۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۵۶۵۷۱۶
آیت‌الله سبحانی:

میل به عدالت و عقلانیت در انسان نهادینه شده است

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که در انسان میل عدالت و عقلانیت نهادینه شده است، گفت: عقل میل انسان را به ستم و جهل کاهش داده و او را برای عمل به عدالت و عقلانیت رهنمون می‌سازد.
ضبط برنامه های تلویزیونی حضرت آیت الله سبحانی ویژه ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امشب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان این که هر موجودی دارای ارزشی است، اظهار داشت: از دیدگاه قرآن کریم، انسان ارزش بسیار زیادی دارد.  

وی با اشاره به این که ارزش به معنای قیمت است، ابراز داشت: جمادات، نباتات، حیوانات و انسانها درجاتی از موجودات جهان به شمار میآیند و هر یک نسبت به جایگاهی که دارند، ارزشمند هستند.

حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: جمادات و نباتات فاقد اختیار هستند و به مقدار کمی شعور دارند تا خداوند متعال را تسبیح کنند. حیوانات نیز علاوه بر شعور، تا حدی دارای اراده نیز هستند اما عقل و اختیار بشر بسیار فراتر از سایر موجودات جهان است.

وی با بیان این که بشر بالاترین هستی عالم امکان به شمار میآید، عنوان کرد: عقل، خرد و اختیار از خصوصیاتی است که انسان را از سایر موجودات متمایز میسازد، چرا که انسان با عقل و اختیار خود میتواند اشیا و افعال را محاسبه کرده و بهترین را برگزیند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم  عنوان کرد: قرآن کریم در آیه 72 سوره مبارکه احزاب میفرماید که امانتی به آسمانها، زمین و کوهها عرضه شد ولی از آنجایی که قابلیت دریافت آن را نداشتند انسان آن امانت را پذیرفت.

وی با طرح سوالی مبنی بر این که چه امانتی در اختیار انسان قرار داده شده است، گفت: مفسران قرآن کریم تفاسیر مختلفی نسبت به آن امانت دارند، اما آنچه مسلم است، این است که مراد از امانت عمل صالح، اعتقاد صحیح و خداشناسی و معاد شناسی صحیح است.

حضرت آیت‌الله سبحانی اظهار داشت: گاهی سوال میشود که اگر واقعاً انسان میتواند بار چنین امانتی را بکشد، بنابراین چرا خداوند متعال در آخر آیه مذکور با آوردن عبارت «إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا»، انسان را ستمگر و نادان معرفی میکند؟

وی با بیان این که در انسان میل عدالت و عقلانیت نهادینه شده است، ابراز داشت: عقل میل انسان را به ستم و جهل کاهش داده و او را برای عمل به عدالت و عقلانیت رهنمون میسازد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم تصریح می فرماید که تمام مخلوقات زمین و آسمان را برای بشر آفریده است. آیا موجودی در جهان وجود دارد که پروردگار متعال چنین ارزشی برای او قائل شده باشد؟

وی با قرائت آیه «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ»، عنوان کرد: بیتردید بشر در برابر ارزش، منزلت و مقامی که خالق جهان هستی به او بخشیده است، مسؤولیتهایی دارد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که انسان باید شکرگزار نعمتهایی باشد که خداوند متعال در اختیارش قرار داده است، گفت: شکرگزاری انسان از خداوند بدین گونه است که خداشناس باشد، به اوامل الهی عمل کند، راه نیک را انتخاب کرده و راه بدی را به روی خود ببندد./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات