۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۶۵۴۸۷
حجت الاسلام والسملیمن سعیدی:

سوره توحید آینه تمام نمای وجود خداوند است

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه در مقام توصیف خداوند در سوره توحید با چهار آیه به احسن وجه توصیف‌ شده است، گفت: سوره توحید آینه تمام نمای وجود خداوند است.
حسن سعیدی

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسن سعیدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به نکات تفسیری سوره توحید، این سوره را در مقام توصیف بهترین سوره برای کسب معرفت نسبت به ذات اقدس خداوند دانست و گفت: هرکسی که بخواهد خداوند را بشناسد در این چهار آیه و در این سوره به‌خوبی در مقام توصیف می‌تواند نسبت به ذات خداوند کسب معرفت کند.

وی سوره توحید را آینه تمام نمای اوصاف الهی ذکر کرد و افزود: خداوند در دعای جوشن کبیر با بیش از هزار صفت به بندگان معرفی‌شده اما در سوره توحید خداوند با چهار آیه به بندگان معرفی می‌شود و این سوره به‌قدری فضیلت دارد که پس‌ازآن می‌توان جمله «کذلک الله ربی» یعنی پروردگار من این‌چنین است را بر زبان جاری کرد و این جمله تنها اختصاص به‌صورت توحید دارد و همان‌طور که بیان شد انسان در هیچ سوره دیگری اجازه ندارد از این جمله استفاده کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه سوره توحید از سور تماماً مکی است، تصریح کرد: بیان مباحث اعتقادی، کوبندگی و بیان ویژگی‌های مبدأ و معاد از مهم‌ترین شاخصه‌های سور مکی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعیدی با تأکید بر اینکه سوره توحید شاخصه پذیرش اعمال انسان به‌ویژه نماز است، گفت: اگر کسی در طول عمر خود به همراه نماز به‌هیچ‌وجه سوره توحید را تلاوت نکند، خداوند او را از زمره نمازگران خارج می‌کند.

وی مداومت به تلاوت و قرائت سوره توحید را از شاخصه‌های سیره عملی امام علی (ع) عنوان کرد و افزود: امام علی (ع) روزی به همراه انصار و مهاجر با سپاهی از سوی پیامبر (ص) برای یکی از جنگ‌ها اعزام‌ شده بودند که امام علی (ع) در مسیر حرکت سپاه در هنگام نماز، هر بار که نماز را اقامه کردند، سوره توحید را تلاوت کردند که در هنگام بازگشت عده‌ای نزد رسول‌الله (ص) رفتند و در مورد این سیره امام علی (ع) جویا شدند که حضرت رسول (ص) این سیره را تأیید کرده و فرمودند علی (ع) افضل اعمال را انجام داده است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) تصریح کرد: امام صادق (ع) به سوره کافرون و اخلاص مقشقشتان اطلاق می‌کردند و دلیل این وجه‌تسمیه برای این دو سوره این است که هر کس این دو سوره را بخواند این دو سوره قلب او را از شرک و نفاق پاک می‌کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعیدی ادامه داد: حضرت رسول (ص) در حدیثی به امام علی (ع) می‌فرمایند «ﻋﻠﯽ ﺟﺎﻥ، مَثَل ﺗﻮ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﻣَﺜَﻞ ﺳﻮﺭﻩ «ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍحد» ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﮐﺲ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ یک‌سوم ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﮐﺲ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺗﻼﻭﺕ ﮐﻨﺪ، ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ دوسوم ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﮐﺲ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻣﺜﻞ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻮ ﻫﻢ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ! این‌طور ﻫﺴﺘﯽ، ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ قلبا ﻣﺤﺐ ﺗﻮﺳﺖ، ﺍﯾﻦ ﺷﺨﺺ یک‌سوم ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ و ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻫﻢ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﻭ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻧﺶ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﺤﺒﺖ ﻭﺭﺯﺩ، دوسوم ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻋﻀﺎ ﻭ ﺟﻮﺍﺭﺡ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﮐﻨﺪ، ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻤﺎﻥ را دارا است».

وی با اشاره به روایتی دیگر در فضیلت سوره توحید از حضرت زهرا (س) خاطرنشان کرد: حضرت رسول (ص) در روایتی به حضرت زهرا (س) می‌فرمایند ای فاطمه نخواب مگر آن‌که چهار کار را انجام دهی: قرآن را ختم کنی و پیامبران را شفیعت گردانی و مؤمنین را ازخود راضی کنی و حج و عمره‌ای را به‌جا آوری. این را فرمود و شروع به خواندن نماز کردند که حضرت زهرا (س) صبر کردند تا نمازش تمام شد، پرسیدند یا رسول‌الله به چهار چیز مرا امر فرمودی درحالی‌که بر آن‌ها قادر نیستم آن حضرت تبسمی کرد و فرمود: چون قل هو الله را سه بار بخوانی مثل این است که قرآن را ختم کرده‌ای و چون بر من و پیامبران پیش از من صلوات فرستی، شفاعت کنندگان تو در روز قیامت خواهیم بود و چون برای مؤمنین استغفارکنی، آنان همه از تو راضی خواهند شد و چون بگویی «سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر حج و عمره‌ای را انجام داده ای».

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: به این دلیل ثواب قرائت سوره توحید برابر باختم قرآن است که هدف از بعثت رسول خدا (ص) القای تفکر و اندیشه سالم در میان مردم بوده است و حضرت رسول (ص) به‌وسیله تفکر توحیدی از اندیشه مردم شرک زدایی کرده و اندیشه و اعتقادات مردم را سالم کردند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعیدی عمل صالح را از دیگر اهداف بعثت حضرت رسول (ص) در میان امت اسلامی عنوان کرد و افزود: عمل صالح عملی است که هم قواره دین باشد و اندیشه سالم، اخلاق خوب و عمل صالح جز در پناه اعتقاد به وحدانیت خداوند حاصل نمی‌شود و همچنین به‌وسیله اندیشه توحیدی است که می‌توان غرایز انسانی و شهوانی را کنترل کرد./۹۶۸/پ202/ب1

ارسال نظرات