۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۶
کد خبر: ۵۶۵۵۹۱
آیت الله مصباح یزدی:

برخی هنوز باور ندارند که باید در برابر آمریکا مقاومت کرد | تسلیم شدن در برابر دشمن مشکلی را حل نمی کند

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که برخی هنوز باور ندارند که می توان در برابر آمریکا ایستاد، گفت:تسلیم شدن در برابر دشمن سبب حل مشکلات اقتصادی و فقر نمی شود.
آیت الله مصباح یزدی علامه مصباح یزدی آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) دوشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که کارهای خوب و بد و نیت آن ها دارای مراتب است، گفت: انبیا و ائمه معصومین(ع) و در زمان ما در مرتبه ای حضرت امام، امتی را از بلا، ذلت و پستی نجات دادند.

وی افزود: برخی عبادت می کنند که از جهنم دور شده و به جایگاه بهشتی برسند اما گاهی کار به جایی می رسد که عبادت انسان برای دوست داشتن و حب الهی است یعنی کسی که در آغوش محبوب و معشوق قرار دارد به بهشت و جهنم فکر نمی کند که برخی از آن به عنوان مقام فنا نام می برند  و رسیدن به حقیقت این موضوع به راحتی قابل درک نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که به حسب مراتب نیت افعال دارای ارزش های متفاوت می شوند، اظهار داشت: گاهی انسان کاری انجام می دهد که حسن فعلی دارد اما نیت این است که مردم را فریب داده و بر آن ها مسلط شود یعنی مثلا در انتخابات رأی بیاورد و بعد هرکاری خواست انجام دهد.

وی ادامه داد: حتی حاضر هستند که ثروت خود را میلیاردها خرج کنند تا در انتخابات پیروز شوند، گاهی می شود که نیت انسان رسیدن به پست و مقام است تا مسیر حق را تغییر دهد، داعشی ها و سردمداران استکبار این گونه هستند که برای عناد با اسلام و جمهوری اسلامی همه کاری می کنند.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: حد نصاب ارزش اخلاقی که اسلام می پذیرد این است که سبب سعادت ابدی و داخل شدن در بهشت شود.

وی عنوان کرد: رکن و ریشه همه ارزش های اسلامی ایمان است، قرآن می فرماید اگر انسان به دنبال هوای نفس باشد از راه حق گمراه می شود، اگر تابع هوای نفس شود روز حساب را فراموش می کند و در نهایت دچار عذاب الهی می شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان باید خواسته و رضایت خداوند متعال را سرلوحه کار خود قرار دهد، قرآن کریم می فرماید کسی که خواسته الهی را مدنظر قرار دهد و بر اساس دلخواه خود عمل نکند وارد بهشت خواهد شد.

وی اضافه کرد: گاهی یک نفر فسادی انجام می دهد که دیگران و جامعه نیز متضرر و گرفتار می شوند، گاهی هوای نفس شخصی سبب آسیب رسیدن به ملتی می شود، چنین اشخاصی کسانی هستند که در معرض امتحان حتما رفوزه هستند و راه برگشتی ندارند، هدف از آفرینش انسان در عالم این بوده که در معرض امتحان قرار گیرد و در سر دوراهی ها با اختیار راه خود را تعیین کند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: قرآن می فرماید از افرادی که اهل هوای نفس هستند باید دوری کرد چرا که آن ها راه جهنم را انتخاب کرده اند، اگر انسان بخواهد از شر هوای نفش محفوط بماند باید همواره به یاد خدا باشد چرا که غفلت از یاد خدا انسان را به تبعیت از هوای نفس گرفتار می کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: گاهی نظر مشورتی می دهند که خیر شما را می خواهیم و باید با آمریکا سازش کرد و چاره ای نیست، عده ای برای راحتی خود این مسائل را مطرح می کنند اما قرآن می فرماید نباید به سخن چنین افرادی گوش داد، قرآن می فرماید باید مراقب بود که تابعان از هوای نفس انسان را از انجام وظیفه باز ندارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: برخی اوقات کار انسان به جایی می رسد که دلخواه خود را خدای خود می داند، اگر انسان تابع دلخواه خود شد با وجود این که علم دارد خدا گمراهش می کند، گاهی انسان جاهل است و با دانستن از راه اشتباه برمی گردد اما گاهی آگاهانه به کار نادرست ادامه می دهد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال فردی قصد دارد کاری کند که مردم را فقر نجات دهد و به این نتیجه می رسد که باید کاری کرد تا آمریکا تحریم ها را بردارد و وقتی تحریم ها برداشته شود مردم سود می برند و زندگی ها خوب می شود اما در همین جا سیاست هایی اتخاذ می کند که سبب فقر می شود و کسانی بر سر کار می آیند که با رشوه خواری و رانت خواری منافع مردم را به خطر می اندازند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز داشت: کار به جایی می رسد که  فرد فراموش می کند که انتخاب فلان وزیر یا در پیش گرفتن فلان راه برای چه بوده است، چون فردی میلیاردر بود و از جزئیات تجارت خارجی اطلاع داشت سر کار آوردند تا همکاری کند و از طرفی هر استفاده ای خواست انجام دهد ولو این که به ضرر ملت باشد، با این وضعیت گفته می شود می خواهیم مردم را از فقر نجات دهیم در حالی که فقر را امثال چنین افراد و یاران آن ها به وجود می آورند.

وی عنوان کرد: برای از بین بردن فقر در برابر آمریکا تسلیم می شوند یعنی ته دل فکر می کنند و باور دارند که این کار خدمت به مردم است غافل از این که خود، مردم، دین و خون های شهدا را پایمال کرده و به انقلاب ضربه زده است.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: برخی باور نمی کنند که می توان در برابر آمریکا ایستاد چون آن را کدخدای عالم می دانند در حالی که حضرت امام با اقتدار فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و انسان باید با خدا باشد، وقتی انسان خدا را فراموش کند این گونه می شود.

وی اضافه کرد: اگر خدا را در نظر نگیریم در برابر آن ها هیچ نداریم اما ما خدا را داریم که آن ها ندارند، اگر خدا را فراموش کنیم نمی توانیم حقیقت را بشناسیم و گمراه خواهیم شد، گاهی کار انسان به جایی می رسد که تمام آثار انبیا و شهدا را در طول هزاران سال بر باد می دهد تا چند روز بر کرسی تکیه بزند./1323/

ارسال نظرات