۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۶۵۵۶۱
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

عادت زبان به گفتار نیک توصیه بزرگان دین است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: عادت دادن لسان به گفتار نیک، ادب و اخلاق و همچنین پرهیز از یاوه‌گویی و کنترل آن مورد تأکید امام سجاد(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امام جمعه مراغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی امروز در سومین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق زبان انسان» برگزار شد، اظهار داشت: از دیدگاه حضرت تمام اعضای بدن باید در مسیر عبودیت و بندگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: منزلت زبان از دیدگاه حضرت؛ عادت دادن لسان به گفتار نیک، ادب و اخلاق و همچنین پرهیز از یاوه‌گویی و کنترل آن است؛ در چنین شرایطی زبان انسان مفید به حال دنیا و آخرت فرد خواهد بود، حال باید ارزیابی کرد که چه میزان از گفتار ما در طول روز در مسیر الهی قرار دارد؟

نماینده خبرگان رهبری یادآور شد: حضرت می فرماید؛ «حق زبانت آن است که آن را از دشنام حفظ نمایی و به سخن خوب عادتش بدهی و مؤدبش داری و آن را نگاهداری مگر در جایی که نیاز به گفتن باشد و سخن گفتن برای دنیا و یا دین شما مفید باشد.» این تعابیر نشان از اهمیت گفتار در مسیر جلب رضایت الهی است.

امام جمعه مراغه تصریح کرد: امام سجاد(ع) در فرازی دیگر از رساله الحقوق اشاره می کند که «زبان را از پرگویی و یاوه سرائی کم فایده حفظ کنی، زبان گواه خرد و دلیل عقل است و آراستگی انسان به زیور عقل و خوشی زبان اوست.» در حقیقت شخصیت هر فرد پشت زبان و گفتارش پنهان است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: اگر زبان در امور غیرالهی مورد قرار گیرد؛ سر انسان را به باد خواهد داد، بنابر این زبان مهمترين كليد دانش، فرهنگ، عقيده و اخلاق است که اصلاح آن سرچشمه همه اصلاحات اخلاقى و انحراف آن سبب انواع انحرافات است.

وی با بیان این‌که زبان ترجمان دل و نماینده عقل و کلید شخصیّت انسان و مهمترین دریچه روح است، گفت: آنچه بر صفحه روح انسان نقش مى بندد، قبل از هر چیز بر صفحه زبان و در لا به لاى گفته هاى او ظاهر مى شود. در حقیقت زبان مى تواند تابلویى براى کشف فصائل یا مفاسد اخلاقى درونى فرد مورد استفاده قرار گیرد./935/پ204/ب1

ارسال نظرات