۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۶۵۶۲۷
بروجردی:

بیانیه اعتبار ندارد؛ اقدامات عملی اروپا مهم است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اقدامات عملی برای ما مهم است و این تضمینی است که ما باید در مذاکرات از اروپایی‌ها بگیریم.
بروجردی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علاءالدین بروجرودی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه، اول‌خرداد) پارلمان در حاشیه نشست علنی مجلس، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر کمیسیون می‌خواست لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم را رد کند، راحت‌ترین کار بود. اما چون این لایحه بسیار مهم بود و با منافع ملی گره خورده، نباید با یک کلمه پاسخ هیئت‌رییسه داده شود، البته صبحت‌های آقای لاریجانی را قبول دارم که گفته بود زمان زیادی برای بررسی این لایحه سپری شده است؛ بنده دلیل این موضوع را به وی توضیح دادم که قابل بیان به صورت علنی نیست، اما روز یکشنبه این لایحه را در دستور کار کمیسیون قرار می‌دهیم و از ارگان‌های ذی‌ربط نیز برای بررسی دعوت می‌کنیم.

وی، درباره مهم‌ترین ایراد کمیسیون متبوعش به لایحه مذکور، گفت: آنچه که درباره متن FATF مهم است، منافع ملی ماست که در این زمینه، عملاً اسکلت‌بندی و چارچوب این طرح و طرح چهار‌گانه‌ای در نشست غیرعلنی مجلس مطرح شد، مانند مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پشتوانه‌ای که آنها در این مورد دارند.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: کاری که خود آنها انجام می‌دهند، همین است، داعش و سازمان‌های تروریستی که آمریکا به‌وجود آورده، چگونه تأمین مالی می‌کنند؟ آنها در حقیقت از همه روش‌های مختلف استفاده کرده در حالی که ما تفکیک جدی برای تروریست قائل هستیم؛ بین گروه‌های جهادی، حماس، حزب‌اللّه و جهاد اسلامی فلسطین که به هیچ عنوان قابل مقایسه با گروه‌های تروریستی نیستند.

بروجردی تأکید کرد: باید بحثی که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند را به گونه‌ای مدیریت کنیم که منافع جهان اسلام حفظ شود، در هر صورت خروجی کمیسیون امنیت ملی درباره FATF نکاتی با عنوان تحفظ باید در آن قید شود.

وی با اشاره به نگاهش به مذاکرات با اروپا درباره برجام، تصریح کرد: صحبت‌های مقام معظم رهبری به حق است، در عین حال تصمیم‌گیری مجموعه شورای‌عالی امنیت ملی این بود، زیرا اتمام حجت با اروپایی‌ها مهم است.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در ابتدای راه در مذاکرات که به برجام رسیدیم، آن زمان در مقابل ما یک جبهه متحد از تمام کشورها وجود داشت که اکنون این جبهه کاملاً شکسته و آمریکایی‌ها با چینی‌ها و حتی یاران نزدیک‌شان در خاور دور مانند ژاپن و کره جنوبی در حال جنگ اقتصادی هستند.

بروجردی یادآور شد: به هیچ وجه آن اتحاد سابق علیه جمهوری اسلامی ایران شکل نخواهد گرفت. ما باید بسیار هوشمندانه این کار را انجام دهیم و این بار باید با اروپایی‌ها اتمام حجت کرد. آنها در یک آزمون مهم تاریخی قرار دارند و قرار نیست در تاریخ آینده جهان برای همیشه کشوری مانند آمریکا با سیاست‌های مستکبرانه و زورگویانه حاکم همه کشورها شود. اروپا باید نشان دهد که توانمندی حفظ منافع ملی خودش را دارد.

وی تأکید کرد: آمریکا به لحاظ اینکه رابطه اقتصادی و رسمی با ما ندارد، علاقه ندارند که دیگران از این منفعت متقابل یعنی کار اقتصادی با جمهوری اسلامی سود ببرند و خواهان بر هم زدن بازی هستند؛ لذا مقاومت بسیار مهم است و ما هم در حال آزمودن آنها هستیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به بیانیه موگرینی درباره حفظ برجام از سوی اروپایی‌ها، تصریح کرد: نه فقط بیانیه دیگر برای ما اعتبار ندارد، بلکه سند را هم وقتی آمریکا در برجام این‌گونه عمل کرد، فاقد اعتبار می‌دانیم، اعتبار صوری دارد. اقدامات عملی برای ما مهم است و این تضمینی است که ما باید بگیریم، اقدام عملی اگر نباشد، یکصد سند هم بدهند چه ارزشی دارد؟/۸۵۶/پ۲۰۴/ق

ارسال نظرات