۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۵۶۶۱۱۱
حجت الاسلام بی آزار تهرانی:

حسد انسان را از ساحت انسانیت و کرامت ساقط می‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حسد انسان را از ساحت انسانیت و کرامت ساقط می‌کند، گفت: اهل نفاق رسما به ساحت مقدس حضرت خدیجه(س) رشک می‌بردند و از روی حسادت خواستار محو نام ایشان از تاریخ بودند.
حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام میثم بی آزار تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در سلسله جلسات معرفتی ماه مبارک رمضان که در مسجد شهید بهشتی برگزار شد، گفت: حسد دردی است که انسان مبتلا باید آن را درمان کند.

وی افزود: علمای علم اخلاق برای درمان این بیماری بر این تاکید دارند که انسان باید نسبت به تبعات حسد تفکر و تدبر داشته باشد.

حجت الاسلام بی آزار تهرانی با اشاره به کلامی از امیرمومنان علی(ع) که درباره حسد، ابراز کرد: حسد برترین ایمان‌ها را نابود می‌کند و از اصول سه گانه کفر به شمار می‌رود. نخستین قتل روی زمین آن هم از نوع برادر کشی به خاطر حسادتی بود که قابیل نسبت به برادرش هابیل داشت.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت فرمودند: من عادل‌تر از حسد سراغ ندارم قبل از اینکه ضرر متوجه انسان محسود شود اول دامن‌گیر خود حاسد می‌شود؛ مراد حضرت این است که اگر می‌خواهید بد نبینید برای کسی بد نخواهید.

وی منشأ کینه، نفرت، غیبت، عدم خیرخواهی، بی‌آبرو کردن دیگران را حسد بیان کرد و گفت: گاهی خداوند می‌خواهد کسی علو درجه پیدا کند بنابراین انسان حق ندارد نسبت به فضائل و درجات دیگران که عنایت الهی است حسد بورزد، انسان حسود توان دیدن موفقیت دیگران را ندارد.

حجت الاسلام بی آزار تهرانی با بیان اینکه حسد انسان را از ساحت انسانیت و کرامت ساقط می‌کند، اظهار داشت: انسان حسود ابتدا خودش بی اعتبار می‌شود، اهل نفاق رسما به ساحت مقدس حضرت خدیجه رشک می‌بردند حتی برخی در کنار پیامبراکرم(ص) بودند و به حضرت خدیجه(س) حسادت می‌کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) نخستین کسی بود که به پیامبراکرم(ص) ایمان آورد، عنوان کرد: پیامبراکرم(ص) فرمودند: روزی که همه مرا تکذیب کردند حضرت خدیجه(س) بود که مرا تصدیق کرد.

وی افزود: این بانو در جزیرة العرب زیباترین بانو و عاقل‌ترین زنان آن دوران به شمار می‌رفتند و از جایگاه اجتماعی بالایی در بین مردم برخوردار بودند. ایشان در آن دوران که کسی سواد خواندن و نوشتن نداشت با چهارصد مدیر اقتصادی با چهار کشور رابطه تجاری داشتند سبک تجاری ایشان برخلاف رسم آن دوران ربوی نبود و در نهایت طهارت تجارت می‌کردند، حضرت خدیجه(س) با این عظمت در کنار پیامبراکرم(ص) قرار گرفتند و به طور مطلق از مال و ثروت خود در راه رضای خداوند برای گسترش اسلام گذشتند.

حجت الاسلام بی آزار تهرانی خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(س) هر چه تکاثر داشت در راه رضای خدا و رسالت پیامبر(ص) استفاده کرد و خداوند به جای آن به ایشان کوثر عطا کرد؛ همه ائمه اطهار(ع) افتخار می‌کنند که فرزند حضرت خدیجه(س) هستند اما دشمنان با حسد ورزی خواستند نام ایشان را از تاریخ حذف کنند اما وجود مقدس حضرت زهرا(س) نام ایشان را در تاریخ پایدار کرد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات