۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۵۶۵۷۱۹
آیت الله مکارم شیرازی:

انسان باید از سرنوشت ظالمان و مستکبران عبرت بگیرد

حضرت آ‌یت الله مکارم با بیان این که تاریخ به تمام معنا آموزنده بوده و واعظ است، بر ضرورت عبرت گرفتن انسان از سرنوشت ظالمان و مستکبران تأکید کرد.
آیت الله مکارم شیرازی

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در ششمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان این که با بیان این که شیطان و لشکر آن در مسیر زندگی انسان کمینگاه هایی دارد، گفت: همچنین ممکن است که هوای نفس انسان را از جاده اصلی منحرف کند، به همین دلیل خدایی که سعادت انسان را می خواهد راه را نشان داده و واعظان و ناظرانی قرار داده تا انسان منحرف نشود البته اگر به حرف آن ها عمل شود.

وی با استناد به آیات قرآن، تاریخ بشر را از واعظان انسان دانست و افزود: قرآن مجید در اواخر سوره یوسف می فرماید در داستان های پیشینیان عبرتی برای صاحبان فکر و اندیشه وجود دارد، در سوره بقره آیه 65 بعد از این که مجازات گروهی از بنی اسرائیل را بیان می کند، می فرماید سرنوشت دردناکی که بنی اسرائیل بر اساس ظلم و ستم و انحراف از فرمان الهی پیدا کردند موعظه ای برای متقین است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که فکر باید آمیخته با تقوا باشد تا انسان بتواند از پند واعظان استفاده کند، اظهار داشت: اگر به تاریخ نگاه کنیم می توانیم درس های بسیاری بگیریم چرا که سرنوشت فرعون ها، نمرودها، قارون ها و دیگر افراد را برای آیندگان به خوبی بیان می کند.

وی ادامه داد: قارون مرد ثروتمند، مغرور و از خود راضی بود که نمایش ثروت داد و آن را به رخ دیگران کشید، عده ای هم آرزو کردند که مانند قارون ثروت داشتند، بعد از آن قارون و ثروت هایش در زمین فرور رفتند و کسانی که دیروز آرزوی زندگی او را داشتند خدا را شکر کردند که چنین سرنوشتی نداشتند، انسان با خواندن این مسائل در تاریخ نباید عبرت بگیرد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در زمان خود سه ظالم را دیدیم که به چه سرنوشت هایی دچار شدند، ابراز داشت: بسیاری از بحث های قرآن تاریخ اقوام پیشین است، برخی می گویند که این همه تاریخ برای چیست که باید گفت تاریخ آینه ای برای تمام مسائل زندگی بشر است که عوامل شکست، پیروزی، نتیجه اختلاف، حسادت، غرور و تکبر، استبداد و دیگر مسائل را بیان می کند.

وی عنوان کرد: تاریخ به تمام معنا آموزنده بوده و واعظ است، ما به چشم خود دیدیم که رضا خان به چه سرنوشتی دچار شد، زمانی او را اعلا حضرت، قدر قدرت و قوی شوکت خطاب می کردند و اگر تعبیرات دیگری به کار برده می شد ابراز ناراحتی می کرد اما انگلیسی ها همین فرد را  خیلی ساده و آسان به جزیره موریس در محله ای دور بردند و در نهایت تنهایی و ذلت درگذشت، گفته می شود گاهی از تعابیری که قبلا برای او استفاده می شده که برای خود به کار می برد و می گفت زمانی در چه جایگاهی قرار داشتم، آیا این عبرت نیست؟

این مرجع تقلید با اشاره به سرنوشت صدام خاطرنشان کرد: زمانی صدام استبداد عجیبی به راه انداخت و علما و مردم بسیاری را به شهادت رساند و به بسیاری ظلمها کرد، حتی به حرم های مقدس اهل بیت(ع) حمله کرد اما در آخر او را در گودالی که با چهره وحشتناک پنهان شده بود پیدا و بعد از محاکمه اعدام کردند.

وی اضافه کرد: فرد دیگر قذافی بود که نمایش قدرت و ثروت می داد اما او را در نهایت در کانالی پیدا کرده و نابود کردند، آیا در تاریخ گذشته و معاصر درس عبرت وجود ندارد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با روایت جریانی تاریخی از برخورد امام هادی(ع) با متوکل تأکید کرد: باید اهل مطالعه تاریخ باشیم و بیداری لازم را پیدا کنیم./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات