۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۵۶۵۹۵۶
از سری کتاب‌های سرمه‌ی سعادت؛

تیپ‌شناسی اجتماعی قوم بنی‌اسراییل

مؤلف این کتاب را در سه فصل با عنوان‌های: ویژگی‌های جامعه بنی‌اسرائیل، ویژگی‌های جامعه آرمانی و مقایسه تطبیقی جامعه بنی‌اسرائیل و جامعه آرمانی تدوین کرده است.
قوم بنی اسرائیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کتاب "تیپ‌شناسی اجتماعی قوم بنی‌اسرائیل" را به قلم لیلا خواجه‌زاده و فهمیه السادات حسینی منتشر کرد.

مؤلف این کتاب را در سه فصل با عنوان‌های: ویژگی‌های جامعه بنی‌اسرائیل، ویژگی‌های جامعه آرمانی و مقایسه تطبیقی جامعه بنی‌اسرائیل و جامعه آرمانی تدوین کرده است.

نگارنده در مقدمه هدف از نگارش این اثر را آشنایی و شناخت ویژگی‌های جامعه بنی‌اسرائیل و ویژگی‌های جامعه آرمانی برای به دست‌یابی به عناصر اصلی جامعه مطلوب با مقایسه تطبیقی جامعه بنی‌اسرائیل و جامعه آرمانی بیان کرده و در این باره چنین نوشته است:

 اگر چه تحقیقات گوناگونی در رابطه با ویژگی‌های جامعه، ویژگی‌های جامعه مطلوب بنی‌اسرائیل و نقاط قوت و ضعف آن و نیز ویژگی‌های جامعه آرمانی انجام شده، ولی دست‌یابی به جامعه مطلوب قرآنی با مقایسه تطبیقی جامعه بنی‌اسرائیل و جامعه آرمانی موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. این اثر با پرداختن به کلیات موضوع مورد بحث و بررسی ویژگی‌های جامعه بنی‌اسرائیل و جامعه آرمانی، در پی آن است تا به هدف نهائی نگارش این اثر که دست‌یابی به جامعه مطلوب قرآنی یا مقایسه تطبیقی جامعه بنی‌اسرائیل و جامعه آرمانی است دست یابد.

نویسنده در فصل اول به ویژگی‌های جامعه بنی‌اسرائیل همچون ویژگی‌های مثبت، ویژگی‌های متقی، ویژگی‌های اقتصادی و ویژگی‌های سیاسی  پرداخته است.

قوم یهود پیش شرط قبول هر چیزی را دیدن آن می‌داند؛ به طوری که تا چیزی را نبیند به آن ایمان نمی‌آورد؛ بنابراین نگارنده در توضیح صفت تصویرگرایی قوم بنی‌اسرائیل نیز چنین نوشته است:

تمایل به تصویر و دیدن از خصائص قوم یهود است که در 6 آیه از قرآن ذکر شده است که 4 آیه آن در سوره توحید می‌باشد.وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ (بقره 55) و چون گفتید ای موسی، تا خدا را آشکار نبینیم، هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد. پس در حالی که می‌نگریستید صاعقه شما را فروگرفت. از این آیه استدلال می‌کنند که خدا را نتوان دید؛ زیرا در این آیه دو مسئله مورد مذمت قرار گرفته است: 1- رد و انکار بنی‌اسرائیل به پیامبران؛ 2- درخواست دیدن خدا و مسئله‌ی دوم زشت‌تر و بدتر از اولی است ولی این امر جز این نیست که صاعقه شما را فرا می‌گیرد. یاد کنید همان زمانی را که اخیار شما با موسی به کوه طور رفته بودند تا کلام حق تعالی را بشنوند و بعد آن گفتند: موسی ما تو را تصدیق نمی‌کنیم مگر اینکه صدای خدا را از پشت حجاب بشنویم. پس فراگرفت اخیار شما را آتشی از آسمان به جهت فرط عناد طلب امر محال، چرا که گمان ایشان بود که خدا مشابه جسم است.

اصطلاح جامعه آرمانی، هرچند در نگاه اول روشن‌تر از آن به نظر می‌رسد که نیازی به تعریف داشته باشد اما در واقع چنین نیست. بحث‌های گسترده‌ای درباره نظام اجتماعی دین مطرح شده و اندیشمندان دینی به منظور رویارویی با مکتب‌های رقیب، کوشیده‌اند تا با تکیه بر منابع دینی، نظریه‌های مدونی در زمینه دولت اسلامی، نظام اقتصادی اسلام و دیگر مقوله‌های که به اداره زندگی اجتماعی مربوط است، عرضه کنند. بنابراین نویسنده در توصیف مفهوم جامعه آرمانی قرآنی در صفحه 51 از فصل دوم چنین آورده است:

جامعه قرآنی، جامعه‌ای است که نظام روابط اجتماعی آن، مبتنی بر ضوابط قرآنی است. به عبارت مشخص‌تر، جامعه قرآنی، جامعه‌ای است که در آن، زمام چهار عرصه زندگی اجتماعی انسان (سیاست، اقتصاد، حقوق و اخلاق) در دست دین باشد و هدف و جهت قرآنی داشته باشد. چنین جامعه‌ای، یک جامعه اسلامی است؛ حتی اگر یکایک افراد آن متدین به دین اسلام نباشند.

مؤسسه انتشارات هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کتاب تیپ‌شناسی اجتماعی قوم بنی‌اسرائیل را در 80 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 2900 تومان روانه بازار نشرکرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات