۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۵۶۵۵۲۱

نگاهی به «ده گفتار» علامه شهید مرتضی مطهری+ دانلود

آنچه در این کتاب ملاحظه می‌شود، مجموعا ده سخنرانی یا مقاله است که در طول سالهای ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۱ هجری شمسی ایراد شده و یا نگارش یافته است.
دانلود فایل ده

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشارات صدرا کتاب «ده گفتار» علامه شهید مرتضی مطهری را در 276 صفحه منتشر کرده است.

آنچه در این کتاب ملاحظه می‌شود، مجموعا ده سخنرانی یا مقاله است که در طول سالهای 1339 تا 1341 هجری شمسی ایراد شده و یا نگارش یافته است.

از گفتار اول تا گفتار هفتم سخنرانیهائی است که در فاصله مهرماه 1339 تا مهرماه 1341 در محفلی ماهانه در تهران که هر ماه یک نوبت در منزلی در سه راه ژاله با شرکت چند صد نفر از طبقات مختلف تشکیل می‌شد، ایراد شده است.

این محفل ماهانه که به نام "انجمن ماهانه دینی" معروف شد، دو سال و نیم ادامه یافت و سی سخنرانی به وسیله افراد مختلف در آن ایراد شد.

شرکت کنندگان برای ایراد سخنرانی در آن جلسه درباره موضوعی که می‌خواستند سخنرانی کنند مطالعه نسبتا کافی می‌کردند و پس از ایراد بلافاصله استخراج و اصلاح می‌شد و تا ماه بعد و جلسه بعد به صورت جزوه در اختیار شرکت کنندگان جلسه قرار می‌گرفت و آخر کار به صورت سه جلد کتاب به نام " گفتار ماه " در اختیار عموم قرار گرفت.

این جلسات هر چند نتوانست به حیات خود ادامه دهد اما منشأ خیرات و برکات معنوی فراوانی شد و موجب یک سلسله اصلاحات و جنبشهایی در سطحی وسیعتر و گسترده تر در کار مسائل تبلیغی و ارشادی اسلامی گردید.

در مدت سی ماه که آن جلسات دائر بود آن‌کس که بیش از دیگران در کار آن انجمن با ما همکاری داشت و طرف شور بود دانشمند محقق عالی‌قدر مرحوم دکتر محمد ابراهیم آیتی رضوان الله علیه بود.

گفتارهای هشتم و نهم که تحت عنوان "خطابه و منبر " است در حدود سالهای 39 - 41 در عاشورائی میان سالهای 1380 تا 1382 قمری در انجمن اسلامی مهندسین ایراد شد و در کتابی به نام گفتار عاشورا در همان سالها چاپ و منتشر شد .

آخرین بخش این کتاب مقاله‌ای است که در سال 1341 در کتابی به نام " بحثی درباره مرجعیت و روحانیت" چاپ و منتشر شد.

 این ده گفتار شامل موضوعات زیر است:

تقوا (۱) و (۲)

فریضه علم

خطابه و‌ منبر (۱) و (۲)

احیاء فکر دینی

رهبری نسل جوان

اصل اجتهاد در اسلام

امر به معروف و نهی از منکر

مشکل اساسی در سازمان روحانیت.

ضمنا علاقه مندان می توانند متن کتاب را از فایل ضمیمه دریافت کنند./925/ د 103/ش

 

ارسال نظرات