۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۵۶۵۸۰۹
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دژکام:

نماز جمعه محور تعامل مردم و نظام اسلامی است| مردم و دولتمردان در حمایت از کالای ایرانی مسؤول‌اند

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأکید بر این‌که نماز جمعه محور هماهنگ‌کننده رفتارهای ایدئولوژیک بین مردم و نظام اسلامی است، گفت: در حمایت از کالای ایرانی هم مردم و هم دولتمردان مسؤول هستند
حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطف‌الله دژکام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به توصیف نقش و جایگاه نماز جمعه در کنش‌های جامعه اسلامی پرداخت و اظهار داشت: نماز جمعه در نصوص ثقلین با عنوان یک نقش هماهنگ‌کننده بین مردم و مسؤولان توصیف‌شده است.

نماز جمعه شاهرگ حیاتی ارتباط بین مردم، نهادها و سازمان‌ها است

نماینده ولی فقیه در استان فارس بابیان این‌که نماز جمعه قلب هماهنگ‌کننده و شاهرگ حیاتی ارتباط بین مردم، نهادها و سازمان‌ها است، ابراز داشت: مردم با حضور بر محور نماز جمعه هماهنگی لازم را با نهادهای اجرایی و راهبردی دولت و نظام به دست می‌آورند.

امام‌جمعه شیراز با اشاره به روایات شریفه ثقلین در توصیف نماز جمعه از روز جمعه به‌عنوان روز امت اسلامی عنوان کرد و گفت: روایت ثقلین روز جمعه را به مسؤول امت اسلام اختصاص داده تا وی بتواند مردم را برای تحقق اهداف نظام اسلامی و تبلیغ احکام دین مبین اسلام موعظه کند و آنان را برای رفتارهای دینی نظام اسلامی آماده سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دژکام با بین این‌که کارکردهای اصلی نماز جمعه در حال حاضر مغفول واقع‌شده است، اظهار داشت: مسئولان اجرایی و ائمه جمعه به‌درستی نقش نماز جمعه در تبیین مفاهیم حیاتی نظام اسلامی و تبلیغ احکام دین مبین به‌عنوان یک هسته هماهنگ‌کننده بین نظام و مردم را موردمطالعه و کاوش دقیقی قرار نداده‌اند.

وی افزود: گاهی اوقات مجموع رفتارهای فرهنگی استان‌ها با نقش نماز جمعه هماهنگ نیست و هماهنگی لازم بین مسؤولان و مردم حاصل نمی‌شود؛ بر این اساس امیدواریم با مطالعات و پژوهش‌های دقیقی که صاحب‌نظران و مسؤولان کشوری انجام می‌دهند نقش اجتماعی و فرهنگی نماز جمعه در تمدن اسلامی را شناسایی و تبیین کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس به موضوع نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و ابراز داشت: گاهی رهبر معظم انقلاب راهبردهایی را برای امت اسلام خط‌مشی می‌کنند که ریشه‌های آن‌ها در تعالیم دینی است این در حالی است که نحوه ارتباط و استنباط رهبری معظم انقلاب در این مسائل با مبانی ثقلین موردمطالعه قرار نمی‌گیرد و مبانی راهبردی معظم له عمیقاً برای مردم تبیین نمی‌شود.

تبیین مطالبات رهبر معظم انقلاب بر عهده حوزه علمیه است

امام‌جمعه شیراز تبیین دستورات رهبر معظم انقلاب را بر عهده حوزه علمیه دانست و گفت: اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با کنش‌های ایمانی ماه رمضان تطبیق داده شود به این نکته پی خواهیم برد که حتی در دعاهای ماه رمضان ما هفت درخواست اقتصادی آن‌هم با هویت اقتصاد مقاومتی از ساحت ازلی پروردگار عالم داریم.

وی افزود: نوع تبیین مسائل باید به انگیزه‌های مردم در اجرای این فرمان‌ها کمک کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دژکام با تأکید بر این‌که در موضوع کالای ایرانی هم مردم و هم دولتمردان مسؤولیت مستقیم دارند، گفت: حوزه‌های علمیه نیز باید بر پایه مفاهیم دینی تمام تلاش خود را برای تحقق این هدف متعالی بکار بگیرد./837//۳۰۲/خ

ارسال نظرات