه اندک فعالیت‌های قرآنی هم می‌توان اقدامات بزرگی انجام داد، وعده داد به هر نحو ممکن و در تعامل با دیگر نهادها مشکل مالی موسسه های قرآنی استان را حل خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی بر آموزش قرآن کریم از سنین کودکی تأکید کرد و افزود: در دانشگاهها باید روانخوانی و مفاهیم قرآن کریم مورد توجه قرار گیرد اما اگر دانشجویان در قرائت قرآن مشکل دارند، باید این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و کم‌کاری‌ها و مشکلات شناسایی شده و برای حل آنها برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه در کنار قرآن باید به عترت نیز توجه شود، اظهار کرد: در این راستا مکتوب کردن زندگی ناطقان قرآن در قالب کتاب و برگزاری برنامه‌هایی با موضوع اهل‌بیت(ع) در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار دارد.

حجت‌الاسلام خدایاری با بیان اینکه باید جامعه را قرآن درمانی کرد، اظهار داشت:  توجه به اقتصاد قرآنی، جذب خادمان قرآنی در بدنه دولت و ساماندهی فعالیت های موسسه های قرآنی می تواند گامی موثر در تحقق این مهم باشد.

اداره نوپای قرآن و عترت نویدی برای افق روشن امورات قرآنی

محمودی، رییس اداره قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه تدوین سند راهبردی توسعه قرآن در دست اقدام است، اظهار داشت: واحد قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به تازگی کار خود را شروع کرده و برای انجام موثر وظایف خود نیازمند همکاری همه فعالان قرآنی است.

وی گفت: راه‌اندازی صندوق اعتباری فعالان قرآنی در استان، ایجاد بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی و تشکیل کمیته اندیشه ورزان قرآنی و جلسات مستمر ماهانه می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات جامعه قرآنی استان باشد./936/پ202/ب1

ارسال نظرات