۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۶۶۳۹۴
کارشناس و مبلغ دینی تبیین کرد؛

ویژگی‌های یک منبر عملیاتی و راهبردی

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی گفت: غیر از صحبت و سخنرانی، مبلغان بایستی در مناطق تبلیغی، مردم را تشویق به گره گشایی از کار یکدیگر و هم‌نوع خود کنند.
تبلیغ دین حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی، مبلغ و سخنران دینی

حجت الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نوع نگاه مبلغان حوزه علمیه به مسائل اجتماعی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های ضروری منابر، کاربردی و علمیاتی بودن آن است و از این جهت که ماه رمضان، ماه نزول قرآن است، بایستی محوریت بحث را تفسیر آیات قرآن قرار دهند.

سخنرانی بر محور آیات قرآن، موجب اعتماد جامعه

کاشناس مسائل دینی ادامه داد: سخنرانی بر محور آیات قرآن کار زیبایی است، زیرا با توجه به معجزه بودن قرآن اطمینان بخشی برای مخاطب داشته و پیرامون آن می‌توان مطالب دیگر را ذکر کرد.

وی ارائه مطالب کاربردی و مرتبط با مشکلات جامعه را ضروری دانست و بیان کرد: یکی از بحث‌های خوبی که در زمینه مشکلات و شدائد روز می‌توان ارائه داد، سوره معارج است که خداوند چند ویژگی برای بهشتی شدن معرفی کند و اگر روی این مسأله به عنوان محور سخن کار و برنامه‌ریزی شود، 30 شب می‌توان روی این ویژگی‌ها صحبت کرد.

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی عنوان کرد: بحث‌هایی همچون قیامت‌باوری، عفاف دامن، امانت‌داری، وفای به عهد، نماز اول وقت و حضور قلب در نماز دارای پیام بوده و از سوی دیگر یک بحث کاربردی و راهبردی برای مردم است که باعث جلب اعتماد آنها می‌شود.

فرهنگ‌سازی در جهت گره‌گشایی از مشکلات همنوع

وی انس با جامعه را جزء سیره علمای قدیم توصیف کرد و گفت: غیر از صحبت و سخنرانی، مبلغان بایستی در مناطق تبلیغی، مردم را تشویق به گره گشایی از کار یکدیگر و هم‌نوع خود کنند، به تعبیر رهبر معظم انقلاب انس و الفت با اقشار ضعیف مردم از زمان قدیم سیره مستمر علما بوده است.

این خطیب برجسته حوزوی تأکید کرد: صحبت فقط روی منبر نیست و پایین منبر هم بایستی مشکلات مردم را پیگیری و رصد کرد و باید با پیدا کردن بانی از میان خیرین منطقه، مشکلات مردم آن منطقه را برطرف کرد، چراکه یک گره‌گشایی عملی می‌تواند ده‌ها منبر را تضمین کند.

ضرورت ارتباط عملیاتی و میدانی با مردم

وی با بیان این‌که ارتباط کلامی صرف با مردم فایده چندانی ندارد، گفت: امروزه بایستی به صورت خیلی دقیق و قوی ارتباط عملیاتی و میدانی برای رفع زخم فقر، تبعیض، فحشا و فسادی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، انجام داد و باید توجه داشت که مشکل محال وجود نداشته و فقط به همت افراد برای استفاده از ظرفیت موجود بستگی دارد.

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی انسجام و همدلی در تبلیغ را دارای برکات زیادی دانست و ابراز داشت: اگر مبلغان به محلی می‌روند که چند مسجد یا روحانی دارد، بایستی ضمن ارتباط گیری با دیگر روحانیون همه مساجد را با یکدیگر منسجم کنند، یعنی حرکت مهمی به سمت ارتباط قلبی و همدلی انجام شود، اگر به این سمت حرکت شود، اثرات و برکات تبلیغی فراوانی خواهد داشت.

وی با اشاره به روایت « كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم » بیان کرد: اگر مردم همراهی فراتر از سخن را و دغدغه‌مندی را در روحانیت و مبلغان مشاهده کنند، بالاترین آثار را درپی خواهد داشت، و اعتماد مردم به روحانیت دوباره بازسازی خواهد شد.

مردمی شدن و همزاد پنداری

کارشناس مسائل دینی دقت در صحبت و سخنرانی را از شاخصه‌های اصلی یک مبلغ موفق عنوان کرد و گفت: امروزه بزرگ‌ترین عملی که می‌توان انجام داد، حل مسائل و مشکلات پیش آمده برای مردم است که برخی حاصل بی‌تدبیری، فشار و برنامه‌ریزی دشمن است، مبلغان در صورت مشاهده فساد باید فریاد زده و همیشه سعی در دقیق صحبت کردن داشته باشند.

وی در پایان تأکید کرد: اگر قرار به کادرسازی، موج آفرینی و اثرگذاری باشد، باید از مرز حرف و سخن خارج شد و با همراهی مردم به ارائه خدمات عملی به آنها پرداخت تا مردم نیز همراه روحانیت شده و به آنها اعتماد کنند./876/ت۳۰۱/س

خبرنگار: مهدی شاهی

ارسال نظرات