۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۵۶۵۵۳۴

ادامه سلب آزادی‌های دینی مردم در ماه مبارک رمضان

رییس بخش آزاد‌ی‌های دینی سازمان سلام برای حقوق بشر، محرومیت شیعیان از دسترسی به شیخ عیسی قاسم رهبر دینیشان را یکی از آشکارترین موارد نقض آزادی‌های دینی در بحرین دانست.
بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز حقوق بشر بحرین در آخرین گزارش خود (ماه آوریل) از ثبت 2034 مورد نقض حقوق بشر در بحرین از سوی رژیم آل خلیفه خبر داد و تاکید کرد که این میزان 871 مورد بیشتر از ماه پیش است. در این گزارش موارد نقض حقوق بشر و تعداد هر کدام از آنها به تفکیک ذکر شده است که به شرح زیر است:

  58 مورد بازداشت که 9 مورد مربوط به کودکان است، ناپدید شدن 57 نفر، صدور حکم جمعا 847 سال زندان برای تعدادی از شهروندان، 56 مورد شکنجه و بدرفتاری که 17 مورد آن محرومین از مداوا و درمان است، 80 مورد ورود غیر قانونی به منازل مسکونی مردم، 72 مورد سرکوب تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز، محاصره مستمر روستای الدراز که بیش از 678 روز رسیده  و منع مردم از عبور و مرور، ادامه 341 روز حصر خانگی غیر قانونی آیت الله شیخ عیسی قاسم و نقض آزادی‌های مذهبی.

در همین راستا سید عباس شبر رییس بخش آزادی‌های دینی سازمان سلام برای حقوق بشر در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ادامه محاصره منزل شیخ عیسی قاسم را بارزترین مصداق نقض حقوق بشر دانست و گفت: برجسته‌ترین مصداق نقض حقوق بشر در بحرین ادامه محاصره روستای الدراز و عدم اجازه به خانواده‌ها برای دیدار با خویشاوندانشان است که در منطقه الدراز ساکن هستند. منزل شیخ عیسی قاسم نماد شیعیان بحرین نیز در همین روستا قرار گرفته است و شیعیان از شنیدن سخنرانی‌های  پدر معنویشان در بحرین محروم شده‌اند که این مسأله خود نقض آشکار آزادی‌های دینی در بحرین است.

وی ادامه داد: محاصره منزل شیخ عیسی قاسم همچنان ادامه دارد و مسیرهای منتهی به منزل وی با بلوک‌های سیمانی و سیم خاردار مسدود و حتی ارتباط او با اهالی روستای الدراز ممنوع شده است، این اقدامات نشان دهنده مظلومیت شیعیان بحرین است .

شبر به موضوع سلب تابعین شهروندان بحرینی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین و پیچیده ترین پرونده های بحرین مسأله سلب تابعیت شهروندان است، از ابتدای شکل گیری اعتراضات در کشور،  مردم بحرین خواهان مشارکت در اداره امور کشور بودند اما دولت در مقابل خواسته آنها ایستاد و به رویارویی با آنان پرداخت و نتیجه این رویارویی‌ها تا به امروز پایمال شدن حقوق مشروع مردم بوده است.

رییس بخش آزادی های دینی سازمان سلام برای حقوق بشر سلب تابعیت را یکی از اهرم‌های فشار سیاسی آل خلیفه بر معارضان دانست و گفت: می‌توان گفت سلب تابعیت‌های گسترده از شهروندان بحرینی اهرم فشار سیاسی حکومت برای زمینگیر کردن معارضان است، همچنین حکومت می‌خواهد در صورت گفتگوی احتمالی با مخالفان در آینده از این برگه سیاسی برای مانور در گفتگوها استفاده کند. سلب تابعیت تنها به یک فرد ضرر نمی‌رساند، بلکه در بسیاری از موارد تمام خانواده فرد با مشکلات عدیده روبرو می‌شوند، بسیاری از شهروندانی که سلب تابعیت شده‌اند متاهل بوده و مجبور به مهاجرت از بحرین شده‌اند و این مسأله گزینه سلب تابعیت را تبدیل به یک پرونده انسانی پیچیده کرده است.

وی ادامه داد: تاکنون چندین کودک نیز سلب تابعیت شده‌اند که یکی از آنان کودک خردسال شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین است، این کودک از زمان تولد تا به امروز موفق به دریافت شناسنامه بحرینی نشده و دولت حق طبیعی او که داشتن شناسنامه و گذرنامه است را از او سلب کرده است. سلب تابعیت شهروندان بحرینی جنایت بزرگی است که به سیاهه جنایت‌های آل خلیفه افزوده می‌شود.

وی در پایان به وضعیت زندانیان سیاسی نیز اشاره کرد و گفت: وضعیت زندان‌های بحرین نیز اسف بار است و بر اساس اخباری که به دستمان رسیده است زندانیان سیاسی شاخص حتی از دسترسی به قرآن مجید نیز محروم شده‌اند، با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داریم درخواست همراه داشتن قرآن کریم از سوی زندانیان سیاسی شاخص و رهبران معارضان با مخالفت روبرو شده و این افراد از کوچکترین حقوق خود نیز محروم هستند./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات