۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۵۶۵۴۸۵
آیت الله مصباح یزدی:

بی بند و باری اخلاقی در بسیاری کشورها به ارزش تبدیل شده است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به ترویج آ‌زادی مطلق در جهان گفت: امروزه بسیاری از افراد و کشورها به اینگونه آزادی افتخار می کنند و اگر کسی اعتراض کند می گویند خلاف حقوق بشر عمل شده است.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که خدا در انسان غرایزی قرار داده که برخی از ابتدا و برخی در شرایطی رشد می کند، گفت: رشد و خواست این غرایز مانند غذاخوردن اختیاری نیست بلکه فطری به شمار می رود.

وی افزود: نمی توان گفت که مسائل فطری از نظر اخلاقی خوب و بد به شمار می رود، موضوع اخلاق این است که انسان در زمان قرار گرفتن در دو راهی انتخاب کند، به یک معنا می توان گفت که این امیال چون کار خدا است حسن در نظام خلقت دارد اما ارزش اخلاقی به شمار نمی رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر میل به غذا خوردن در انسان نبود از بین می رفت و اگر میل جنسی وجود نداشت نسل بشر از بین می رفت، این موارد حسن وجودی دارد چون خلقت خداوند است اما ارزش اخلاقی ندارد.

وی ادامه داد: وصف اخلاقی خوب و بد در زمان تعارض دو چیز پیدا می شود، اگر کاری مانع رسیدن بیشتر انسان به کمال شود باید ترک شود چون عمل مطلوب نیست، زمانی که مقتضای غرایز با مقتضای تکامل و سعادت حقیقی انسان تعارض و تزاحم پیدا کند باید خواسته غریزی را تعدیل کرد تا معارض با کمال عقلانی انسان نشود.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: گاهی مقتضای غرایز انسان با آنچه در رسیدن انسان به کمال مؤثر است همسو می شود، ممکن است کاری مقتضای غرایز باشد اما به حد وجوب برسد، انسان به واسطه عقل خود می تواند بفهمد که چه خواسته ای می تواند مانع رسیدن به کمال شود، انسان به خوبی درک می کند که هرکاری را در هر زمانی نباید انجام دهد.

وی عنوان کرد: در جایی هم که عقل توان درک ندارد وحی به کمک انسان می آید از این رو با عقل و وحی می توان فهمید که چه مسائلی می تواند مانع کمال و سعادت انسان شود، متأسفانه با وجود پیشرفت های انسان در زمینه علمی و عقلانی، در جهات اخلاقی تنزل داشته است؛ امروز محافل علمی دنیا و دانشگاه ها ارزشی قائل هستند که استثنائات کوچکی دارد و آزادی مطلق را ترویج می کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از افراد و کشورها به اینگونه آزادی افتخار می کنند و اگر کسی اعتراض کند می گویند خلاف حقوق بشر عمل شده است، متأسفانه در کشورهایی بی بند و باری اخلاقی به ارزش تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: در زمان یکی از دولت های گذشته از وزیر ارشادی سؤال شد که برای اعتلای اسلام چه کرده اید که پاسخ داد چه چیزی بالاتر از آزادی است و افتخار می کرد که جلوی هر گناهی را باز گذاشته اند؛ امروزه با همین بهانه به بسیاری اهانت و هجمه می کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که امروزه فرهنگ الحادی سراسر دنیا را فرا گرفته است، گفت: این فرهنگ نادرست به گونه ای القا می کند که انسان هر کاری که دوست دارد و بخواهد می تواند انجام دهد، اگر هم کسی با این فرهنگ نادرست مقابله کند نماد خشونت می شود و انواع اهانت ها صورت می گیرد.

وی افزود: در فرهنگ الحادی نه تنها هوای نفس بدی ندارد بلکه اصل بوده و ارزش فوق ارزش ها به شمار می رود، آیا تبعیت از دل خواه ارزش اخلاقی است؟ ارزش اخلاقی زمانی مطرح می شود که انسان در دو راهی یکی را انتخاب کند، اگر مبنای اسلام را در ارزش های اخلاقی قرار دادیم به معنای تعدیل غرایز در چارچوب رسیدن به سعادت ابدی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در نظر ارزش اخلاقی اسلام باید حسن فعلی و فاعلی را مد نظر قرار داد، اظهار داشت: کار خوب باید با نیت خداپسند انجام شود تا اثرگذار باشد، اگر انسان از ابتدای شروع کار نیت کند که برای یاری نظام اسلامی و استقلال از بیگانه کاری انجام می دهد از همان روز اول تا زمانی که مردم از آن خدمت استفاده می کنند ثواب نوشته می شود یعنی نیت کرده کاری کند تا عزت اسلامی محفوظ بماند./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات