۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۶۵۹۶۳
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم:

ملت ایران در آزمون های مختلف سربلند بوده است

مدیر پژوهشگاه فقه نظام گفت: ملت ایران در آزمون‌های مختلف انقلاب اسلامی از جمله هشت سال دفاع مقدس و مقابله با دشمنان سربلند و پیروز بوده است
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، مدیر پژوهشگاه فقه نظام امروز در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، بابیان این که خداوند دو حجت دارد و این دو حجت انسان را در مسیر بندگی خداوند هدایت می‌کند، گفت: در روایات و احادیث از این دو حجت تعبیر به حجت بالغه یا حجت رسا و روشن‌شده است.

وی افزود: خداوند دلایل صحیح و روشن در زمینه توحید و یگانگی خویش و همچنین احکام حلال و حرام اقامه کرده است که هم به‌وسیله پیامبران و هم از طریق عقل برای انسان‌ها قابل‌فهم است به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه عذری برای هیچ‌کس باقی نماند؛ بنابراین کسی هرگز نمی‏تواند ادعا کند که خدا با سکوت خویش، عقاید و اعمال ناروایشان را امضا کرده است و نیز نمی‏تواند ادعا کند که در اعمالشان مجبور بوده است؛ زیرا اگر به جبر اقامه دلیل کند، فرستادن پیامبران و دعوت و تبلیغ آنان بیهوده می‌شود؛ بنابراین اقامه دلیل، دلیل بر آزادی اراده است.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام تصریح کرد: با توجه به معنی «بالغة» (رسا) روشن می ‏شود که دلایل خداوند برای بشر از طریق عقل و نقل و به‌وسیله دانش و خرد و همچنین فرستادن پیامبران، از هر نظر روشن و رسا است، به‌طوری‌که جای هیچ‌گونه تردید برای افراد باقی نمی‌ماند و به همین دلیل خدا پیامبران را معصوم از هرگونه خطا و اشتباه قرار داده تا هرگونه تردید و دودلی را از دعوت آنان دور سازد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار کرد: بر اساس آنچه بیان شد قلب تمامی انسان‌ها به‌حق شهادت می‌دهد و حتی انسان‌های باطل از حق آگاه هستند و به همین دلیل زمانی که خداوند در قیامت از آن می‌پرسد که نسبت به ماهیت کارهای خودآگاهی داشتند یا نه پاسخ آن‌ها مثبت است و آن‌ها توان تشخیص حق را داشته‌اند.

وی با اشاره به این که در سوره اعراف بیان‌شده است که خداوند متعال در حساب‌وکتاب خود به‌گونه‌ای عمل می‌کند که در نهایت همه‌چیز به نفع بندگان است، تصریح کرد: برای نمونه در صورتی گناه بنده در کارنامه عملش ثبت می‌شود که توبه نکرده باشد، یا خداوند به نیت خیر ثواب داده و به خاطر نیت بد تا زمانی که تبدیل به عمل نشده باشد کسی را عقاب نمی‌کند و یا ثواب یک عمل را خداوند ده برابر قرار داده است که این موضوع نهایت لطف و مهربانی خداوند را نسبت به بندگان نشان می‌دهد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امام سجاد (ع) در این زمینه در یک حدیث نورانی می‌فرمایند وای برکسی که یک یک او بر ده ده او غلبه کند که از امام پرسیدند چگونه که امام فرمود مگر نشینده اند که خداوند برای کارهای پسندیده ده برابر پاداش می‌دهد؛ پس ای‌وای برکسی که گناهان او آن‌قدر زیاد است که بر ده ده ثواب‌های او غلبه می‌کند.

وی افزود: برای نمونه ملت ایران در آزمون‌های مختلف انقلاب اسلامی از جمله هشت سال دفاع مقدس و مقابله با دشمنان سربلند و پیروز بوده است و بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب خداوند متعال چندین برابر تلاش ملت ایران برای آن‌ها پاداش و اجر در نظر گرفته است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان این که معیار خداوند در روز قیامت برای داوری اعمال انسان حق است، گفت: حضرت رسول (ص) در یک روایت نورانی حق را همراه امام علی (ع) توصیف کرده و می‌فرمایند حق با امام علی (ع) است و امام علی (ع) همراه حق هستند و در روز قیامت نیز چون معیار سنجش اعمال حق است درنتیجه اعمال مؤمنان با اعمال امام علی (ع) موردسنجش قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین توجه به این نکته لازم است که در ترازوی اعمال، عملی به سنگینی صلوات وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آیه 38 سوره اعراف ترسیمی از وضعیت بهشتیان و جهنمیان ارائه می‌دهد و می‌فرمایند هر گروه و هر دسته‌ای از جهنمیان شروع به لعن و نفرین دسته‌ای دیگر می‌کنند همان‌طور که زندگی آن‌ها در دنیا پر از کینه‌توزی و خصومت بود و در جمع آن‌ها کینه‌توزی حاکم است و اما اهل بهشت در زیر تخت‌هایی که از زیر آن نهرهایی جاری است با یکدیگر گفتگویی صمیمانه دارند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم خاطرنشان کرد: در روایت‌ها بیان‌شده که فردای قیامت افرادی که به‌ظاهر در دنیا منافع مشترکی داشتند در آخرت خصومت‌های باطنی آن‌ها آشکار می‌شود.

وی افزود: آیه 46 و 47 سوره اعراف اشاره به اهل اعراف دارد که در رأس آن‌ها امیرالمؤمنین (ع) حضور دارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در این دو آیه خداوند متعال ترسیمی از وضعیت بهشت و جهنم دارد و می‌فرماید میان بهشت و جهنم حائلی است و در میان بهشت و جهنم تپه‌هایی وجود دارد که مردانی در میانه بهشت و جهنم بر روی آن ایستاده خطاب به بهشتیان، به آن‌ها درود می‌فرستند و وقتی نگاه آن‌ها به جهنمیان می‌افتد برای آن‌ها دعا می‌کنند که امام صادق (ع) می‌فرمایند «آن مردانی که در میان بهشت و جهنم بر تپه‌ها ایستاده‌اند و بر همه اشراف دارند ما ائمه هستیم».

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم خاطرنشان کرد: در روایت‌ها بیان‌شده که فردای قیامت، پیامبر اسلام (ص) بر روی پل صراط بر روی یک کوه بلند مستقر می‌شوند و هیچ‌کس نمی‌تواند از این پل بگذرد مگر جوازی مبنی بر پذیرش ولایت امام علی (ع) و ائمه معصوم (ع) داشته باشد./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات