۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۵۶۵۵۰۵
حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور تبیین کرد؛

حکم شرعی خدمات دندانپزشکی در ماه مبارک رمضان

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به‌حکم فقهی انجام خدمات دندانپزشکی در طول روزهای ماه مبارک رمضان گفت: اگر انجام این خدمات برای فرد در طول روز ضرورت دارد و نمی‌توان آن را به افطار موکول کرد درصورتی‌که خون، آب و مواد به حلق نرسد برای بیمار اشکال نداشته و موجب بطلان روزه نمی‌شود.
وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین وحید پور امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به فهرستی از کارها که در صورت مراقبت روزه به‌وسیله آن‌ها باطل نمی‌شود، گفت: حجامت روزه را باطل نمی‌کند و کسانی که می‌خواهند حجامت را انجام دهند درصورتی‌که برای بدن ضرر نداشته و موجب ضعف عمومی بدن نشود، حجامت مانعی نداشته و موجب بطلان روزه نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه قم اهدای خون و انجام آزمایش خون را از دیگر مواردی دانست که انجام آن‌ها در روزهای ماه مبارک رمضان روزه را باطل نمی‌کند.

وی افزود: همچنین انجام سونوگرافی از سوی روزه‌دار نیز روزه را باطل نمی‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور تصریح کرد: بازگشت غذا از معده به دهان و پایین رفتن دوباره آن بدون عمد روزه روزه‌دار را باطل نمی‌کند.

وی افزود: همچنین عده‌ای از افراد که بیمار هستند و پزشک برای آن‌ها شیاف جامد نسخه می‌کند، استفاده از شیاف جامد نیز موجب بطلان روزه نخواهد شد.

کارشناس فقهی رسانه ملی خاطرنشان کرد استفاده از قطره چشم، گوش و بینی درصورتی‌که به حلق نرسد برای روزه‌دار اشکال ندارد و احساس طعم و مزه روزه را باطل نمی‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور ادامه داد: مسواک زدن در ماه رمضان درصورتی‌که خمیردندان به حلق نرسد بلامانع بوده و موجب بطلان روزه نمی‌شود.

وی افزود: همچنین چشیدن غذا برای بانوانی که مشغول آشپزی هستند اشکال ندارد به‌شرط آن که غذا به حلق نرسد.

استاد حوزه علمیه قم بابیان اینکه شست و شوی دهان در ماه مبارک رمضان اشکال ندار‌د، گفت: البته روزه‌دار باید مراقبت کند که آب وارد حلق نشود زیرا ورود آب به حلق و پایین رفتن آن روزه را باطل می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور انجام خدمات دندانپزشکی از قبیل پر کردن دندان، کشیدن دندان و ترمیم دندان را در ماه رمضان بلامانع توصیف کرد و گفت: اگر انجام این خدمات برای فرد در طول روز ضرورت دارد و نمی‌توان آن را به افطار موکول کرد در صورتی‌که خون، آب و مواد به حلق نرسد برای بیمار اشکال نداشته و موجب بطلان روزه نمی‌شود./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات