۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۵۶۵۵۹۹

حجت الاسلام و المسلمین حسنی، مجاهد نستوه آذربایجان+تصویر

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی پس از عمری مجاهدت و مبارزات سیاسی و انقلابی شب گذشته بر اثر ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت.
حسنی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی شب گذشته پس از عمری مجاهدت سیاسی و انقلابی به دیار باقی شتافت.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی در اواخر تیرماه سال 1306 در روستای "بزرگ‌آباد" واقع در 30کیلومتری شرق ارومیه دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات اولیه علوم حوزوی را در ارومیه فرا گرفت و بعدها در سال 1330 برای ادامه تحصیل به شهر قم هجرت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی در زمان تحصیل در قم در محضر اساتیدی همچون سید ابوالفضل زرندی، شیخ محمد مفتح، رضا صدر، علامه طباطبایی، محقق داماد و امام خمینی(ره) تلمذ کرد.

مجاهد نستوه آذربایجان از نخستین مبارزان قبل از انقلاب علیه رژیم پهلوی است.

بر اساس اسناد و مدارک ساواک وی در دوران قبل از انقلاب تنها روحانی مسلح کشور در مسیر مبارزه با رژیم پهلوی معرفی می‌شود.

آن فقید در راه اعتلای دین مبین اسلام در منطقه در سالهای قبل از انقلاب از هیچ مجاهدتی دریغ نکرده و پس از پیروزی انقلاب نیز در سنگر نماز جمعه و نمایندگی ولی فقیه 34 سال حضور داشته و پیوسته دشمنان انقلاب و منافقین را مأیوس کرده است.

وی یکی از روحانیون مبارز و سرشناس آذربایجان است به‌طوری‌که انقلاب اسلامی در این خطه بدون نام و یاد او معنا و مفهوم نخواهد داشت.

او در زمان اشغال آذربایجان توسط ایادی حزب دمکرات و توده به جنگ با آنان برخاست.

وی در ایام رژیم ستم‌شاهی پهلوی با مزدوران شاه و ساواک درگیر شد و با وجود تحمل زندان، شکنجه، اهانت، تحقیر، توبیخ و تمسخر قدمی به عقب ننشست و محکم و استوار با امام خمینی (ره) و آرمان‌های او هم گام و هم نوا شد.

حسنی از اوایل دهه 40 شمسی نماز جمعه را در زادگاه خود اقامه کرد و در پوشش این مراسم عبادی، مبارزات سیاسی و انقلابی خود را سازماندهی و عمق بیشتری بخشید.

دوم بهمن 57 قیام مسلحانه مردم ارومیه به‌فرماندهی حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی مبارز نستوه آذربایجان با محوریت مسجد اعظم این شهر در مقابل رژیم ستمشاهی پهلوی اتفاق افتاد.

در این قیام که تنها قیام مسلحانه مردمی علیه خاندان شاهنشاهی بود نظامیان طاغوت با گسیل کردن تانک‌ها و نفربرهای خود در خیابانهای ارومیه به‌روی انقلابیون آتش گشوده تعدادی از آنان را شهید و زخمی کردند.

در این قیام مسلحانه عناصر وابسته به رژیم پهلوی با گلوله‌های توپ، مجاهدین تحت امر حجت الاسلام والمسلمین حسنی را که در پشت‌بام مسجد اعظم ارومیه سنگر گرفته بودند نشانه رفتند که طی آن چند گلوله توپ به گنبد این مسجد اصابت کرد و آن را ویران ساخت.

وی پس از پیروزی انقلاب، آذربایجان غربی و کردستان را که مورد تاخت‌وتاز گروه‌هایی چون احزاب دمکرات، کومله و خلق مسلمان قرار گرفته بود، از دست اندازی و تفرقه نجات داد.

امام‌جمعه سابق ارومیه با بسیج مردم بر ضد تجزیه‌طلبان، یک تنه در برابر همه آنان ایستاد و به همین سبب مورد حقد و کینه دشمنان قرار گرفت و چندین بار ترور شد اما از همه آنها جان سالم به در برد.

در اوایل دهه 80 خناسان که از غلبه بر وی ناامید شده بودند، در یک اقدام هماهنگ از طریق روزنامه‌های زنجیره‌ای و شبکه‌های ماهواره‌ای معاند به ترور شخصیت وی پرداختند تا جایی که در فضای مجازی یک سایت ویژه به این امر اختصاص دادند.

جنگ‌های مسلحانه با اشرار و ضدانقلاب

یکی از فتنه‌های مهم روزهای آخر دوران ستم‌شاهی غائله خطرناک چماق داران در سطح کشور بود که همزمان با تزلزل نیروهای ارتش و ژاندارمری صورت می‌گرفت و در ارومیه هم با میدان‌داری 2 آخوند سلطنت‌طلب توانسته بود جایگاهی برای خود باز کنند که در سایه مبارزات حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی در این منطقه، خاتمه یافت.

یکی دیگر از تهاجمات صورت گرفته در آن زمان، توسط اشرار و قبایل مختلف به ارومیه، حمله مسلحانه یکی از اربابان منطقه به این شهر بود که تدبیر حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی در این غائله مانع از کشتار و خونریزی شد.

پس از ختم این غائله، حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی در مبارزه با چپاولگران حزب دمکرات، بازپس‌گیری پادگان‌های لب مرزی اشغال‌شده توسط معاندین، مبارزه در جبهه پیرانشهر و نقده و پاک‌سازی منطقه سردشت نیز پیروزمندانه عمل کرد و موفق شد در این شهرها کمیته‌های انقلاب اسلامی را سازماندهی نماید.

مقاومت در برابر تجاوز هوایی عراق

ارومیه| حجت الاسلام حسنی؛ از مبارزات چریکی تا فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی

در کتاب خاطرات حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی آمده است که در اواخر شهریورماه سال 59 همزمان با دورانی که وی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بود هواپیماهای صدام برای اولین بار به فضای شهر تهران تجاوز کردند و در آسمان این شهر و نزدیکی‌های مجلس ویراژ دادند، در این هنگام حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی بدون اینکه با مسئولان ساختمان هماهنگ کند خود را به پشت‌بام مجلس رسانده و با مسلسلی که در آنجا مستقر بود به دفاع از حریم شهر تهران نیز می‌پردازد.

حسنی و معیشت

حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی همواره خود را یک کشاورز دانسته و در طول سالیان متمادی از طریق کشاورزی امرار معاش کرده است.

نماینده سابق ولی‌فقیه در آذربایجان غربی، هیچ‌گاه سمت دولتی نداشته چون معتقد بود که روحانیت نباید به درآمد دولتی متکی باشد چراکه در آن صورت نمی‌تواند آزادانه سخن خویش را بگوید.

او در تمام سال‌های پس از انقلاب، همچنان به کشاورزی در "بزرگ‌آباد" ادامه داده و در کنار آن اقداماتی عمرانی و فرهنگی متعددی نیز برای استان آذربایجان غربی انجام داده است که از آن جمله بنای مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در این شهر یا ساخت مساجد و مدارس فراوان در روستاها است./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات