۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۶۵۶۳۶
آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن:

مشرکان هیچگاه پای عهد خود با مسلمانان نمی ایستند

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که در هر عهدی باید میان دو طرف مشترکاتی وجود داشته باشد، تأکید کرد که مشرکان هیچگاه پای عهد خود با مسلمانان نمی ایستند چراکه نقطه اشتراکی با مسلمانان ندارند.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر از مزاجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیه ششم سوره توبه اظهار داشت: در این آیه مشرکان از پیامبر گرامی اسلام(ص) در خواست کردند که در مورد اسلام تحقیق کنند و بعد به اسلام گرایش پیدا کنند.

وی عنوان کرد: خداوند دراین آیه به پیامبر دستور می‌ دهد که به این افراد نیز مهلت داده شود و در امان بمانند تا اسلام را با تفکر انتخاب کنند؛ این مسأله نشان می‌ دهد اسلام دینی است که بر آزادی و منطق استوار است و اسلام آوردن با سلطه شمشیر و زور را نمی پسندد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به سخن علامه طباطبایی در المیزان خاطرنشان کرد: «این آیه غایت اصول فضیلت و حفظ کرامت انسانی است و نشر رحمت و رأفت الهی را نشان می‌ دهد»؛ دلیل دیگری که این سخن را تأیید می‌ کند این است که عبارت «احدٌ» به صورت نکره آمده که افاده عموم می‌ کند یعنی به همه افراد فرصت تفکر می‌ دهد.

وی افزود: امروز نیز این مسأله ضرورت دارد اگر بخواهیم مردم دیگر بلاد را به اسلام دعوت کنیم باید با منطق این کار را انجام بدهیم تا اسلام و دین در قلب و جان آنها رسوخ کند چراکه ایمان جوارحی ارزش چندانی ندارد و شاید دوامی هم نداشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: در ادامه به آیه هفتم سوره توبه می‌ رسیم که در این آیه به نوعی استفهام انکاری در مورد عهد و پیمان با مشرکان مطرح شده است، به این صورت که چگونه مشرکان با خدا و پیامبرش عهد بسته اند؟

وی با تأکید بر این که مشرکان هیچگاه پای عهد خود با مسلمانان نمی ایستند، گفت: عهد و پیمان حقیقی زمانی ممکن است که بین دو طرف در برخی امور مشترکاتی وجود داشته باشد در حالی که بین مسلمانان و مشرکان هیچ نقطه مشترکی وجود ندارد.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: چگونه مسلمان با مشرک پیمان داشته باشد در حالی که مشرکان چندین خدا و مسلمانان به یک خدا اعتقاد دارند، از این رو می‌ بینیم که مشرکان با یک دست پیمان می‌ بندند و با دست دیگر پیمان خود را می‌ شکنند.

وی بیان داشت: نکته دیگری که در آیه وجود دارد و باید به آن اشاره کنیم این است که خداوند دستور می‌ دهد مشرکانی که با مسلمانان در مسجد الحرام پیمان بسته اند قابل اعتماد تر هستند که این مشرکان دو قبیله بودند، البته منظور از مسجد الحرام خود مسجد نیست بلکه منظور نزدیکی مسجد است چراکه آن پیمان در حدیبیه واقع شد./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات