۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۵۶۵۹۴۳
آیت الله فقیهی:

وجود روحیه استکباری در انسان ناشی از عدم باور به معاد است

عضو جامعه مدرسین علت وجود روحیه استکباری در انسان ها و قدرت های مادی را عدم باور به معاد و قیامت دانست و گفت: برخی انسان ها روحیه استکباری دارند و ایمانشان نسبت به معاد و روز قیامت کم است و برای همین دست به هر کاری می‌زنند تا ضرری به منافع مادی‌ آن ها نرسد.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، با اشاره به این‌که انسان‌ها برای موفقیت و سعادت باید از نماز و صبر کمک بجویند، گفت: انسان در مواجهه با هواهای نفسانی باید به این دو امر رو آورده و بدین‌وسیله از خداوند طلب یاری کند.

وی افزود: نمازخواندن توفیق بسیار بزرگی است، اما برخی از آن غافل هستند؛ اگر انسان بخواهد در معنویات ترقی کند باید نسبت به نماز توجه ویژه‌ای داشته باشد.

آیت‌الله فقیهی به تفسیر آیه 46 سوره بقره پرداخت و ابراز کرد: خاشعان کسانی هستند که نسبت به دیدار پروردگار و معاد اطمینان دارند؛ از خشوع به دور است اگر کسی ظلم کنند و هیچ احتمالی هم ندهد که ممکن است روزی مورد بازخواست قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظلم‌هایی که از سوی آمریکا بر سایر کشورها تحمیل می‌شود را مصداق بارز بی‌اعتنایی به معاد دانست و بیان کرد: آمریکا به سبب دارا بودن از قدرت، مقام، پول و بمب اتم روحیه استکباری دارد و قائل به این است که همه جهان باید در خدمتش باشند.

وی افزود: برخی مردم هم متأسفانه روحیه استکباری دارند و ایمانشان نسبت به معاد و روز قیامت کم است و برای همین دست به هر کاری می‌زنند تا ضرری به منافع مادی‌ آن ها نرسد.

آیت‌الله فقیهی با بیان این‌که برخی مجازات‌های الهی در دنیا حاصل می‌شود، مطرح کرد: در اوایل انقلاب شاهد بودیم که برخی افراد به مقام‌هایی هم دست پیدا کردند، اما سرانجام بدی داشتند و حتی برخی از آن‌ها هم به کشورهای خارجی پناه بردند و متواری شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که اگر انسان روحیه خشوع داشته باشد بی‌شک سعادتمند خواهد شد، عنوان کرد: این افراد به سبب این‌که به آخرت یقین دارند و یا احتمال قوی به وجود آن می‌دهند باور می‌کنند که حساب‌وکتابی وجود دارد و برای همین مرتکب گناهان نمی‌شوند و یا اگر خطایی از آن‌ها سر زد توبه کرده و درصدد جبران آن برمی‌آیند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که متأسفانه اعمال ناپسندی همچون غیبت و تهمت در جامعه رایج است، گفت: این نوع اعمال حق‌الناس محسوب می‌شود و بدون تردید در قیامت انسان‌های غیبت کننده و یا تهمت زننده مورد مجازات الهی قرار خواهند گرفت.

آیت‌الله فقیهی شایعه‌پراکنی را مصداق بارز تهمت زدن معرفی کرد و ابراز داشت: بر اساس روایات اگر کسی چیزی را بشنود و همان چیز را بدون تحقیق برای دیگری بیان کند دچار تهمت زنی شده است؛ بر این اساس نباید در سطح جامعه هر چیزی را که شنیدیم بدون تحقیق برای دیگران بیان کنیم و این مسأله باید همواره مورد توجه ما قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین یادآور شد: خشوع بهترین مسأله ای است که انسان به‌وسیله آن می‌تواند اعمال خود را کنترل کرده و امور معنوی خود را خالص کند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات