۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۵۶۵۵۸۱
استاد حوزه علمیه:

روزه انسان را در برابر فعل حرام مقاوم می‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روزه ورزش نفس است، گفت: روزه انسان را در برابر فعل حرام مقاوم می‌کند.
هاشمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان استاد حوزه علمیه، امروز در مسجد جامع غدیر گفت: امتیاز روزه بر سایر عبادات این است که نخست روزه خالص‌ترین عمل است، زیرا روزه ترک است و ریا بر نمی‌دارد و دیگر اینکه روزه مبارزه با شهوت و خواسته‌های نفسانی است .

وی افزود: برای کسی که نماز می‌خواند این تعبیر به کار نمی‌رود حتی اگر گناهی هم از او سر نزند. ولی انسان روزه دار با امور نفسانی خودش مبارزه می‌کند و هر جا که مبارزه با نفس است انسان را ارزشمند می‌شود .

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان سخن بزرگان پیرامون ورزش، ابراز کرد:  ما سه نوع ورزش داریم‌، یکی همان ورزشی است که در مدارس انجام می‌شود و به آن تربیت بدنی می‌گویند و برای بدن انسان بسیار لازم است چرا که جسم ما امانت بوده و ما حق آسیب رساندن به بدن خود را نداریم زیرا هر آنچه که به بدن ما آسیب برساند حرام است .

استاد حوزه علمیه دومین ورزش را ورزش فکر و عقل دانست و اظهار داشت: این ورزش همان تربیت فکر است و با مطالعه به دست می‌آید. انسان باید با علم و مطالعه مغز خود را جوان نگاه دارد درغیر این صورت فرد دچار پیر مغزی می‌شود .

وی با استناد به روایتی از امیرمومنان علی(ع)، اظهار داشت: حضرت در نهج البلاغه می‌فرمایند « العلم منیر العقل » علم عقل انسان را نورانی می‌کند. پس باید در نظر داشته باشیم همانگونه که جسم خود را با ورزش سالم نگاه می‌داریم باید عقل خود را نیز سالم و جوان نگاه داریم و اجازه ندهیم مغز ما پیر شود .

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان ادامه داد: برای جلوگیری از پیر مغزی نیاز نیست کارهای خاصی انجام داد همین که انسان چند غزل از حافظ بخواند و یا کتاب کوچکی مثل سنن النبی را در کنار خود نگاه دارد و هر از چند گاهی مطالعه کند کافی است.

استاد حوزه علمیه با بیان نوافل نماز‌های یومیه و اهمیت خوانده آن، بیان داشت: در مورد نافله آنقدر توصیه شده است که نام آن را وتیره گذاشته‌اند و فرموده‌اند: اگر توفیق نماز شب را پیدا نکردید این دو رکعت پاداش نماز شب را هم خواهد داد .

وی ادامه داد: اگر این نماز را به صورت ذکر مستمر انجام دهیم، به خودی خود راه برای انسان باز می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان سومین نوع ورزش را ورزش نفس خواند و گفت: مهمترین فلسفه روزه همین است که انسانها بر نفس خود مسلط می‌شوند چون روزه ترک حلال است. خدا به انسان یاد می‌دهد چند روز حلال را بر خودت حرام بدار تا در هنگام مواجه با حرام مقاوم باشی و این ورزش نفس است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: ماه رمضان روح انسان را قوی می‌کند و وقتی روح قوی شد انسان می‌تواند در ناملایمات زندگی سربلند بیرون بیاید و خدای متعال می‌خواهد انسانها را بسازد تا دنیایی خوب داشته باشند ./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات