۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۹
کد خبر: ۵۶۵۸۶۴
آیت‌الله سبحانی:

مردان الهی هنگام رسیدن به قدرت بندگی خدا را فراموش نمی‌کنند

حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این که مردان الهی هنگامی که به قدرت می‌رسند، بندگی خدا را فراموش نمی‌کنند، گفت: انسانی که از قدرت خود مغرور می‌شود راه فرعون را پیش می‌گیرد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، چهارشنبه شب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با قرائت آیات ششم و هفتم سوره مبارکه انفطار، اظهار داشت: گرایشهای فراوانی در انسان وجود دارد که رسیدن به قدرت و توان یکی از بزرگترین این گرایشها است.

وی ابراز داشت: بیتردید قدرت نعمتی از سوی پروردگار بوده و فینفسه خوب است. چرا که انسان قادر میتواند عدالت اجتماعی را برپا کند، به یاری ایتام بشتابد و به مشکلات مردم رسیدگی کند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به این که انسان قادر ممکن است دچار غرور شود، تصریح کرد: دین مبین اسلام، قدرتی را که منجر به غرور آدمی میشود، محدود کرده است، در طول تاریخ انسانهای بسیاری بودهاند که پس از آن که به قدرت رسیدند گذشته خود را فراموش کرده و تمام مرزهای الهی را نادیده گرفتهاند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ»، عنوان کرد: خداوند متعال در این آیه خطاب به قدرتمندان مغرور میفرماید؛ «اى انسان چه چيز تو را در برابر پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته است».

وی با بیان این که فرعون از قدرت و توان خود برخلاف عدالت استفاده کرد، گفت: فرعون به محض آن که قدرت عظیمی به دست آورد و بر سرزمین گسترده مصر حکومت کرد، مغرور شد و اعای خدایی کرد.

حضرت آیت‌الله سبحانی اظهار داشت: فرعون مدتها بر مرکب قدرت و غرور سوار بود و در طی این سالها انسانها را میکشت و  غارت میکرد اما هنگامی که اسیر امواج سهمگین دریا شد، ناگهان وجدانش بیدار شده و به خداوند متعال ایمان آورد.

وی ادامه داد: بیتردید ایمان در حال ناچاری فایدهای ندارد، از این رو خداوند متعال در آیه 51 سوره مبارکه یونس در برابر ایمان فرعون فرموده است در گذشته نافرمانی میکردی ولی اکنون که در حال مرگ هستی توبه میکنی؟

این مرجع تقلید ابراز داشت: فرعون در گذشته از خالق عالم هستی نافرمانی میکرد اما زمانی که مرگش فرا رسیده بود، توبه کرده و به خداوند متعال ایمان میآورد اما باید توجه داشت که ایمانی به درد میخورد که در حال اختیار باشد، فرعون در زمانی که اختیار داشت، صدها طفل را سربرید و انسانهای بسیاری را به قتل رساند.

وی با تأکید بر این که مردان الهی هنگامی که به قدرت میرسند، بندگی خدا را فراموش نمیکنند، تصریح کرد: انسانی که از قدرت خود مغرور میشود راه فرعون را پیش میگیرد و انسانی که از قدرتش در راه بندگی خدا استفاده میکند، راه انبیا و اولیای الهی را انتخاب میکند./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات