۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۶۶۰۳۰
استاد حوزه علمیه:

عمل نکردن به دانسته ها مشکل جامعه است

مبلغ و پژوهشگر دینی گفت: مشکل امروز جامعه ما دانستن مسائل نیست بلکه عمل نکردن به دانسته ها است.
درس اخلاق

به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا، حجت الاسلام عباس صراف مبلغ و پژوهشگر دینی در مراسمی که شامگاه گذشته در هیأت رزمندگان غرب برگزار شد، در رابطه با دعای مکارم اخلاق گفت: مهم ترین دعای کتاب صحیفه سجادیه دعای بیستم آن به نام مکارم اخلاق است که از سوی حضرات ائمه(ع) بسیار مورد تاکید است.

وی افزود: علامه طباطبایی معتقد بود در باطن این دعا کدهایی قرار دارد که روحیه و اراده انسان را در مسیر کسب فضایل اخلاقی و دفع رذایل اخلاقی زنده می کند.

مبلغ و پژوهشگر دینی ابراز داشت: همه ما استعداد رسیدن به بالاترین درجه کمال را داریم ولی شخصی آن را به فعل تبدیل می کند و شخص دیگر تا لحظه مرگ از آن هیچ بهره‌ای نمی‌برد. انس گرفتن با این دعا استعداد و ظرفیت آدم بودن را به فعل تبدیل می‌کند.

وی ابراز داشت: به مرحوم ملا غلامحسین همدانی گفتند چرا عده ای پس از کلاس شما ضعیف تر از قبل شده و عده ای به درجات بالا تر می رسند؛ در پاسخ گفت کسانی که ضعیف تر می‌شوند قبل از کلاس از خودشان شروع نکرده‌اند. منظور این است که عمل به وظیفه نداشته اند.

حجت الاسلام صراف بیان داشت: مشکل امروز جامعه ما دانستن مسائل نیست بلکه عمل نکردن به دانسته هاست. در زمانی که مرحوم آیت الله بهجت درس طلبگی در نجف می‌خواند به دلیل وجود فرقه های مختلف اسلامی پدرش به وی می‌گوید از تو راضی نیستم اگر از واجبات به مستحبات روی بیاوری؛ با وجود اینکه میل بسیار به عبادت‌های سنگین داشت از سخن پدر تخطی نکرد و وقتی دلیل این اطاعت را از وی می‌پرسند جواب می‌دهد، این خواسته پدر از من است و من در قبال آن وظیفه دارم.

وی افزود: مرحوم رجب علی خیاط معتقد بود متدینین اعمالشان خوب است اما علت اینکه در این اعمال رشدی اتفاق نمی افتد به این علت است که خدا در اعمالشان دیده نمی‌شود و من در اعمالشان زیاد است.

مبلغ و پژوهشگر دینی ابراز داشت: دین اسلام تبدیل به دین ذوقی شده است، هرکسی بر اساس برداشت های ذوقی به اسلام چیزی چسبانده یا از آن می‌کَند؛ گویا رضایت خدا اصلا ملاک نیست.

وی در ادامه افزود: مانند شخصی که دکتر از روزه داری او را منع کرده و خداوند نیز راضی نیست ولی به خاطر دل خود روزه می‌گیرد در واقع رضایت خداوند را در نظر ندارد.

وی با اشاره به ماجرای صفین و لیلة الهریر تصریح کرد: اولین نامه رسمی به شکل برجام در صفین نوشته شده است. امروز در جامعه ما کار شکنی بعضی از مدیران کارآمد که بعضاً خودشان در بالاترین مراجع اجرایی کشور هستند مانند ماجرای صفین است، لازم است حتما صفین را مطالعه کنند./969/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات