۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۵۶۵۵۰۶
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی:

ملامت نباید مانع اقامه امر الهی شود

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید بر این که ملامت نباید مانع از اقامه دین شود، گفت: تکلیف گرایی هویت یک مسلمان است و مسلمان باید همواره هویت خود را حفظ کند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی ظهر امروز در سخنرانی آیین ترتیل خوانی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار شد، به مسئله برخورد اصلاحی در سیره تربیت تمدنی اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: جریان ازدواج زید و پس‌ از آن طلاق زینب به امر پروردگار عالم به عقد پیامبر گرامی اسلام درآمد تا سنت غلط جاهلی که زن پسر خوانده بر مرد حرام است را اصلاح کند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی با اشاره به این‌که تسلیم بودن در برابر حق امری بود که خداوند متعال به پیامبر گرامی اسلام پس از جریان ازدواج با زینب داد، عنوان داشت: آیه 38 سوره احزاب با جدیت در برابر مخالفت لسانی اعراب در مقابل اقدام پیامبر برخورد کرد.

وی ادامه داد: خداوند متعال در این آیه مبارکه فرموده است «ما کانَ عَلَي النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فيما فَرَضَ اللَّهُ لَهُ سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ کانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَراً مَقْدُوراً؛ بر پیامبر در آنچه خدا برای او مقرّر کرده هیچ‌گونه سختی و منعی نیست سنّت (جاریه) خداوند است درباره کسانی (از انبیا) که پیش‌ازاین گذشته‌اند، و پیوسته فرمان خداوند (درباره بشر) حکمی تعیین‌شده و قضایی تقدیر شده است.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) اسلام را حقیقت روح تسلیم توصیف کرد و گفت: اگر قرار باشد که در برابر امر الهی خواست و مفروضات عقلی ما سد ایجاد شود که تسلیم هویتی نخواهد داشت؛ بر این اساس اصل تسلیم بودن به دنبال قبول بودن عمل نزد خداوند است نه صرف صحت آن چراکه قبول بودن غیر از صحت عمل است.

استاد حوزه علمیه قم تفویض امر به خداوند متعال اساس تسلیم است، ابراز داشت: ما در شرع مقدس اسلام وظیفه گرا هستیم؛ بر این اساس مردم در برابر تکلیف پذیر، تکلیف گریز و تکلیف ستیز هستند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی یکی از اساسی‌ترین وظایف یک مسلمان را اطاعت از پیامبر گرامی اسلام دانست و گفت: بر اساس آموزه‌های ثقلین تسلیم به این معنا است که امور مؤمن باید برای رضای خدا باشد، مؤمن خیرخواه مؤمنان باشد و همراه با جماعت مسلمانان باشد.

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی با اشاره به این‌که مؤمن باید دستور خدا را تابع باشد و از هیچ قدرتی نترسد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در جریانات اخیر باقدرت فرمودند «آقای ترامپ شما غلط می‌کنی»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید بر این که ملامت نباید مانع از اقامه دین شود، گفت: تکلیف گرایی هویت یک مسلمان است و مسلمان باید همواره هویت خود را حفظ کند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات