۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۵۶۵۵۸۶
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی:

هرآنچه انسان را از خدا دور کند مجلس گناه است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهادتین نشانه اسلام است نه ایمان، گفت: ایمان به باور درونی و قلبی انسان اشاره دارد و یکی از نشانه‌های ایمان ناظر دانستن خداوند در خلوت بر اعمال خویش است و مؤمن واقعی در خلوت نیز تقوا دارد.
سید حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، امشب در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) بابیان این که با گفتن شهادتین و جاری کردن آن بر زبان برای انسان اسلام حاصل می‌شود ولی ایمان حاصل نمی‌شود، گفت: اسلام به باور و اعتقاد درونی و قلبی انسان وابسته است.

وی افزود: مؤمن به کسی گفته می‌شود که آنچه در اصول دین و شریعت آمده است را به باور درونی و قلب خود برساند و اگر شهادت به نبوت، امامت، معاد و قیامت می‌دهد باید این اعتقادات را به باور قلبی خود رسانده باشد و به‌عبارت‌دیگر اسلام به لفظ و شهادتین بوده ولی ایمان به باور قلبی انسان به این اصول اتکا دارد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در روایتی از حضرت رسول (ص) پنج ویژگی برای مؤمن بیان‌شده و حضرت رسول (ص) می‌فرمایند انسان مؤمن پنج نشانه دارد و یکی از نشانه‌ها این است که انسان در خلوت خداوند را ناظر و عالم به اعمال خود بداند.

وی افزود: انسان و به‌ویژه جوان در خلوت باید به خدا پناه ببرد و بداند که اگرچه دیگران او را نمی‌بینند ولی خداوند شاهد و ناظر بر اعمال اوست.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینک ه جوان از خلوت با نامحرم باید پرهیز داشته باشد، گفت: باید توجه داشت که در خلوت با زن نامحرم نفر سوم میان این دو نفر شیطان است و مقابله با شیطان و هوای نفس در خلوت کار بسیار دشواری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی تصریح کرد: جوان مؤمن به‌جای اینکه به نامحرم نگاه کرده و یا در فضای مجازی فیلم مستهجن ببیند و پس‌ازآن به دنبال راهکار برای درمان روح خود باشد از همان ابتدا به نامحرم نگاه نکرده و در فضای مجازی مقید به حیا است و نگاه خود را به حرام آلوده نمی‌کند تا قلب او بیمار شود.

وی افزود: تقوای در خلوت انسان را به عالی‌ترین درجات معنوی می‌رساند و مؤمن واقعی حاضر است در مقابل خلق زشت و بی‌آبرو جلوه کند اما هرگز حاضر نمی‌شود که در برابر خداوند و ملائکه عرش الهی زشت جلوه کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که مجلس گناه، مجلسی است که قلب و فکر انسان را به خود مشغول می‌سازد، گفت: یک گوشی تلفن همراه، یک پوستر و تصویر مستهجن و فضای مجازی می‌تواند مجلس گناه باشد، درحالی‌که ممکن است انسان در این مجلس گناه، همراه دیگری نداشته باشد بنابراین هر آنچه فکر ما را به غیر خدا مشغول کرده و ما را از خدا دور کرده و زمینه‌ساز گناه می‌شود مجلس گناه است و مؤمن واقعی وارد مجلس گناه نمی‌شود که بعد بخواهد به دنبال توبه و استغفار باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی یادآور شد: کسی که در خلوت تقوا داشته و به مجلس گناه وارد نمی‌شود نه در آخرت بلکه در همین دنیا به وصال امیرالمؤمنین (ع) می‌رسد./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات