۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۶۵۶۶۶
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم:

پذیرش ولایت کفار از مهم‌ترین علل جهنمی شدن است

مدیر پژوهشگاه فقه نظام با بیان این که خداوند در آیه ۸۰ سوره مائده به عده‌ای اشاره دارد که تحت ولایت کفارند، گفت: قرآن کریم این عده را مورد خشم الهی عنوان کرده و بالاترین مرتبه پذیرش ولایت کفار را تعیین خط‌مشی و قانون زندگی امت اسلام از سوی آن‌ها می‌داند.
حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری

دبه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی امروز در آیین ترتیل خوانی قرآن کریم در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) در ادامه بیان نکات تفسیری سور نساء به آیه 150 سوره نساء اشاره کرد و گفت: این آیه یکی از عوامل جهنمی شدن را برخورد گزینشی با دستورات خداوند متعال می‌داند.

وی افزود: خداوند متعال در این آیه راجع به کسانی صحبت می‌کند که به‌حکم میانه‌روی می‌خواهند میان پیامبران تبعیض قائل شوند و بیان می‌کنند که ما نه مثل مسلمانان به‌تمامی انبیای الهی اعتقاد داشته و نه مانند کافران تمامی انبیای الهی را رد می‌کنیم بلکه بعضی از پیامبران الهی را می‌پذیریم و بعضی دیگر را مورد پذیرش قرار نمی‌دهیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: قرآن کریم این شیوه گزینش انبیای الهی را کفر حقیقی می‌داند و می‌فرماید مسلمان به تمام پیامبران و به تمام تعالیم انبیای الهی ایمان‌ دارند و تنها یهودیان هستند که با پیامبران چنین رویه‌ای داشتند و در مقابل انبیای الهی و پیامبر (ص) با این جمله که «این حرف شماست یا حرف خداوند است» ایستادگی کردند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: در جامعه اسلامی نیز این افراد حضور داشتند و زمانی که آیه ولایت نازل شد و مسئله بیعت با امام علی (ع) مطرح شد این عده نزد رسول خدا (ص) رفتند و از ایشان پرسیدند «که این حرف شماست یا حرف خداوند است».

وی افزود: این رویه، رویه منافقان است و مسلمان و مؤمنان واقعی به تمام رهنمودها و احادیث رسول خدا (ص) پایبند هستند و نسبت به دستورات رسول خدا(ص) رویکرد گزینشی ندارند.

وی با اشاره به آیه 172 سوره نساء تصریح کرد: نتیجه سرپیچی از فرمان خدا جهنمی شدن است؛ خداوند در این آیه می‌فرماید حضرت مسیح از اینکه بنده خدا باشد و خدا را عبادت کند تکبر نورزید.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: این آیه در مقابل مسیحیانی نازل شد که معتقد به مقام خدایی برای حضرت عیسی (ع) بودند و خداوند با این آیه به آن‌ها فهماند که حضرت عیسی (ع) باوجود مقام نبوت، بنده‌ای از بندگان خداوند است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم در این زمینه به ماجرایی از امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: امام رضا (ع) برای اینکه در مقابل بزرگ مسیحیان او را متوجه این نکته کرده که حضرت عیسی (ع) تنها نبی خداوند است و مقام خدایی ندارد به بزرگ مسیحیان فرمود که حضرت عیسی (ع) اصلاً اهل عبادت نبوده است که بزرگ مسیحیان از این نکته آزرده‌خاطر شد و به حضرت فرمود که مسیح از عابدترین مردم بوده است که امام رضا (ع) از او پرسیدند حضرت عیسی (ع) چه کسی را عبادت می‌کرده است که بزرگ مسیحان پاسخ داد خدا و امام رضا به‌این‌ترتیب به بزرگ مسیحیان فهماند که مقام خدایی برای حضرت عیسی (ع) ساخته‌وپرداخته ذهن مسیحیان است و این را نوعی اعتراف به بنده بودن حضرت عیسی (ع) عنوان کردند.

وی افزود: کسانی که از عبادت خدا تکبر می‌ورزند در قیامت محشور شده و وارد جهنم خواهند شد و طبق احادیث و نص قرآن ستایش و کبریا مخصوص خداوند است و بندگان در این زمینه حق منازعه با خداوند را ندارند.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند هیچ‌کس در نزد خدا منفورتر از کسی نیست که از عبادت خدا استکبار ورزیده و دعا نمی‌کند و از خداوند استجابت حوائج خود را نمی‌خواهند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم بهشت را پاداش حمایت از رهبران الهی دانست و تصریح کرد: در آیه 12 سوره مائده خداوند می‌فرماید ما برای بنی‌اسرائیل 12 رهبر قراردادیم که اگر از آن‌ها حمایت کنید و اطاعت کنید گناهانتان آمرزیده شده و وارد بهشت می‌شویدکه این آیه نشان می‌دهد بهشت پاداش حمایت از رهبران الهی است.

وی افزود: همچنین در سوره صف حضرت عیسی (ع) به حواریون خود می‌فرماید که ما را در دین خداوند یاری کنید.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: سیدالشهدا به عبیدالله حر جعفی فرمود ای عبیدالله تو گناهان زیادی داری و اگر می‌خواهی گناهانت محو شود پسر پیغمبر خدا را حمایت و یاری کند تا گناهان تو آمرزیده شود که عبیدالله این خواسته حضرت را نپذیرفت.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود: هر مسلمانی تحت حمایت امام جائر باشد او را عذاب خواهند کرد هرچند اعمالش صالح باشد و هر کس از امام عادل حمایت کند خداوند گناهان و اشتباه شان را محو خواهد کرد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌فرمایند این نظام بدون حمایت مردم پشتیبانی ندارد و ما مسئولان بدون مردم هیچ‌چیزی نیستم و این نظام مردمی‌ترین نظام دنیا است و مردم ایران زیر پرچم امیرالمؤمنین تحت حمایت امام معصوم هستند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: قبولی اعمال منوط به تقوا است و خداوند متعال در آیه 27 سوره مائده داستان دو پسر حضرت آدم (ع) را بیان می‌کند که برای خداوند قربانی کردند و قربانی یکی پذیرفته شد و قربانی دیگری پذیرفته نشد و علت این موضوع تقوا یک برادر و بی‌تقوایی دیگری بود که دیگری پذیرفته نشد و زمانی که قابیل تصمیم به قاتل هابیل گرفت، هابیل به او فرمودقبول اعمال منوط باتقوا است و اگر اعمال انسان باتقوا همراه باشد خداوند اندک آن را می‌پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: امام صادق (ع) در این مورد در حدیثی می‌فرمایند اگر انسان اعمالش کم باشد ولی با تقوا باشد بهتر از اعمالی زیادی است که بدون تقوا باشد که از حضرت پرسیدند چگونه که امام صادق (ع) فرمودند عمل بی‌تقوا به‌مانند رفتار آدمی است که به همسایگان خود محبت می‌کند اما همین‌که مجلس گناه برپا شد به‌راحتی گناه می‌کند ولی انسان متقی ممکن است وسع زیادی نداشته باشد تا به همگان کمک کند ولی در مقابل گناه مقاومت کرده و تن خود را به حرام آلوده نمی‌کند.

 وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه 80 سوره مائده به عده‌ای اشاره دارد که تحت ولایت کفار و قرآن کریم می‌فرماید که این عده مورد خشم الهی بوده و در آتش جهنم گرفتار هستند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: ولایت کفار مراتبی دارد که بالاترین مرتبه پذیرش ولایت امام کافر و جائر این است که امام جائر و کفار خط‌ مشی و قانون زندگی مسلمانان را تعیین کنند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات