۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۵۶۵۷۲۲
آیت الله اشرفی شاهرودی:

حب جاه و هوای نفس از عوامل اصلی فرقه سازی است

استاد سطح عالی حوزه علمیه حب جاه و هوای نفس را عوامل اصلی فرقه سازی های عصر ما دانست و گفت: امام صادق(ع) درباره افرادی که به ایجاد انحراف در دین می پردازند فرمودند: «گاهی برخی برای دنیا، دنیا را ترک می کنند، نباید فریب اینان را خورد و از دیدن گریه های آنان حتی تعجب کرد».
آیت الله اشرفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی شامگاه سه شنبه در سخنرانی مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی گفت: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «با ایام روزگار دشمنی نکنید که روزگار هم با شما دشمنی می کند». از امام هادی (ع) پرسیدند که معنای این فرمایش پیامبر اکرم (ص) چیست؟ ایشان فرمودند: «ما ایام روزگار هستیم و شما باید در هر روز هفته به یکی از ما متوسل شوید و زیارت ما را بخوانید. همچنین باید در هر روز مهمان یکی از ما باشید و بگویید که به شما پناه آورده ایم». 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه ترتیب توسل به هر کدام از اهل بیت (ع) در کتاب مفاتیح شیخ عباس قمی آمده است افزود: در کتاب مفاتیح بعد از قسمت تعقیبات دعاهایی وجود دارد که هر کدام خاص یکی از روزهای هفته است. لازم است این دعا ها با توسل به ائمه اطهار (ع) خوانده شود تا اثرات عالی آن بر نفس متجلی شود، مقاصد روزانه ما را متعالی کند و به مسیر صلاح هدایت نماید.

وی با شرح حکمت ۴۲۹ و ۴۳۰ در معرفی زیان دیده ترین مردم خاطر نشان کرد: امیرمومنان(ع) می فرمایند: «زیان دیده ترین مردم در روز قیامت کسی است که با وجود تلاش زیاد و خسته کردن بدن خود در طلب مال دنیا، به آرزو و خواسته اش نرسیده و یا از همه کمتر رسیده است. تقدیر ها نیز در دنیا با او همراه نمی شوند تا مالی که جمع کرده است، در راه رسیدن به آرزوها و امید هایش خرج شود».

آیت الله اشرفی شاهرودی با بیان لزوم غنیمت شمردن عمر در راه طاعت خداوند تصریح کرد: باید روح و روان خود را متعالی کنیم و این ذره نامتنهی را به باغ ملکوت بازگردانیم. امروز بسیاری از افراد به دنبال خانه و اتومبیل عالی هستند و پول را برای رسیدن به این آرزوها جمع می کنند اما در نهایت به آن نمی رسند. چرا که گاها به ناگاه رحلت می کنند و در آخرت نیز با تبعات و گرفتاری های این اموال رو به رو می شوند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به نقش شیطان در گمراهی انسان ها از راه های گوناگون افزود: شیطان به هنگام رانده شدن از درگاه خداوند قسم خورد که بشر را گمراه خواهد کرد و این گمراهی را در زمینه عقیده و نظر و یا در عمل به وجود خواهد آورد. یکی از فعالیت های شیطان در گمراه کردن انسان ها ساختن مکاتب و مذاهب مختلف است که این کار از زمان اهل بیت(ع) و در بین همان شیعیان تا به امروز اتفاق افتاده است و همچنان نیز ادامه دارد.  

وی با ذکر نمونه هایی از فرقه سازی در زمان اهل بیت(ع) خاطر نشان کرد: در واقعه کربلا افرادی اقدام به شهادت امام حسین(ع) کردند که ادعای پیروی از پیامبر اکرم(ص) را داشتند. بعد از امام حسین(ع) هم عده ای آمدند و از محمد ابن حنفیه فرزند امام علی(ع) به عنوان مهدی موعود پیروی کردند. همچنین در زمان امام ششم نیز عده ای به سراغ اسماعیل رفتند و او را امام می دانستند که امروزه هم برخی از آنان وجود دارند. 

آیت الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: امام صادق (ع) نیز بارها اعلام کردند که اسماعیل مرده است و حتی جنازه او را نشان دادند اما باز عده ای پس از ایشان گفتند که اسماعیل زنده است و او امام آنها است. ایشان نیز درباره افرادی که به ایجاد انحراف در دین می پردازند فرمودند: «گاهی برخی برای دنیا دنیا را ترک می کنند. نباید فریب اینان را خورد و از دیدن گریه های آنان حتی تعجب کرد».

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به نقش حب جاه و هوای نفس به عنوان عوامل اصلی ایجاد فرقه افزود: امام معصوم در این رابطه می فرمایند که آخرین چیزی که از قلب صدیقین خارج می شود حب جاه است. وقتی اوضاع درباره صدیقین اینگونه است، تکلیف ما نیز مشخص است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین نباید فریب ادعاهای برخی افراد مبنی بر دیدار با امام زمان(عج) را خورد. چرا که بسیاری از آنانی که محضر ایشان شرف یاب شدند خود به هیچ عنوان این مساله را مطرح نمی کردند. آنان در ابتدای دیدار اصلا امام را نمی شناختند و بعدا متوجه شدند که ایشان حضرت ولی عصر(عج) بوده اند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات