۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۶۶۳۵۸
استاد حوزه علمیه:

کلامی که سبب تحقیر و کوچک شدن دیگران شود اهانت است

استاد حوزه علمیه با بیان این که درست زندگی کردن دشوار ولی بسیار شیرین و مورد رضایت خداوند است، گفت: کلام انسان اگر سبب تحقیر و کوچک شدن دیگران شود اهانت است.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی رییس بنیاد فارس المومنین، امروز بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد امیر(ع) گفت: کلام انسان اگر سبب تحقیر و کوچک شدن دیگران شود اهانت است.

وی افزود: در اهانت نسبی انسان کلامی را به کار می‌برد که در برخی موارد اهانت اما در بعضی امور اهانت به شمار نمی‌رود برای مثال اگر پدر فرزند را به نام کوچک مورد خطاب قرار دهد اهانت به فرزند نیست اما فرزند اگر چنین کند اهانت به شمار می‌رود.

حجت الاسلام علوی تهرانی درباره اهانت انتزاعی، ابراز کرد: در این نوع اهانت به برداشت افراد بستگی دارد برای مثال گاهی دراز کردن پا در میان جمعی اهانت است اما در بعضی مواقع این امر اهانت نبوده و بیانگر عذر طرف مقابل است از این رو اگر خوابیدن انسان در بستر بیماری در مقابل دیگران اهانت محسوب نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان نباید عمل خیر خود را به صورت آشکار انجام دهد، اظهار داشت: اگر انسان پول داشته باشد ولی طوری ساده زندگی کند که موجب دل شکستن کسی نشود این جوانمردی است.

وی ادامه داد: امروز مسجد ساختن هنر نیست بلکه مسجدی ساختن هنر است خداوند می‌فرماید: اگر یک نفر را نجات بدهید گویا همه انسان ها را نجات داده‌اید؛ انسان باید به درستی تکلیف خود را انجام دهد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه حرکت در مرز دین بسیار دقیق است، گفت: درست زندگی کردن دشوار ولی بسیار شیرین و مورد رضایت خداوند است.

استاد حوزه علمیه با استناد به کلام امام صادق(ع)، تصریح کرد: حضرت می فرمایند: صدقه دادن باید به صورت مخفی باشد؛ اگر ائمه اطهار(ع) نیمه شب کیسه انفاق بر دوش می‌گرفتند و می‌بردند نشان از آن دارد که این امر خیر باید مخفی صورت بگیرد.

وی افزود: متاسفانه در مملکت ما اگر بخواهند دزدی کسی را بیان کنند بسیار محترمانه نام آنان را با اسم مخفف بیان می‌کنند و صورتشان هم در صدا و سیما به صورت شطرنجی نشان می دهند اما اگر بخواهند کمک در ازدواج افراد فقیر را نشان دهند همه ابعاد زندگی آنان و چهره آنان را نشان می دهند.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: ما حق تحقیر کسی را نداریم، خوارترین مردم کسی است که دیگران راخوار کند./۸۱۳/پ202/ب1

ارسال نظرات