۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۶۵۶۶۳
حجت الاسلام بهداروند تشریح کرد؛

از دیپلماسی تقلیدی تا "دیپلماسی ایرانی اسلامی"

عضو پژوهشکده دفاع مقدس به تشریح ساختار دیپلماسی غربی و دیپلماسی دینی پرداخت و گفت: دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران در تمام دولت‌ها یک دیپلماسی تقلیدی و رونویسی از دست دولت‌های جهانی بوده است.
حجت الاسلام بهداروند

حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند، عضو پژوهشکده دفاع مقدس و استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبیین تفاوت‌های دیپلماسی دینی و دیپلماسی سکولار اظهار داشت: بنای دیپلماسی موجود بر دوگانگی سخن و عمل است، به این معنی که سخنی گفته می‌شود، درحالی که هیچ‌گونه اعتقادی نسبت به آن وجود ندارد، چراکه محور در مذاکرات و دیپلماسی رسیدن به دنیای بهتر و لذیذتر است.

ساختار دیپلماسی غربی و دیپلماسی دینی

عضو پژوهشکده دفاع مقدس به تشریح ساختار دیپلماسی غربی پرداخت و بیان کرد: اساس ابرقدرت‌ها این است که دنیا را بین خود تقسیم کرده و تعدادی از کشورها را تحت سیطره خود داشته باشند، از این رو مطلبی در مذاکرات گفته می‌شود که اعتقادی به آن وجود ندارد و بر اساس مهندسی پشت پرده در اتاق فکر خود این کار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در دیپلماسی غربی تقسیم کار صورت می‌شود و هر کدام از کشورهای ابرقدرت نقش خاصی بر عهده می‌گیرند تا بتوانند با سیاست‌های خود به اهداف مشخصی برسند.

حجت الاسلام بهداروند با بیان این‌که تفاوت فاحشی بین دیپلماسی دینی و دیپلماسی سکولار یا لاییک که امروزه در دنیا مرسوم است، وجود دارد، گفت: مبنای دیپلماسی مذهبی نقطه مقابل دیپلماسی غربی است و مبنای آن صداقت در گفتار و رفتار است، چراکه در آموزه‌های دینی هرگز اجازه تخلف از صداقت در رفتار و گفتار داده نمی‌شود.

دیپلماسی ایران، رونویسی از غرب

وی با اشاره به عدم پیروی دیپلماسی ایران از آموزه‌های دینی تصریح کرد: دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران در تمام دولت‌ها یک دیپلماسی تقلیدی و رونویسی از دست دولت‌های جهانی بوده است؛ از این رو جمله رهبر معظم انقلاب که فرمودند « من دیپلمات نیستم، من انقلابی ام» ناظر به دیپلماسی حاکم است نه دیپلماسی دینی، یعنی ایشان کسی نیستند که سخنی بدون اعتقاد به آن بگویند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: به هیچ سخن و رفتار دشمنان نباید اعتماد کرد، چراکه اعتماد به غرب نتیجه‌ای جز خیانت آنها را نخواهد داشت، به همین خاطر از روز اول نباید همه خواسته‌های دشمنان و کشورهای طرف مذاکره بدون گرفتن تعهد قطعی عملیاتی می‌شد، زیرا گرفتن تعهد از لوازم عقلی مذاکره با دشمن است، به‌طوری که قدم به قدم کارها انجام شود، نه این‌که هزار قدم توسط ایران برداشته شود و از سوی دشمن قدمی برداشته نشود.

وی با بیان این‌که میزان تعهد‌های انجام شده غرب در برابر مقدار انجام شده تعهدات ایران ناچیز است، گفت: فارغ از اندیشه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، اصولا در رابطه با دشمنان باید بنای کار را بر عدم اعتماد گذاشت.

تضمین قطعی، مانع خیانت دشمنان

حجت الاسلام بهداروند درباره روش گرفتن تضمین قطعی بیان کرد: در هر مذاکره‌ای بایستی تضمین محکمی از دشمنان گرفته شود، به صورتی که اگر بدعهدی از طرف مقابل صورت گرفت، بدون انجام عملی بتوان معاهده را برهم زد، نه مانند زمان حال که آمریکا از برجام خارج شده است و برخی مسئولان دولتی می‌گویند اتفاقی نیافتاده است.

وی ادامه داد: چگونه اتفاقی نیافتاده، درحالی که قیمت دلار افزایش نجومی داشته و به دنبال آن معیشت و اعتقادات جامعه در خطر انحراف قرار گرفته است که حاصل همین اعتماد بی‌جا به غرب بوده است، اساسا امکان ندارد بین کفر و ایمان سازش مسالمت آمیز حاصل شود و آمریکا با ایران دست دوستی داده و خیانت نکند؛ چراکه دشمنان با بنیان‌های انقلاب اسلامی مشکل دارند و اگر با جمهوری اسلامی یکی شوند، به این معنی است که با مبانی نظام اسلامی کنار آمده‌اند و این از امور محال است.

عمل به توصیه‌های رهبر انقلاب، راه مقابله با توطئه‌های دشمنان

عضو پژوهشکده دفاع مقدس با بیان این‌که عمل به توصیه‌ها و شاخصه‌های رهبر معظم انقلاب که بر مبنای آموزه‌های دینی است، بهترین روش برای مقابله با توطئه‌های دشمنان است، گفت: اروپایی‌ها بسیار خطرناک‌ هستند و نباید به خنده‌های آنها و تعاریف‌ آنها از خود اعتماد کرد، چراکه یکبار از آنها رودست خورده‌ و این‌بار بایستی تضمین محکم و قطعی از آنها گرفته شود.

وی با تأکید بر این‌که تضمین در مذاکرات بایستی قطعی باشد، بیان کرد: تضمین اعتباری فایده‌ای ندارد، مذاکرات کنونی با اروپا، نقطه فینال است و در زمانی محدود باید خاتمه یابد، یا این‌که پای کار آمده و تضمین قطعی می‌دهند و بحث بانک‌ها، فروش نفت، واردات و صادرات و... باید به صورت قطعی حل شود، یا این‌که مذاکره تمام شود.

حجت الاسلام بهداروند در پایان تأکید کرد: باید توجه داشت که آمریکایی‌ها به دنبال احیای امپراطوری خود هستند، قضیه کره شمالی یک آزمون برای مقابله با جمهوری اسلامی و یک سناریوی از پیش تعیین شده است و می‌خواهند با این عمل یک جنگ روانی بین مردم و فشاری بر مسئولان ایران راه انداخته تا بتوانند به اهداف خود برسند، این مهندسی دشمن است و باید مراقب زوایای پنهان آن بود./876/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات