۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۵۶۵۷۸۵
آیت الله فقیهی:

اختلاس و تضییع حقوق مردم نتیجه عدم مراقبت بر نفس است

عضو جامعه مدرسین راه رهایی از گناهان را از دیدگاه قرآن کریم اقامه صبر و نماز دانست و گفت: بسیاری از اختلاس‌ها، دنیاپرستی‌ها و گناهان کبیره نتیجه عدم مراقبت بر نفس است.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه 45 سوره بقره پرداخت و گفت: در این آیه شریفه خداوند متعال توصیه می‌کند که انسان‌ها باید برای حفظ ایمان، عمل صالح و تقوا از نماز و صبر استعانت بجویند.

وی با اشاره به این‌که همه انسان‌ها هوای نفس دارند، اظهار داشت: این هوای نفس ما را به ‌طور طبیعی به ‌سوی گناهان و مادیات سوق می‌دهد و باید گفت که دوری از آن کاری بسیار دشوار است، مگر برای افرادی که سراسر قلبشان همراه با خداوند است و اهل خشوع هستند.

آیت الله فقیهی خاطرنشان کرد: بسیاری از اختلاس‌ها، دنیاپرستی‌ها و گناهان کبیره نتیجه عدم مراقبت بر نفس است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: برخی برای رسیدن به لذت‌های دنیوی دست به فریب، دروغ و نیرنگ بازی می‌زنند و برای رسیدن به مقامات دنیایی از ارتکاب هر نوع گناهی ابا ندارند.

وی راه رهایی از گناهان را از دیدگاه قرآن کریم اقامه صبر و نماز دانست و با اشاره به این‌که در روایات از صبر با عنوان «روزه» یاد شده است، ابراز کرد: روزه گرفتن اراده انسان را قوی می‌کند، زیرا انسان در طول روز به خاطر این‌که روزه دارد از بسیار از گناهان صرف نظر کرده و در برابر گناهان مقاومت می‌کند.

آیت الله فقیهی به تأخیر انداختن گناه را راه دیگری برای دوری از هوای نفس بیان کرد و بیان داشت: انسان باید در هنگامی که هوای نفس بر او فشار آورد مقداری صبر پیشه کرده و به اقامه نماز مشغول شود، زیرا با این کار خداوند از او دستگیری خواهد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که در کنار همه محرمات راه‌های حلال نیز وجود دارد، یادآور شد: انسان باید همواره سعی داشته باشد که نیازهای زندگی خود را از طریق امور حلال و مطابق با احکام شرع برطرف کند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات