۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۰
کد خبر: ۵۶۶۳۱۲
آیت‌الله سبحانی:

دعای انسان نباید برخلاف سنت‌های الهی باشد

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به شرایط دعا و با تأکید بر این که دعای مؤمن در حق مؤمن مستجاب می شود، گفت: یکی از شرایط دعا این است که نباید برخلاف سنت‌های الهی باشد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، یکشنبه شب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان این که پیامبر اکرم(ص) در رأس اهل بیت(ع) قرار دارد، اظهار داشت: یکی از ویژگیهای پیامبر اکرم(ص) این است که دعای ایشان همیشه مستجاب میشود.

وی با اشاره به این که انسان موجود محتاجی است که برای رفع نیازها و حل مشکلاتش نیازمند خداوند متعال است، ابراز داشت: همان طور که قرآن کریم فرموده است؛ ارتباط مستقیم با خدا یکی از راههایی است که انسان میتواند نیازهای خود را برطرف کند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که دعای برادران مؤمن در حق یکدیگر راه دیگری برای استجابت دعاها است، تصریح کرد: دعا نباید برخلاف سنتهای الهی باشد، از این رو دعا کننده باید به شرایط استجابت دعا توجه ویژهای داشته باشد.

وی عنوان کرد: قرآن کریم درباره استجابت دعای پیامبر اکرم(ص) میفرماید؛ اگر گناهکاران پس از استغفار کردن خدمت پیامبر اکرم(ص) برسند و رسول خدا(ص) نیز برای بخشوده شدن آنها دعا کند، خداوند منان توبه آنها را خواهد پذیرفت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: بیتردید آیه مذکور صرفاً به ادوار گذشته اختصاص ندارد. رسول خدا(ص) هم اکنون نیز در جهان دیگر صدای ما را میشنود، بنابراین اگر در حق ما دعا کند، دعایش مستجاب میشود.

وی اظهار داشت: مباهله(لعن کردن دروغگو) کردن پیامبر اکرم(ص) با قوم نصارای نجران یکی از بهترین دلائلی است که میتوان به وجوب استجابت دعای پیامبر اکرم(ص) پی برد.

این مرجع تقلید افزود: بر اساس ظاهر آیه، پیامبر اکرم(ص) به بزرگان این قوم فرمود که یا اسلام بیاورند یا جزیه بپردازند و یا آن که مباهله کنند اما در وهله آخر یکی از بزرگان نجران گفت؛ کسانی در خانواده پیامبر اکرم(ص) وجود دارد که اگر با آنها مباهله کنیم، این صحرا پر از آتش میشود.

وی با تأکید بر این که مباهله همچون قرآن کریم حجت است، خاطرنشان کرد: مباهله اختصاص به پیامبر اکرم(ص) ندارد، بلکه امروزه نیز مسلمانان با افرادی که از طریق دلیل حقانیت اسلام را نمیپذیرند، میتوانند مباهله کنند./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات