۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۵۶۵۹۱۲
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

تقوا زرهی در برابر گناه است

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: تقوا در قرآن همراه با مقاومت، کمک به مردم و احسان و برقراری صلح و آشتی آمده است، بنابراین نمی توان باتقوا بود اما به دیگران کمک نکرد یا به برقرای آشتی و دوستی میان دو نفر بی توجه بود.
قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه سلسله جلسات «درس هایی از قرآن» که هر شب در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار می شود با بیان این که تقوا همانند حجاب، مصونیت است و نه محدودیت، ابراز کرد: هر آن چه که انسان را محدود کند، بد نیست مانند کفش و لباس و هر آزادی و پیشرفتی هم خوب نیست، مانند پیشرفت سرطان در بدن انسان یا پیشرفت علمی کشوری مثل آمریکا که قلدر، متجاور و بدعهد است و از این پیشرفت در حمله به کشورهایی مثل یمن استفاده می کند.

وی تقوا را عاملی برای محافظت از انسان متّقی در برابر گناه معرفی و عنوان کرد: تقوا مانند زره محکمی است که بدن انسان را در برابر هر ضربه ای محافظت می کند و یا به مانند چربی روی پوست که آب را پس می زند.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به دو روایت «رَأْسُ اَلتَّقْوَى تَرْكُ اَلشَّهْوَةِ» و «مَنْ مَلَكَ شَهْوَتَهُ كَانَ تَقِيّاً»، تصریح کرد: این یعنی بیشتر تقوا مربوط به شهوت است و اگر انسان شهوت خود را کنترل کند، می تواند باتقوا باشد، بنابراین ازدواج در سنین پایین تر در حفظ تقوا موثر است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که اهل بیت (علیهم السلام) تأکید دارند که هر که دنیا را به خاطر آخرت رها کند از ما نیست، گفت: دنیا و آخرت مانند دو بال هستند و برای پرواز باید به هر دو توجه داشت.

وی با اشاره به آیه «فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ...» (جمعه/ 10)، عنوان کرد: خداوند در سوره جمعه دستور می دهد که نماز جمعه را بر پا دارید و پس از آن به دنبال فضل خدا باشید، یعنی به دنبال کار و کسب خود بروید و پول به دست آورید، بنابراین فضل یکی از القاب دنیاست.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در تبیین «زینت» و «خیر» به عنوان دو لقب دیگر دنیا به توضیح آیات 46 کهف و 180 بقره پرداخت و گفت: هر چند که در قرآن از دنیا به عنوان خیر یاد شده است، اما خداوند در آیه 269 بقره، حکمت را خیر کثیر می داند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که تعداد تکرار کلمات «دنیا» و «آخرت» در قرآن یکسان است، اظهار کرد: دین نمی گوید که دنیا بد است، بلکه حب شدید به آن و گرفتار شدن در گناهان برای پول و مقام را نکوهش می کند. البته این نکته را هم باید متذکر شد که بدست آوردن رزق و روزی با حرص زدن، دروغ گفتن و گناه، لازم و ملزوم هم نیستند و بسیار افرادی هستند که بدون گناه، رزق و روزی حلال کسب می کنند.

وی افزود: تقوا در قرآن همراه با مقاومت، کمک به مردم و احسان و برقراری صلح و آشتی آمده است، بنابراین نمی توان باتقوا بود اما به دیگران کمک نکرد یا به برقرای آشتی و دوستی میان دو نفر بی توجه بود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به داستان مسجد ضرار، تأکید کرد: عمل اندک همراه با تقوا بهتر از عمل زیاد بدون تقواست، بنابراین خداوند به پیامبر خود دستور می دهد مسجدی که برای سرپوش گذاشتن بر جنایات، ایجاد تفرقه میان مسلمانان و گزارش فعالیت های آن ها به دشمنان ایجاد شده را خراب کند و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم در زمان ظهور بسیاری از مساجد را که بر اساس تقوا و برای خدا بنا نشده اند را خراب خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که تقوا برای پذیرفته شدن عمل مانند نخ برای اسکناس است، اظهار کرد: امروز حفظ تقوا بسیار مشکل است و اگر شخصی بخواهد باتقوا باشد، مثلاً غذای باقیمانده خود را برای پرهیز از اسراف همراه ببرد، صورت و ظاهر اسلامی داشته باشد یا از مجلس غنا بیرون برود، افراد زیادی به او خواهند خندید و متلک خواهند گفت.

وی تصریح کرد: متّقین خود را برای 4 نوع سرزنش ها و متلک گویی های مجرمین آماده می کنند؛ «إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ»؛ مجرمین به شما ریشخند می زنند. «وَإِذَا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ»؛ چشمک می زنند و غمزه می آیند. «وَإِذَا انْقَلَبُوا إِلَى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهِينَ»؛ برای شما جوک درست می کنند. «وَإِذَا رَأَوْهُمْ قَالُوا إِنَّ هَؤُلَاءِ لَضَالُّونَ»؛ شما را گمراه خطاب می کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: البته قران وعده می دهد که صبر در برابر متلک گویی های دیگران در قیامت به نتیجه خواهد رسید و در آن روز مومنین به مجرمین خواهند خندید.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: برخی به خاطر اسلام و جمهوری اسلامی جان خود را فدا کردند اما امروز دختر جوان ما حاضر نیست برای نماز و خدا لاک ناخن خود را پاک کند؛ محبت باید از طرف خداوند باشد و دلی که با لاک جذب شود، به راحتی مجذوب دیگری خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: قرآن کریم تأکید دارد که بدون گذشت از خواب، شهوت، پول و مقام نمی توان چیزی بدست آورد، همان طور که یوسف (علیه السلام) از زلیخا فرار کرد و ابراهیم (علیه السلام) از زن و فرزند خود گذشت، ما نیز باید بگذریم تا بدست آوریم./۸۶۱/پ202/ب1

ارسال نظرات