۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۵۶۶۰۷۶
آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛

نگرانی رهبر معظم انقلاب از تمرکز طلاب در قم و عدم هجرت به شهرستان ها ‌| تحریم ها نمی تواند جلوی پیشرفت اسلام و انقلاب را بگیرد

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با تأکید بر هجرت طلاب به شهرستان ها، از نگرانی رهبر معظم انقلاب در این زمینه و در نظر گرفتن طرح هایی برای ساماندهی حضور طلاب در قم و شهرستان ها خبر داد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در نشست اساتید و ضیافت افطاری که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با تسلیت رحلت بانوی اسلام حضرت خدیجه(س) به زندگانی آن حضرت اشاره کرد و گفت: زندگی حضرت خدیجه(س) پیام های زیادی برای امروز ملسمانان به ویژه شیعیان و ایرانیان دارد.

وی با اشاره به دوران زندگی پیامبر اسلام(ص) در مکه و مدینه افزود: دوران زندگانی پیامبر اسلام(ص) در مکه دوران مصیبت ها، محدودیت ها، شکنجه ها و سختی ها بود و از هر نظر مصیبت بار به شمار می رفت اما دوران مدینه دوران شادی بود و پیروزی ها پشت سر هم برای مسلمین فراهم می شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که گروهی از مسلمانان دوران مصائب مکه را درک کردند و در دوران مدینه جبران شد، اظهار داشت: برخی از مسلمین تنها زمان مکه و مشکلات را درک کردند که یکی از آن ها حضرت خدیجه(س) بود و حضرت در مکه جز مصیبت ندید.

وی ادامه داد: یکی از کارهای حضرت خدیجه(س)  این بود که روزانه زخم های بدن پیامبر را که ناشی از پرتاپ سنگ و جسارت به حضرت بود را می بست که بسیار ناراحت کننده بود اما از همه مهم تر دوران محدودیت شعب ابوطالب بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در شعب ابی طالب تحریم ها از هر نظر مسلمانان را احاطه کرده بود، ابراز داشت: انواع تحریم ها از جمله تحریم غذایی و  اجتماعی علیه مسلمین انجام شده بود، دقیقا مانند تحریم هایی که کفار امروز انجام می دهند؛ اگر آن تحریم های دوران شعب ابی طالب اثر گذاشت این ها هم اثرگذار خواهد بود اما می بینیم که با وجود تحریم ها اسلام در تمام دنیا ظاهر شد پیشرفت کرد.

وی عنوان کرد: وقتی به زیارت قبر حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه رفتیم تازه متوجه شدیم که پیامبر و مسلمانان چه سختی های کشیدند، ما که برای زیارت رفتیم حتی نتوانستیم چند دقیقه آفتاب را برای قرائت فاتجه تحمل کنیم اما پیامبر و یاران ایشان سه سال در سخت ترین شرایط یعنی تابستان سوزان و زمستان سرد بدون پناهگاه، غذا و دارو آن دوران را گذراندند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(س) دوران پیروزی پیامبر را ندید اما واقعا مقاومت کرد و مقاومت ایشان بسیار ستودنی بود؛ از تعبیرات روایات معلوم می شود که حضرت خدیجه(س) مقام معرفتی بالایی داشته است.

وی اضافه کرد: بعد از تحقیقات از منابع معتبر به اینجا رسیدیدم که خضرت خدیجه در زمان ازدواج با پیامبر ۲۶ یا ۲۸ ساله داشته اما به نادرستی ایشان را بیوه و ۴۰ ساله معرفی کردند که توطئه ای بود و بنی امیه بر آن تبلیغات کرد؛ حضرت خدیجه(س) همواره همراه و یار پیامبر بودند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که پیامبر اسلام(ص) حتی بعد از وفات حضرت خدیجه(س) نیز همواره به فکر ایشان بودند، گفت: پیامبر فرمود که خدیجه تمام اموال خود را در اختیار من گذاشت و همیشه همراه من بود.

وی افزود: یکی از پیام های مهم زندگی حضرت خدیجه(س) این است یاری کردن اسلام در زمانی که دین در خطر است و جانبازی و از خودگذشتگی می خواهد ارزش دارد و الا زمانی که اسلام همه جا را گرفته و آرامش وجود دارد مانند آن زمان ارزشمند نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: الان در شرایطی قرار داریم که اسلام در محاصره است هرچند که تاثیر ندارد و اسلام و انقلاب پیشرفت می کند اما باید در این زمان آماده فداکاری باشیم، ممکن است تحریم ها مشکلاتی به وجود آورد که باید تحمل کنیم و زندگی ساده تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: پیام این که پیامبر همواره به یاد حضرت خدیجه بودند این است  کسی که به انسان خدمت کرد نه تنها در حیات بلکه در زمان وفات نیز باید به یاد او بود و برای آن کار خیر کرد.

این مرجع تقلید ابراز داشت: پیام دیگر زندگانی پیامبر اسلام(ص) و حضرت خدیجه(س)  این است که دوران شعب ابی طالب با همه فشارها جلوی اسلام را نگرفت و فشارهای امروز جلوی پیشرفت  اسلام و انقلاب را نخواهد گرفت البته باید به وظایف خود آشنا باشیم و به آن عمل کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر ضرورت چاره اندیشی برای تمرکز زدایی طلاب از قم عنوان کرد: هجرت به شهرستان ها از مسائل مهم حوزه است و باید فضلا پرورش پیدا کرده و به شهرستان ها بروند، متاسفانه به نصف آیه نفر عمل می شود که باید مشکل را کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نگرانی رهبر انقلاب از تمرکز طلاب در قم خاطرنشان کرد: شنیدم که رهبر بزرگوار انقلاب نیز نگران هستند و طرح هایی در نظر گرفته شده تا فضلا به شهرستان ها بروند و مبلغ اسلام باشند چرا که شهرستان ها نباید از وجود علما و مبلغان دین خالی باشد و این موضوع بسیار مهم است و همه باید دست به دست هم دهند تا این مشکل حل شود.

وی همچنین با گرامیداشت یاد علامه طباطبایی و با تقدیر از فعالیت های دارالقرآن علامه طباطبایی اضافه کرد: جلسات قرآنی و علمی باشکوهی که در این مرکز برگزار می شود به برکت خلوص نیت مرحوم علامه است که منشأ خیرات و برکات می شود./۱۳۲۳/

ارسال نظرات